Forfatter Emne: Mellemaksel i 1.6D  (Læst 1573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gulf

  • Gæst
Mellemaksel i 1.6D
« Dato: 11. Maj 2005 kl: 10:35:20 »
Hejsa motorrødder,

Jeg er ved at renovere en 1.6 sugediesel fra '86, og er nu løbet ind i et problem med lejerne til mellemakslen. Mellemaksel=den aksel, der kører bag på tandremmen, og driver vakuumpumpen, oliepumpen (og benzinpumpen, når den sidder i sådan en). Lejerne er en tynd ring af en slags hvidmetal, der presses i.

Lejerne var ødelagte (delaminerede), så de måtte ud. Jeg har fået nogle nye fra hovwdiaudi.dk, men de er for små indvendig!!! De er er hhv. 45 og 46mm udvendigt som de skal være, men er ca 0,5mm for små indv., dvs. 41,5 og 42,5mm i stedet  for 42 og 43 mm. Det er vel ikke normalt, at man river dem op, efter de er kommet i, vel? Den ene rival skal i så fald være fælt lang...

Nå, jeg har ringet lidt rundt og prøvet at få fat i nogle andre lejer, men end ikke den autoriserede vw-forhandler kunne finde dem på sin computer??  Heller ikke efter jeg havde forklaret ham hvad mellemakslen er for en...  :shock:

Er der nogle derude, der ved hvor sådan nogle skaffes, eller har andre forslag til hvad jeg kan gøre? (jeg vil helst ikke ringe til hovwdiaudi og få nogle nye, der er for små  :evil: )
Jeg mindes at udskiftning af mellemaksellejer tidligere har været nævnt her i forummet

Mvh. Ulf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Mellemaksel i 1.6D
« Svar #1 Dato: 11. Maj 2005 kl: 19:27:33 »
Hej

Nej, det er rigtigt at de ikke figurerer i VW's reservedelsprogram. Det er også enormt sjældent, at de er slidte, men selvfølgelig - hvis man har cola i olien, så... :wink:
Spøg til side. Har i ikke en habil cylinderservice i nærheden? Ellers kan Midtjysk Cylinderservice i Viborg helt sikkert klare opgaven. Det har også den fordel fremfor VAG, at de ikke tror, at deres varer skal sælges til guldprisen.
Og selvfølgelig skal blødmetallejer ikke rives op for at passe. De skal drives forsigtigt ind med en passende (stor) drivdorn
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Mellemaksel i 1.6D
« Svar #2 Dato: 13. Maj 2005 kl: 11:21:48 »
Hej igen,

Tak for svaret. Den nærmeste cylinderservice viste sig at være Ingana mfl. i Valby, så der har jeg lige været ude og bestille 2 lejer (på cykel! :wink: ).
Så håber jeg de passer bedre end de første jeg fik. Ifølge Ingana skal de heller ikke rives op, når de er kommet i.

Imellemtiden kan jeg jo så fordrive tiden med at dreje en messigndorn til at skubbe dem i med....

Mvh. Ulf