Forfatter Emne: DF Motor VS. DG Motor + diverse  (Læst 8738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #30 Dato: 08. September 2010 kl: 23:00:37 »
Host *Haynes* host, host  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #31 Dato: 12. September 2010 kl: 13:41:24 »
Her fandt jeg et rigtig godt link til præcis den operation jeg overvejer - tænkte der var andre, som også ville kigge med:

http://www.xa.no/stein/topplokk.html#inn

Den er godt nok på Nissesprog, men det ligger jo tæt op af et rigtigt...

Mattias

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #32 Dato: 17. September 2010 kl: 00:40:17 »
Så er projekt "Split bilen ad" startet!

På papiret er det jo beskrevet som en ganske overkommelig operation, men jeg har godt nok bøvlet noget... Alle udstødningsbolte kom af uden at knække - dog skulle der noget fingerspitzgefühl til, men da jeg skulle ha' udstødningen af var den selvfølgelig rustet fuldstændig fast i samlingerne. Efter et par timer måtte jeg give op. Har desværre heller ingen vinkelsliber, så jeg må finde en løsning i morgen.
Jeg fortsatte ufortrødent videre og alt gik efter planen, indtil jeg skulle have toppene af. I højre side hang én foring fast i toppen, men slap dog ret nemt. I venstre side sad den ene foring noget så ind i h....... godt fast i toppen. Så jeg stod og tævede løs i flere timer indtil den endelig gik løs.

Begge toppe var meget medtagede med et tykt sort lag på ventilerne, og samtidig bar de meget præg af at have været fyldt med den forkerte kølevæske. (Tør næsten ikke tænke på, hvordan mit kølesystem ser ud indvendigt...). Derfor besluttede jeg at ta' et sæt toppe fra en af de andre motorer, jeg har liggende. De har været med hjemme i bad nu og ser forholdsvis rene og pæne ud.

Så i morgen står den på smadring af udstødning på en eller anden måde og derefter så småt begynde at få samlet det hele igen.
Update følger når jeg, 7 -9 - 13, har fået samlet skidtet igen.

Tak til alle, der har hjulpet med svar og tips.

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #33 Dato: 17. September 2010 kl: 19:03:06 »
Og jeg som troede, at Hemsedal "kun" var noget med ski ?!!!  Og så ligger du og kæmper med noget så eksotisk som, at få tætnet en wbx`er. Hvis jeg ikke tager meget fejl, er der en del veteranentusiaster i Norge, så kan du ikke låne en vinkelsliber af en af dem ?

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #34 Dato: 18. September 2010 kl: 02:03:53 »
Hehe, det er vel også det primære heroppe, men skal jo lave et eller andet indtil sneen kommer. Folk gloede godt nok også den del da jeg lå ude og skruede i Bobbel i -15 sidste vinter. Hvis nogen herinde fra kommer forbi i vinter bytter jeg gerne lidt snowboard-undervisning for lidt T3 viden :)

Jeg fik fat i en rigtig god nedstryger i dag, så udstødingen er fortid. Efter en masse dumheder og dobbeltarbejde fik jeg endelig sat det hele sammen igen - og utrolig nok startede dyret i første forsøg.
Da bilen havde den forkerte kølevæske da jeg købte den, besluttede jeg mig for at fylde systemet med rent vand og få skyllet det hele igennem før jeg hælder den rigtige væske på. Det gik ikke helt som jeg havde ventet - efter den havde slugt ca. 12 liter vand ville den ikke ha' mere... Kan det være en kombination af at der var lidt rester tilbage af det gamle, samt at der er pillet en del af systemet af? Jeg har heller ingen udluftningsskrue i motorrummet - hvad gør jeg så?

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #35 Dato: 18. September 2010 kl: 19:16:21 »
Det er nok rigtigt nok med de ca. 12 liter, men det er en god ting, at få skyllet systemet rigtigt godt og grundigt igennem. Den specielle kølevæske er ikke blandbar med de mere gængse. Hvis du ikke har udluftning i motorrummet må du satse på, at hæve fronten og få luften ovenud af køleren + ekspansionsbeholderen. Det er ret vigtigt på en wbx`er, at den er ordentligt udluftet ( og ellers er der NUL varme i den ) så hvis du kan mærke varmen er det ikke helt galt. Men hvor er din udluftningsskrue på termostathuset ?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #36 Dato: 18. September 2010 kl: 19:26:57 »
Jeg har det også nemmest med at være ærlig, så længe du ikke har røret der går rundt i toppen af motorrummet til kølesystemet, bliver den aldrig rigtig luftet ud. Der er jo netop lukket af (med bolte og spændebånd vist på bilederne først i tråden) for at luften kan "fise" rundt og ud til at højereliggende niveau.

Hinze

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #37 Dato: 22. September 2010 kl: 14:01:41 »
AARRRGGGHHHH!!! Nu gik det ellers lige så godt.
Havde fået puttet rigtig kølervæske. ny olie og nye tændrør i maskineriet, og den kørte ganske fint. Var blevet lidt friskere, men havde dog stadig lidt problemer ved kold motor... Da jeg skulle køre i dag var den meget sløv i starten (som altid), men den kom aldrig rigtig over det. Da jeg havde kørt nogle hundrede meter gik motoren ud og ville ikke starte igen. Først troede jeg, den var druknet eller jeg var gået tom for benzin. Fik endelig lidt liv i den igen og kørt den ind på en P-plads. Her ville den absolut ikke starte. Lod den stå et stykke tid og fik lige knap starten den igen - den går virkelig dårligt, og vil ikke gå i tomgang. Lugter meget af benzin - og fandt da også ud af at der kommer benzin ud af en lille utæthed ved udstødningspakningen. Havde samtidig de nye tændrør ude, som allerede er fuldstændig sorte.

Nogen som har en ide om, hvad dette kan skyldes? Evt. tips eller links?

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #38 Dato: 22. September 2010 kl: 18:36:02 »
Min første tanke er en hængende nåleventil. Hvis den sidder fast har det nogenlunde samme virkning som når vandet ikke lukker af i toiletcisternen. På et tidspunkt løber det over, eller rettere: svømmerhuset er overfyldt og det, der ikke går retur i tanken havner i indsugningen. Da du formodentlig ikke kører med sømmet i bund, bliver blandingen alt for fed.
Prøv, at give karburatoren et dask eller to f.eks. med skaftet af en mellemstor skruetrækker lige der, hvor benzinen bliver ledt ind fra pumpesiden ( Nåleventilen sidder lige over svømmeren ).
Hvis det afhjælper problemet er kuren: Skift nåleventilen og pakninger ved svømmerhuset.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #39 Dato: 22. September 2010 kl: 19:07:54 »
Hei igen. Tak for dit svar Aran, men tror (læs:håber) jeg fandt problemet.
Da jeg prøvede at finde fejlen pillede jeg tilfældigvis ventildækslerne af, og den tykke olie, som normalt drypper lidt ud var pludselig meget tynd, meget sort og lugtede kraftigt af benzin. Checkede oliepinden, hvor niveauet pludselig var steget. Derfor tror jeg min benzinpumpe er blevet utæt og har lækket langs stødstangen og ned i motoren.
Havde samme problem på en Bobbel for et stykke tid siden, og symptomerne var de samme.

Derfor har jeg nu sat en anden benzinpumpe på og tømt olien - nu mangler jeg bare en dunk frisk olie, og så håber jeg at der kommer liv i dyret igen.

Lyder dette ikke som en rigtig diagnose, eller kan det være andet/mere?

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
DF Motor VS. DG Motor + diverse
« Svar #40 Dato: 23. September 2010 kl: 00:08:26 »
Jo, det lyder plausibelt. Det er da vist nok en af de mere sjældne, at den ligefrem sender de dyre dråber ned i maskineriet hmmmm... lav den om til to takter, så fungerer det jo  :lol:  Hed det ikke noget i retning af Lubrimat smørring ???