Forfatter Emne: DF Motor VS. DG Motor + diverse  (Læst 8739 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #15 Dato: 30. August 2010 kl: 09:19:08 »
Er der ikke noget om at endesløret på en wbx justeres med skiver bag svinghjulet? Hvis nu den tidligere ejer har haft kobling og
 svinghjul afmonteret og skiverne er røget med ud og ikke sat i igen, vil der være slør. Andre ved om jeg har ret!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #16 Dato: 30. August 2010 kl: 09:21:51 »
Du har ret...  :lol:
"endplay" bør tjekkes, og om nødvendigt justeres, hvergang svinghjulet har været afmonteret.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #17 Dato: 31. August 2010 kl: 20:39:49 »
Okay... Hvordan checker jeg det? Og evt. får det fikset?

Stadig ingen, der kan gi' et bud på hvorfor den spytter ud ad udstødningen samt ryger en smule? Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke gider at bruge tid på at skifte pakninger, topstykker og gøre den lækker, hvis motoren alligevel er ved at være færdig...

Mattias

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #18 Dato: 31. August 2010 kl: 20:47:21 »
Køb eller lån en Haynes manual. Der står alt om justering af endplay.
Kan du evt. tage en video af røg og spyt ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #19 Dato: 31. August 2010 kl: 22:29:50 »
Oki doki, det prøver jeg.

Røg- og spytvideoen ligger i et Vimeo link tidligere i tråden...(Lyder i øvrigt som en ret tvivlsom produktion af noget andet..)

og nu også her: http://vimeo.com/14403459

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #20 Dato: 31. August 2010 kl: 22:50:05 »
Det kunne godt se ud som om der kom vand i forbrændingssystemet et eller andet sted. Måske utæt toppakning, i værste fald revner i topstykket.
Den hvide "røg" afslører at det er vand. Det sorte er nok noget vandet trækker med ud.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #21 Dato: 01. September 2010 kl: 00:56:48 »
Ja, det lyder desværre meget rigtigt... Men når du siger toppakning er det ikke gummipakningen ml. blok og topstykket, men hvilken så?

Er nok så småt begyndt at indse, at toppene må af en tur og på med ny gummipakning og ventilløftere... Er der andre ting man bør gå over/skifte når man allerede har skidtet fra hinanden?

Kkrogsgaard

  • Gæst
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #22 Dato: 01. September 2010 kl: 06:15:31 »
Hvad med at skifte Stødstangsrørene også?

Jeg går også og pønser på samme operation på min egen. Ikke så meget pga. toppakningerne men ventilløfterne ville ikke tage skade at en skifter.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #23 Dato: 01. September 2010 kl: 10:05:00 »
Spørgsmål: Var motoren kold da du tog video? Det kan være chokeren og fed blanding.

Prøv at tage en video med varm motor (kør en tur først hvor du blæser motoren igennem), og se om der stadig er røg og om den stadig "spytter".

Det kan sagtens være det "bare" er  fed choker.blanding.

Bruger den vand?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #24 Dato: 01. September 2010 kl: 21:44:47 »
Røgen avtager ihvertfald en del ved varm motor - det samme gør spytteriet. Er det så bare et spørgsmål om justering af karburator?
Og hvor finder man info omkring Pierburg karburatoren?
Den bruger en lille smule vand, men det er meget begrænset. Jeg tror ikke der forsvinder mere vand end det, der lækker ud ved gummipakningen.

I øvrigt drypper der olie ud af mit luftfilter. Som nogen måske har lagt mærke til er den originale luftfilterkasse udskiftet med et kegleformet luftfilter - og her drypper der altså olie fra. Nogen, som har en idè om, hvad det kan skyldes?


Virker lidt som om jeg har startet "the never ending story" her. Håber i bærer over og har tålmodighed med mig  :D Tusind tak til alle, som har svaret og hjulpet!

Mattias

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #25 Dato: 01. September 2010 kl: 23:23:23 »
Hej,

Fra "olietårnet" på motorblokken løber en gummislange over til plastikhatten ovenpå karburatorer. Det er åndeslangen fra krumtaphuset.

Det gør at der at ved overtryk i krumtaphuset "bare"   bliver blæst overtryk op i indsugningen.

Hvis der er så meget olie der trykkes ud, at det siver ud af luftfilteret, så ville jeg da lige tjekke om der er _for meget_ olie på motoren.

Dernæst ville jeg tjekke kompression på cylinderne - det kanvære blow.by som gør det.

Har du en Haynes eller Bentley manual?

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Solow

  • Gæst
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #26 Dato: 01. September 2010 kl: 23:29:50 »
Bentley manual ligger på min side til download, du må godt holde en kopi for mig hvis min harddisk går ned ;-))

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #27 Dato: 01. September 2010 kl: 23:47:25 »
Sikkerhedskopiering er hermed fuldført :)

JJ: Der er ikke mere olie på motoren, end der burde være. Checker det ganske jævnligt. Alligevel har den det med at dryppe. Hvad vil blow-by sige?
Jeg har min egen Bentley manual liggende... og den tyske VW rep.håndbog.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #28 Dato: 01. September 2010 kl: 23:52:29 »
Pierburg karburator er beskret i Bentley.

Blowby er at stempelringe/cylinder er så slidt at kompression skaber for meget overtryk i krumtaphus.

Jeg vil anbefale en kompressionstest.

Eller acceptere motorens små sjovheder, og leve med det -    jeg har set mange WBX'ere som havde    det værre :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #29 Dato: 08. September 2010 kl: 21:38:27 »
Hmmm... Jo, det kunne godt være at jeg skulle prøve en kompressionstest før jeg begynder at spendere en mindre formue på dele. Hvis det ser ok ud tror jeg at jeg vil rengøre et sæt topstykker fra en af de andre motorer jeg har liggende og sætte disse samt nye toppakninger på. Samtidig vil jeg skifte ventilløfterne.

Hvis det ser skidt ud tror jeg sgu bare at jeg kører maskineriet indtil den en skønne dag siger tak for sig...


Mht. karburator kan jeg kun finde noget om indsprøjtningssystemer i min manual. Det samme gælder ledningsdiagrammer - kun sprøjt.
Nogle links? som tidligere nævnt har jeg jo et par ledninger, som ikke er sluttet til - og efter sigende har noget at gøre med vognens lidt træge opførsel om morgenen...

Mattias