Forfatter Emne: Skurende lyd ved sving  (Læst 17780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #30 Dato: 01. Marts 2007 kl: 17:21:24 »
Du skal bare have lidt mere udveksling (langt rør i enden af din T-vrider (ikke skraldenøgle(den kan ikke holde)))
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #31 Dato: 01. Marts 2007 kl: 18:51:02 »
1 styks skraldenøgle smadret.  Check..  :evil:
1 vandrør. Check..
Nogle fastnøgler. Check..
10 styks hvide knoer. Check..
12-13 ord min mormor ikke ville bryde sig om. Check...

Den står kun på en buk.. så der er ikke skide meget plads til momentstænger. Det blev noget med en fastnøgle og så modvægt med et vandrør på tværs og op mod en vange og så lægge kræfter i.  Så kom de til sidst efter masen og pusten og trækken og banden.

Da jeg så tog ved bremseskiven faldt næsten hele det rustne "næsestykke",  af så er var åbent ind til lejet. Smårester af lejet kom med. Så banke med en mejsel på skiven der holder lejet inde.. den var begyndt at arbejde sig ind i akselen.. gider SLET ikke tænke på om jeg skal skifte aksel.. * suk * Efter noget mokken kom den også af...  Og så er vi ved status quo.. Lejet er nærmest brændt fast på akslen.. så jeg kunne godt bruge nogle tips til at få det af.. det er jo smadret (der raslede løbende "ruller" ud under operationen) så en voldelig ide gør ikke noget.. er det noget med en aftrækker af en art? So wirds es gemacht mener bare man skal tvinge det ud med en mejsel.. Men de forsøg jeg har gjort er mest gået ud over mejslen.

Bremsekaliperne ligner ikke de Girling jeg har siddende på Grüneren eller de ATE der sad på den blå reservevogn.. De ligner noget fra en T2. Så det ved jeg ikke.. men jeg kan da måle på skiverne.. det er tykkelsen af skiven der er milimetermålet?

Så nu står den orange også stille på marken.. ved siden af de to andre.. Deja goddamn Vu ..
 :cry:  :cry:  :cry:

Nu må mit t3-uhed da snart løbe ud..  

@Jønne: tak for moralsk telefonsupport i løbet af dagen..

/Ein bischen müde :x Lada-fahrer Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #32 Dato: 01. Marts 2007 kl: 19:28:50 »
Det er da rigtig træls, det der... og det er jo mig, der er platuglen, omend jeg ikke har skruet i det der, på den bil.

Ja, caliperen er spændt med 160 nm, så det er en opgave for 3/4 tommes topnøglesæt.

Caliperen er den alm. 2 stemplede, som alle T3'ere frem til '86 har - ikke noget hokuspokus der, og bremseskiverne er de tilsvarende på 13 mm, som du skriver.

Hvis der er ædt ind i akslen, der hvor den indre lejeskal sidder, så tror jeg, at du skal skifte hele spindlen - du må få en af mig, hvis du selv tager den af. Er godset derimod ok, og du bare skal have lejeskallen af, så tror jeg at barbering er det mest skånsomme - en lille vinkelsliber, der meget forsigtigt fjerner lejeskallens materiale på to modstående sider, så den deles i to - selvf under skarp iagttagelse af ikke at berøre selve akselstubben.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #33 Dato: 01. Marts 2007 kl: 19:41:52 »
Hmm detder med barbering.. det lyder fandme træls og som noget jeg ikke har tålmodighed til. Det er måske det bedste.. (omend langsomste) at komme op og pille en af når du er på benene igen.

Jeg er på en måde glad for jeg ikke sendte den til mekker og timerne tikkede mens han fandt ud af deher.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #34 Dato: 02. Marts 2007 kl: 09:00:44 »
Hej Jan, nu har jeg tjekket. Jeg har 2 biler holdende der skal skrottes, men desværre ingen løse spindler. den ene er en tidligere milibus fra 83, den anden en kassevogn fra 87. De står på fast bund begge 2 og jeg har værktøj.
De lejer jeg køber koster netto kr. 321+m pr. sæt fra rowil??( nogen der kender dem?)
skiver 13 mm netto 414+m pr. stk
Det er jo noget dyrere end howdi

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #35 Dato: 02. Marts 2007 kl: 09:18:21 »
Hvis akselstubben er ubeskadiget, hvor lejeskålene sidder, er barbering mangefold hurtigere ens at skifte hele spindlen. Der skal afmonteres øverste og nederste bærekugle (no fun!), styrekugle og speedometerkabel. Kan den reddes, er det det nemmeste - men mit tilbud står selvf. ved magt.

Ang skiver, lejer og klodser, så har vores ven Mark i Køln en pakkeløsning, som ingen i DK vist kan konkurrere med.

http://cgi.ebay.de/VW-BUS-T3-BREMSSCHEIBEN-BELAGE-RADLAGER-80-86_W0QQitemZ110094616377QQihZ001QQcategoryZ57370QQrdZ1QQcmdZViewItem

Han findes også her:

www.autoteile.cc
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #36 Dato: 02. Marts 2007 kl: 09:28:39 »
Citat fra: "Jarl"
Der skal afmonteres øverste og nederste bærekugle (no fun!), styrekugle og speedometerkabel.


Jeg har lige pillet alle gummibøsninger, bærekugler, styrekugler mv. af min "reserve" undervogn både for og bag, for at gøre delene klar til galvanisering.
Det var noget af en kamp, så hvis det er muligt at rede den gamle spindel uden at pille den af, ville jeg også gøre det !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

PARKHAVE

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #37 Dato: 02. Marts 2007 kl: 09:28:42 »
Du har helt ret Jarl, det er meget nemmere at skære det væk end at skifte.
Sidste gang jeg legede med det ødelagte jeg et ellers udmærket speedodrev
IMO gør det heller ikke så meget igen, hvis der skulle komme en lille skade på spindlen, det er trods alt i lejerne den skal rende rundt. ( er man nødt til at sige hvis man tidligere har prøvet at være for ivrig med vinkelsliberen :lol: )

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #38 Dato: 02. Marts 2007 kl: 10:30:30 »
Hmm ok.. Det lyder somom ekspertpanelet har talt.

Lige nu sidder bremseskiven og skrumler bag lejet, da lejet ikke er til at få af.. (og blokerer for resten af bremseskiven) Skal jeg bare volde det af med en koben eller lign. og så fint polere akselspindlen til den er fri for lejedele?

@Jarl: det er saftsuseme billigt.. det er ca. hvad en bremseskive koster hos howdi.. Så er der selvfølgelig forsendelse...

Er der andre der skal have noget med fra autoteile.cc så vil jeg da overveje en ordre..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #39 Dato: 02. Marts 2007 kl: 10:49:35 »
Det var sgi' da en rigtig god pris han kommer med dernede.
Tror da lige han bliver gemt i fortrukne

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #40 Dato: 02. Marts 2007 kl: 10:58:40 »
Ellers skal skiven måske også barberes. Det gælder om at skåne akselstubben
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #41 Dato: 02. Marts 2007 kl: 12:01:22 »
Hmm barberes det betyder i dette tilfælde at skære skiven i to stykker for at få den af?  Og ligeledes lejet, skære det over i to dele og så pudse akslen op?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #42 Dato: 02. Marts 2007 kl: 12:14:49 »
Ja, men uden at berøre akslen med vinkelsliberen
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #43 Dato: 02. Marts 2007 kl: 12:56:41 »
Altså noget med finesse og tålmodighed.. DET er lige noget for mig  :roll:

Nå vi ser hvornår jeg får tid til det..

/noch Ladafahrer Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #44 Dato: 02. Marts 2007 kl: 13:12:58 »
Ringen er sku kommet af/ud det er resterne af lejet der sidder tilbage
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012