Forfatter Emne: olie i ekspantionsbeholderen  (Læst 1240 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
olie i ekspantionsbeholderen
« Dato: 09. December 2012 kl: 15:49:18 »
Hej gutter.

Da jeg skulle tjekke op på frostvæske opdagede jeg at der var lidt olie på vandoverfladen i eksp.beholderen( altså den i motorrummet, ikke den ved påfyldningen v. nummerpladen).

Jeg har efterfølgende tørret olien af på indersiden  af skruelåget og taget det der var på vandoverfladen, og kanten ved gevindet i håb om at det er "fra gammel tid". Jeg ved at det ikke er den org. motor der sidder i, så det kan jo være man ikke har fået tørret beholderen af,  og at olien stammer fra den originale havarerede motor. giver det nogen mening?
Det undrer mig bare, for der er aldrig problemer med den motor.
Idag har jeg så været ude og køre lidt varmekørsel, og den kører upåklageligt, og der var ingen olie i beholderen da jeg tjekkede da jeg kom hjem bagefter.


MEN hvis nu der nu er noget galt med motoren, hvad kan det være? Olie i vandbeholderen lyder jo ikke umiddelbart så godt.
Kan jeg gøre noget forebyggende?
Udskiftning af pakning oder so?

Der er tale om en 1,6 TD.
hilsen Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
olie i ekspantionsbeholderen
« Svar #1 Dato: 09. December 2012 kl: 17:35:32 »
Defekt toppakning eller flækket topstykke, ville ofte være
årsagen :-(
Det kan nogle gange godt komme og gå - men typisk når motoren
bliver presset vil du igen opleve olie i vandet.....
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
olie i ekspantionsbeholderen
« Svar #2 Dato: 09. December 2012 kl: 18:19:13 »
Det er jo det jeg er bange for.
Kan man få tjekket om det er aktuelt med enten toppakning eller topstykke? Og kan man nå at rede noget?
Magnum Multivan 1,6 td

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
olie i ekspantionsbeholderen
« Svar #3 Dato: 09. December 2012 kl: 18:51:54 »
Du kan skrue låget af ekspantionsbeholderen og se om der kommer luftbobler, når motoren kører.
Kommer der ingen bobler kan du tage det roligt, hvis motoren ikke viser andre tegn på problemer.

Lidt oliefilm og slam kan komme fra div rør, slanger og køler, det stammer sandsynligvis fra den gamle motor,
som måske er skiftet på grund af en defekt som har sendt olie ud i kølesystemet.

Tjek dog lige tilstanden på - og omkring oliebøffen som oliefiltret er skruet fast på. Ser den meget sølle og irret ud,
kan en sammenblanding af olie og vand, stamme fra den. Det er dog yderst sjældent den bliver defekt.
Men for en sikkerheds skyld kan du tjekke eksp.beholderen hver gang bilen har kørt, f.eks i en uges tid.
så kan du sikkert fornemme om der kommer nyt olie i systemet, eller om der er tale om gamle rester.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
olie i ekspantionsbeholderen
« Svar #4 Dato: 09. December 2012 kl: 19:53:51 »
Hej Tony.

Det er lige præcis derfor jeg er så glad for dette forum!! Mange tak for hjælpen. Det kan jeg virkelig bruge til noget.

Det vil jeg tjekke op på som noget af det første når jeg kommer hjem fra arbejde senere i aften.

Tak tak og atter tak fra Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
olie i ekspantionsbeholderen
« Svar #5 Dato: 13. December 2012 kl: 15:48:07 »
Ingen bobler i eksp.beh. ved tomgang :silly:
Men jeg holder øje med den.
Magnum Multivan 1,6 td