Det er en pumpe, som kan cirkulere vandet efter motoren er slukket. Når du f.eks. slukker bilen efter en længere tur med stor belastning ville der ophobes kraftig varme i topstykket, hvis det ikke kunne komme væk.
For at den ikke ruster fast, er den tilsluttet, så den starter hver gang startmotoren aktiveres. Normalvis styres den af en sensor, der sidder i den vandstuds på topstykket, som er placeret mellem dyse nr. 3 og 4. Den starter ved 105 - 107 grader. (Det betyder jo ikke, at vandet koger - der er jo overtrykl i systemet) Hvis du vil checke den, kan du tage stikket af sensoren og sætte det til stel. Så skal den starte - med og uden tænding.
Jeg tror ikke, at den er forklaringen på din kogning - når motoren er igang er der rigelig cirkulation.
Måske skulle du kigge på din køler - hvis den er fuld af gamle insekter og gråspurve kan den måske ikke køle nok trods en fungerende termokontakt og termostat. - For du har jo selvfølgelig et pænt udluftet system med tilstrækkelig væske i Ik' os'?