Forfatter Emne: TDI erfaringer  (Læst 4550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Dato: 30. Juli 2013 kl: 17:12:19 »
Ja, som i nok ved, saa skal vi have ny motor i Mary.

Vi overvejer i den forbindelse en TDI loesning fremfor alm TD.

Der er ikke saa mange i DK med erfaringer hermed, men kom frit frem med hvad i har og hvad i evt. har hoert fra andre.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
TDI erfaringer
« Svar #1 Dato: 30. Juli 2013 kl: 17:39:25 »
Fandt denne "gamle" tråd her.

Jarl har skrevet en rigtig fin beskrivelse (på side 2) af det interne. Det var i øvrigt før han blev "hellig" og forgreb sig på række4 benziner.  ;)

Jeg har kørt en lille tur i med 1Z'er; den var med JX stumper og kørte fint. Specielt "støjen" er en del mindre end forkammer.

Gearingen er nok "problemet" i de normale gearkasser, men en AAP og store hjul kan vel hjælpe.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #2 Dato: 30. Juli 2013 kl: 17:41:53 »
Hej Dennis

Du kan vælge mellem 90 og 110 hk, enten en 1Z eller AFN. Man køber gerne en hel bil, når der skal skiftes til TDI (slagtes), så mangler man ikke enkelte dele til projektets afslutning. En diesel golf eller passat findes ofte til mellem 500 og 800 euro i Tyskland. Man skal helst købe en bil med maks 200.000 km på tælleren og ideelt skal man renovere espèn og andet hen ad vejen, når den skal blive rigtigt fint. Men husk, at en 1Z med 90 hk allerede kører med 202 NM og en AFN kommer op på 238 NM, gearkasserne på syncroerne er kun type godkendt til maks 178 NM. Flere tyske syncrofolk har monteret specielle dele i gearkasserne, her taler vi om skjoldet i "Flugzeugaluminium" og varmeplader South Afrika for at kunne klare en del af kræfterne. Det omtale skjold koster ca. 800 euro i ren materiale. Samtidig er der nu planer om, at Volkswagen kommer med et nyt oplæg af 5;43 kronehjul og spidshjul pga. behovet på T3 fronten, her mangler jeg dog de sidste detaljer. Dermed leveres der stumper til fremtidens normale gearkasser på syncroen.

Og man skal være klar over, at man skal bygge om på ledningsnettet, når der monteres en TDI. Alle elektroniske dele fra en slaughterbil dele hører med og man hopper så ind i den digitale verden. Den analoge med JX og AAZ er mere efter KISS og du vil også blive glad, når du fastholder i nuværende teknik.

Jeg kører selv kun med JX på alle 3 busser herhjemme, dermed har jeg kun en drivlinje og kun en slags reservedele på hylden og en JX kan sagtens klare fremtiden med oliekøler mm.

Du finder ud af det og husk pengepungen - en JX fåes som renoveret motor til 1.400 euro her i landet.

Der var også noget om ALE motoren og "Feinstaubzonen" i Tyskland, disse krav kommer nok ikke hjemme hos dig!? Ellers er der enkelte ombygninger undervejs i Berlin med grøn plakette og ALE fra en slagtet Golf Variant ...

Lidt lyrik på tysk:
http://www.bushaltestelle.eu/article_engine/print.php?article=15&ENGINEsessID=hlt9c5hn42f5o3repu832t0db3gfe3ur

Vigtigste regel om TDI ombygninger: Man køber gerne komplette biler til slagtning...

Bedste hilsner
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
TDI erfaringer
« Svar #3 Dato: 30. Juli 2013 kl: 19:26:31 »
Helt enig med Jens, køb en hel bil og skil den ad... så kan i høre motoren i gang, og evt køre en tur i den. Jeg har et par gange købt en motor på en palle, en enkelt gang er jeg dog blevet tørret ret grundigt, og fik købt en motor der så absolut ikke var i orden.
Den subaru jeg er ved at bygge om er også købt på en palle, men det er af en af de personer jeg stoler 100% på, så jeg har ingen tvivl om at motoren er i orden.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #4 Dato: 30. Juli 2013 kl: 20:23:19 »
Interesant tråd - da jeg selv har en 1995 TDI Golf til at stå og påtænker at smide den i min Syncro. Jeg har ikke meget el-forstand men har en god ven (der til dagligt arbejder ved VW i Ålborg) som selv er t3 kørendene. Han vil fikse alt el for mig :-)

Med udpreget stor fare for at blive korsfestet, tillader jeg mig at udbringe min holdning til motorkonvertering.

En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor - hvad skulle der tilsidst være tilbage af en t3er, hvis vi skulle tage det der var bedre, fra andre bilmærker - ikke meget.
Personligt kunne jeg ikke tænke mig en t3 med Landrover undervogn :-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline jason

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 568
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #5 Dato: 30. Juli 2013 kl: 21:10:48 »
Citat fra: "t3søren" post=101831


En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor

hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo:  :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw
Mvh Jason
22644383

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #6 Dato: 30. Juli 2013 kl: 21:14:33 »
Citat fra: "jason" post=101840
Citat fra: "t3søren" post=101831


En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor

hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo:  :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw

Var der snortræk i denne grimme bil :-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #7 Dato: 30. Juli 2013 kl: 21:19:40 »
Citat fra: "jason" post=101840
Citat fra: "t3søren" post=101831


En VW skal selvfølgelig kører med en VW motor

hvad var det du sagde Søren? jeg kan ikke høre dig :woohoo:  :woohoo:
http://www.youtube.com/watch?v=JyMPhtO4Yxw


Måske skulle jeg konverterer fra kristendom til Subaru :-) :-)
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #8 Dato: 30. Juli 2013 kl: 21:26:52 »
Søren (den ligger lige til højrebenet) husk:

Hvis een eller få personer har "en hemmelig ven", så er vedkommende mærkelig.
Hvis mange har "en hemmelig ven" så er det religion. :lol:

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #9 Dato: 31. Juli 2013 kl: 09:05:14 »
Hvad er erfaringer med 2.5 TDI fra T4?

Fx 102 eller 150 hk ;-)

Kan de bruges og er de holdbare?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #10 Dato: 31. Juli 2013 kl: 10:11:49 »
Kun 1,9 TDI som diesel i T3eren ... som rimelig fornuftig ombygningsprojekt. Jeg har ikke set en eneste 2,5 liter diesel med 150 hk i en T3 her i Tyskland, den omtalte 2,5 l motor fra T4eren har i forvejen ikke det bedste ry?! (Zweimassenschwungrad und Drehmomentbelastung). En 2,5 diesel 150 hk dræber drivlinjen på en normal T3 syncro ...

En Subaru kommer hurtigt op på 15-17 liter, det må svare til  6-8 km på literen ... og en fin justeret TDI 90 hk klarer nogen gange under 7 liter i en T3er, hørte noget om  14-15 km på literen. Her finder man så flere svar, selvom Danmark jo er præget af høje afgifter. Til gengæld sparer man nedskrivning og renter på en ny bil når man investerer i den gamle ( vægtafgiften ... ).

Analog motor er en ide med AAZ og longblok, den klarer 5% mindre i omdrejninger, har til gengæld 150 NM sammenlignet med JXerens 138 ... og her skal der monteres en oliekøler, enten på JX eller en AAZ.

1,9 TDI er en fin ide, så husker man bare lige at der skal købes en hel bil til slagtning.

----

Jeg tænker mere på det økonomiske og arbejdet til sådan et projekt. Her i byen har Jan smadret flere gearkasser efter konvertering til AFN i sin syncro doka. Han har nu monteret omtalte skjold i gearkassen og den trækker "kun" med 238 NM efter flere skader på drivlinjen. Der blev brugt flere tusinde euro og bilen er enorm tidskrævende. Jan er dog også kendt for, at han kører ind i alle mudderhuller ...

Dirk i Hamborg kører med AAZ i sin syncro. Den har nu snart kørt 200.000 km med denne AAZ og den bruger lidt olie. Ellers er den bare kørende som en ildsjæl, dog også med olieøler. Ude på terræn kærer Dirk ikke ind i de store huller, en mere fornuftig stil når det drejer sig om mulige skader på bilen.

Jumpy i Tarp har 3 syncroer. Den ene kører med Subara og den kan sagtens klare 6 km på literen, såfremt speederen trædes i bund. Samtidig har han en Audi5e motor i en af syncroerne. Her er motorlugen bygget om (hævet) og den har masser af kræfter. Den sluger en del liter og ligger ikke i den billige ende med forbruget.

Og når jeg så kigger på folket i Tarp der til dagligt er igang med motorkonverteringer og andet, så er sådanne projekter tidskrævende. Jeg vil ikke udtale mig om økonomien, der er mange muligheder.

Jeg fastholder i mine JXere, de klarer sig fint, de skal dog plejes og serviceres.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
TDI erfaringer
« Svar #11 Dato: 31. Juli 2013 kl: 10:42:16 »
Det første du skal overveje når du vil andet og mere end JX/AAZ er efter min mening gearkassen.

Den billige og tættest på std:

Få renoveret din std. gearkasse.
Hold dig til en renoveret JX, monter intercooler og en nye vandkøler, samt oliefyr / motorvarmer (og varm den op hver gang inden start). Hæv ladetrykket en anelse og overvej et setup med den vandkølede manifold fra en golf. Det ændrer turboplaceringen og der skal laves om i motorum og motorophæng men det er nok investeringen værd. Overhold olie og kølevands skifte intervallerne (jeg har selv kørt 6000 / 1 gang om året) brug det rigtige kølevæske og KØR.


Den dyre:

1. Få renoveret , opgradert og forstærket en original gearkasse og hold dig under 175 nm når den snurer under 2000 omdr. Længere oppe over 2000 omdr kan kassen godt klare op til 195nm hvis den er renoveret og forstærket. Det har primært med slyngsmøringen at gøre (og det er bl.a her de såkaldte öl-leitbleche kommer til sin ret og leder olien ned på akslen istedet for at den driver ned at gearkassehusets sider)
 
Det kan klares med 1. et remap af ecu boksen på en 1Z eller 2. ved en analog DI med JX turbo men så mister man TDi bundtræk.


Eller den møg-dyre:

2. Find en Renault UN7 kasse der kan modificeres til at passe og invester i en fuld elektronisk PD TDi. Men så har du mere en slags "T3 Quattro" end du har en Offroad Syncro. -> http://www.vwbus-online.org/forum/board_entry.php?id=581735&da=DESC&page=0&order=time&descasc=DESC&category=all
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #12 Dato: 31. Juli 2013 kl: 17:50:22 »
Citat fra: "jensjakob" post=101855
Hvad er erfaringer med 2.5 TDI fra T4?

Fx 102 eller 150 hk ;-)

Kan de bruges og er de holdbare?


Jeg kører 2,5 TDI 115 Hk fra en Audi. Det kører ok.
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #13 Dato: 04. August 2013 kl: 02:34:25 »
Mange gode råd og punkter at tænke på.

Der er flere grunde til at vi påtænker en TDI ombygning.
1) Det er nu 4. motor havari at vi har i Mary på ca. 120.000km. Alle med AAZ og oliekøler.
2) Vi har hidtil holdt os til "analog" udgave for at holde det simpelt. Men her på Island var der ikke en eneste AAZ eller JX'er at få fat på. Så vi tænker på om ikke vi bør få noget "nyere" i.
3) Det er jo lidt støjene og langsomt med en AAZ. Dette vil vi også gerne gøre lidt ved da vi egentlig er ret glade for Mary (når hun virker).

Vi er godt klar over at en TDI konvertering koster mere end en analog motor. Men sidst vi skiftede motor overvejede vi også at lægge de ekstra penge på bordet, men valgte den billige løsning (en AAZ igen) og denne holdt under 15.000km...

Lige et opklarende spørgsmål.
En AFN, er det en "manuel" TDI? eller hvad er det egentlig?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
TDI erfaringer
« Svar #14 Dato: 04. August 2013 kl: 03:45:42 »
AFN er den TDI motor med 110hk, og med et moment på 235 der får en T3 gearkasse til at gå i stykker bare ved tanken... Den er en fuldblods TDI med styreboks og det hele.
Der køre nogle få mTDI rundt i DK, de køre med 1Z (90hk udgaven) med mekaniske pumpe fra en AAZ og ingen elektronik, mener oss de køre med JX manifold og turbo.
Men selv en 1.9TDI 1Z 90hk der er bygget op med styreboks og det hele, med elektronisk indsprøjtning, er for stærk til T3 gearkassen med dens 202NM. Man kan jo chippe en TDI til at have flere heste og Nm, så måske kan man finde en der kunne begrænse motorens computer til et Nm niveau som gearkassen kunne holde til?
Holgers 2.5'er smider 265Nm, hvilket er meget for en T3'er, men det kommer jo an på hvordan motoren er sat op i bilen, og dne fod der ligger på speederen.
Man kan så godt få en 2.5 TDI med 87Hk og 195Nm, den kunne jo nok godt gå i en T3'er med dyr modificert gearkasse.

Men pas nu på i ikke ryger ind i afgift problemer, er Mary betalt afgift til at være en JX'er eller en DJ eller en anden motor?
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)