Forfatter Emne: Temp.måleren i instrumentpanelet blinker  (Læst 3622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ClausNV

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
    • Vis profil
Temp.måleren i instrumentpanelet blinker
« Dato: 19. Juli 2022 kl: 12:51:09 »
Hej alle 
Jeg har problemer med temp.måleren i instrumentpanelet, når motorer er varm og jeg kommer op på ca. 85 km/t, så begynder temp.lampen og blinke. Temp.viseren står i midten. Niels Erik har kigget på den, det er ikke diverse følere eller stik ved vandbeholderen den er gal med. Problemet skal sikkert findes i instrumentpanelet. Jeg har forgæves søgt efter en ny temp.måler, det er til en Syncro/1990/Benzin (med omdrejningstæller). Temp.måler fra et panel med ur, passer ikke. Er der nogle der har en idé til "What to do" eller er der nogle der ligge rinde med et panel med omdrejningstæller, som de vil sælge ?
Bedste hilsner
Claus
[attachment id=1 msg=133938]
Claus K.
Syncro, 2,1, 1990
Kører ikke langt på literen men langt på latteren

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Temp.måleren i instrumentpanelet blinker
« Svar #1 Dato: 19. Juli 2022 kl: 16:43:57 »
Det er nok ikke dit instrumentbræt den er gal med. Det er sådan, at der kun går en ledning til instrumentbrættet til styring af både diode og viser. Dette styres igen via signalerne fra hhv. temperaturmåleren på motoren (gul/rød i det syvbenede stik i den sorte samleboks i motorrummet) og niveauføleren på ekspansionsbeholderen (blå/grøn i 7-polet stik) Disse to signaler samles i sikringsboksen i relæ nr. 43 (samme som relæ nr. 42 på Golf2). Der er faktisk ikke tale om et relæ, men derimod et kredsløb, som via de to nævnte signaler samt strøm fra kl. 15 og stel  via 31 giver signalet til temperaturviser og diode.  Tempraturviser og diode er desuden forbundet til spændingsregulatoren bag på instrumentbrættet ligesom tankmåleren er det. Der er masser af steder der kan være fejlkilder i form af løse/irrede forbindelser, ligesom 43 kan være defekt. Hvis du kan låne et andet instrumentbræt vil du kunne se, om problemet ligger i instrumentet (dioden slukker med andet instrument), eller om problemet ligger et sted i ledningsnet/sikringsboks eller "relæ" 43. God fornøjelse med fejlfinding (men klap lige hesten med at købe ny temp-måler og diode)

vh Erik
« Senest Redigeret: 20. Juli 2022 kl: 06:54:31 af Erik »
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...