Forfatter Emne: Som fattig (men entusiastisk) studerende?  (Læst 2749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Dato: 14. Juli 2014 kl: 13:37:53 »
Hej folkens!

Hvilket skønt forum jeg er stødt på her med så mange entusiastiske og flinke mennesker – god stil! :)

Jeg er en ”ung” knægt på 25 år der længe har gået med fascinationen og drømmen om engang at eje en T3 camper. ”Problemet” har indtil nu været, at jeg er studerende og har levet på SU i en del år efterhånden. Dvs. pengene til erhvervelse af en sådan camper er små, specielt hvis jeg skal have en der er i bare nogenlunde kørbar og god stand. Med mit måske spasomme overblik over sammenhængen mellem pris og kvalitet skal man vel op omkring 40.000 + ? (ret mig endelig hvis jeg tager fejl? :)).

Hvordan lykkes planen om at eje en T3 så, spørger jeg mig selv?
 
Alternativt til en godt kørende T3’er til måske 40k + kunne jeg måske være heldig at finde en billig ”projekt-bil”, der ligger indenfor mit nuværende budget på måske 15.000 (på en god dag). Men da jeg ikke er mekaniker eller har erfaring med mekanik i biler er det også lidt et long shot – for nuværende i hvert fald.
Som jeg kan læse rundt på dette forum virker det generelt til at være en kæmpe fordel, at kunne lave lidt på bilen selv som T3 ejer. Så på sigt er det målet, at blive dygtig nok til at kunne klare det mest basale vedligehold osv. selv.
Men for nuværende, hvis jeg pakker min ellers ukuelige optimisme og tro på altid at finde en løsning lidt væk, og ser på det hele med realistiske øjne, ville det nok være for stor en mundfuld at kaste mig ud i et køb på et for presset budget.

Så hvad nu!?!?

Jo min pointe med det hele kommer her:
Hvor kan det lade sig gøre for en studerende som mig at få ”afløb” for sin kriblen i fingrende? Jeg er færm og handy på fingene normalt, men har bare ingen erfaring hvad biler angår. Mon der findes et sted med en eller flere T3 entusiaster der har lyst til at lære lidt fra sig om op og ned i en T3’er og fordele og ulemper ved diverse motortyper, hvordan de passes osv. osv.?

Mit grundlæggende ønske er at finde et forum hvor jeg kan lære en masse om en spændende og inspirerende maskine, så jeg forhåbentligt engang får min egen og til den tid har evnerne (eller nogle af dem) til at holde den ”sund og rask”.  

Jeg er bosat i Århus, så hvis der fandtes et sådant sted/sådanne entusiaster der har tid og lyst i Århus og omegn er jeg frisk på det hele :)
Jeg har tænkt at tage til træf, men kan se i kalenderen at de kommende ligger langt fra Århus.

Alle idéer er velkomne! :)

Mvh. Karl Emil

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #1 Dato: 14. Juli 2014 kl: 14:09:47 »
Køb en, ikke for rusten & ha' et sted at stille den uden nr.plader (dvs privat grund)...
..og så bare gå igang med Haynes i venstre og værktøj i højre hånd ..
Det værste der kan ske er at du køre træt i projektet og må sælge... der skal nok være en køber  :)

Velkommet til

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #2 Dato: 14. Juli 2014 kl: 15:07:48 »
velkommen til :D

efter sommerferien, omkring midt i september bliver der afholdt et værkstedstræf i Århus, den endelige dato er ikke fastlagt endnu.

men jeg kan da anbefale dig at melde dig ind i T3klubben og deltage i dette træf.

og jeg vil mene at hvis du har et sted at stå med en projektbil, så kan det godt gøres for det budget du nævner, dog skal du lige sætte dig ind de faste udgifter der er ved at have en camper, mange bliver overrasket over vægtafgiften på en camper, især hvis den er diesel og egenvægten er over 1500kg  :sick:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #3 Dato: 14. Juli 2014 kl: 16:06:27 »
Hej, og velkommen til ;-)
Der er faktisk mange i nærheden af dig der kan skrue T3 og gerne hjælper til med råd og vejledning, Jason i Randers, Blackchart i Skanderborg, Jeg er fra Silkeborg...

Min søn på snart 16 har også købt sig et projekt, en syncro Panelvan, den skal stå klar til 2018 når han får kørekort..
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2014 kl: 19:03:15 »
Velkommen til.
Som allerede nævnt er Haynes eller Bentleys manualer det pure guld og et must for enhver entusiast.
Topnøglesæt- helst i 1/2" og gedigen kvalitet, ordentlige skruetrækkere ( Både flad og x-kærv ) og en hammer er standardbegynder værktøj.
 Ønsker til jul, fødselsdage og anskaffelser for egen lomme prioriteres løbende og tro mig: Man kan ALDRIG få for meget værktøj.
Og du skal nok få lært at bruge det. Der er masser at tage fat på når man er T3 ejer.
Du vil finde mange herinde der har stået og stirret fortabt på et utæt koblingsrør, en fastgroet bærekugle - you name it. Og cirka lige så mange har forbandet det pågældende køretøj langt væk, sagt nogle grumme eder og forbandelser i stil med: NU er det nok. Mere end nok. Jernhandleren kan få den med for en kasse øl. Jeg gider ikke mer', vil ikke ofre en krone mere og al min fritid på sådan noget gammelt lor..

Når man så har sovet på det ender det vist i de fleste tilfælde med, at man endnu en gang får olie i håret, smadrede knoer og står med to overskydende bolte, så man kan spekulere sig gråhåret på, hvor hulen de skulle ha' siddet og holdt hvad ?  SÅ opdager man, at de stammer fra konens bil som lige har fået skiftet udstødning, fordi man ikke orkede at skifte et ophæng der så sundt nok ud.
Pludselig spiller det hele endnu en gang, og man kører standsmæssigt rundt med et stort fra øre til øre smil og nyder en rigtig bil.
Det er stærkt vanedannende. Og når man en gang overskrider grænsen og skiller sig af med den vil man bittert fortryde.
Jeg taler af dyrekøbt erfaring. Det hele var nemmere dengang vi havde Transporteren. Der var plads, og jo mere vi læssede i den, des bedre lå den på vejen.
Så pas på!  Du bliver grebet af det, og der er ALTID hjælpsomhed her på nettet.
Held og lykke med dit projekt.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #5 Dato: 14. Juli 2014 kl: 22:22:23 »
Hej velkommen til , dengang jeg var ung ønskede jeg mig også en T3 camper , men da var de uopnåeligt dyre , så købte jeg en gulplade Allrounder , altså en varevogn med ruder , nu en jeg jo håndværker så der gik ikke længe før der blev bygget en plade fra motorkassen og ind i bilen ca 2meter , så kan der stå værktøj/tasker under , og så 2 løse madrasser , der er jo Inger der siger du ikke må køre med madrasser , du ku være ved at flytte eller på vej mod genbrugpladsen . så er du klar til at køre på ferie til billig vægtafgift , benzin = ca. 3200 kr.pr.år ,diesel godt en tusse mere , når så du begynder at tjene lidt mere kan du jo sætte hvide plader på , afgiften er til at have med at gøre , og i mellem tiden har du lært din bil at kende , gode  varevogne findes til 15-20 tusinde kr. God jagt .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline KarlEmil

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
    • Vis profil
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #6 Dato: 16. Juli 2014 kl: 14:47:47 »
Tak for den gode velkomst og tak for alle svarene...det gav jo lidt at tænke over! :)

T3klubben lyder som noget jeg skal med i og så må jeg med til træf i september. Og en Haynes lyder som et must have!

Aran det er rart med en lille indvielse i livet som T3 ejer, det du beskriver skræmmer bestemt ikke! :) Tvært imod får jeg mere og mere lyst til at kaste mig ud i det POLLE955 foreslår, det kunne jo være en god start.
Har dog et helt lavpraktisk spørgsmål omkring det at have en sådan bil stående som der arbejdes på. Hvor meget kan man lave og få plads til at lave med bilen stående på jorden uden lift? Går ud fra en del arbejde kun kan laves fra under bilen eller hvor afhængig er man reelt af det?

Har kigget kort på denne, men ved ikke lige hvad ”små skavanker” indebærer. Jeg kan selvfølgelig ringe til manden, men måske i kender den?

http://www.dba.dk/vw-transporter-16-pick-up/id-1005305141/

Kan man generelt sige noget om hvad der i hvert fald ikke må være i vejen med den? (med det udgangspunkt at jeg ikke har adgang i stort værksted osv, for så går jeg ikke ud fra der er nogen ”no goes”).

Mvh. Karl Emil

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #7 Dato: 16. Juli 2014 kl: 15:06:29 »
Du kan sagtens lave meget uden lift. Kør bilen op på et par store træklodser eller et par betonblokke hvis du da ikke lige har et par bukke.
Mary er så højbenet at jeg laver alt under hende uden brug af lift/donkraft (lige bortset fra dækskift selvfølgelig).

Men den Doka, som du har kig på, den får du da aldrig lavet om til en camper uden at det bedre kunne betale sig at købe en rigtig camper.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #8 Dato: 16. Juli 2014 kl: 17:19:58 »
Jeg kender ikke den doka du linker til, men måske skulle du kigge på den her http://t3nettet.dk/forum/biler/93389-camper-til-salg#113187 evt som rullende projekt  B) jeg har snakket med ejeren nogle gange, og han virker som en fin og reel fyr,   eneste ulempe er den dyre dieselvægtafgift... men det er der jo råd for  :whistle:
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #9 Dato: 16. Juli 2014 kl: 22:43:56 »
Se der rører du ved noget meget væsentligt: Frihøjde. En T3 giver adgang på fornemste vis alene ved dens store frihøjde. En god værkstedsdonkraft og et par gamle fælge kan øge højden så du kan klare motorskift eller udskiftning af en gearkasse.
En T3 er så dejligt ukompliceret i ethvert henseende, men alligevel et fantastisk køretøj. Med Haynes eller Bentley i hånden kan du læse dig til alt hvad der er værd at vide, og resten kommer hen ad vejen.
Ingen grund til panik. Der er altid velvilje herinde, både mht. rådgivning men som regel også i praksis.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Som fattig (men entusiastisk) studerende?
« Svar #10 Dato: 16. Juli 2014 kl: 23:01:34 »
Hej Karl Emil - og velkommen...

Når nu du bor i Århus, vil jeg nævne en af dine muligheder for at få en kvalificeret gennemgang af en mulig kandidat sopm din første T3.

Kør forbi Åbyhøj Autoteknik på Søren Frichs Vej. Det er DOKA-Jesper, som driver værkstedet og han ved, hvad han taler om. Han har iøvrigt også synshal og Dinitrol-center på adressen, hvis du har lyst/behov i den retning...

Jeg tror, som tidligere nævnt i denne tråd, at du skal lede efter en kassebil - enten en panel uden vinduer eller en transporter/allrounder/caravelle med ruder. Det er fedt med både SIKA og DOKA, men udvalget af kassevogne er trods alt lidt større.

Held og lykke med det hele - du er på vej i den rigtige retning... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)