Forfatter Emne: Koldstarts håndaget  (Læst 1320 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:06:49 »
Ja ja, det måtte jo komme før eller siden :D

Igår lykkedes det mig at knække selve den "sokkel" som hele kabel og håndtag er fastgjort til resten af panelet med :?

Jeg har i længere tid gået med en ide om noget gejl, måske endda noget jeg vil masse producere (mere om det en anden god gang når jeg ved lidt mere ;)) men der er lige en ting jeg mangler af info...

Hvor mange kg. træk skal der bruges for at bevæge armen på pumpen, altså direkte på pumpen og ikke gennem kabeltræk??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Koldstarts håndaget
« Svar #1 Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:12:29 »
Din lille bisse... du vil lave det elektrisk med en servo.  :lol:  :roll:

Armen kræver ikke så meget. du kan aktivere den med pegefingeren. Altså hvis den virker som den skal.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #2 Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:15:06 »
Må vel hellere indrømme at du har ret, Mølle...

Men ikke bare elektrisk som i en on/off kontakt, der er lidt mere i det end blot det...

Den skal selv kunne føle om motoren er så kold at den skal være aktiveret efter start, og så ellers at den skal være aktiveret fra man sætter tænding på til motoren er igang :)

Men dvs. den servo der kan klare et kontinuerligt træk på lidt over 5kg er overkill?? :D Det er kun godt, for den koster en lille sjat mere end den normale med et kontinuerligt træk på 3kg :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #3 Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:22:43 »
Meningsløst at lave!

Hvis jeg har forstået Thøgersen ret, så skal den bare være helt aktiveret hele tiden. Håndtaget forrykker pumpen (godt ved koldstart). MEN det sker alligevel automatisk, når du er over ca 2000 omdrejninger.
Derfor skal den bare være aktiveret hele tiden.

Bloker den på pumpen, og lim håndtaget pænt på igen.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #4 Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:25:39 »
Hvis det ikke er nødvendigt at have det håndtag, hvorfor har man så lavet det i sin tid?? (Ja ja, der er sikkert flere ting man kan sige det samme om på en T3 ;))
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

ludvig

  • Gæst
Koldstarts håndaget
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2007 kl: 19:28:55 »
Citat fra: "BlackChart"
Hvis det ikke er nødvendigt at have det håndtag, hvorfor har man så lavet det i sin tid?? (Ja ja, der er sikkert flere ting man kan sige det samme om på en T3 ;))


for at gamle damer der var vandt til at ha sådan en taske knag til håndtasken også ville købe en T3.. :wink:

Mølle

  • Gæst
Koldstarts håndaget
« Svar #6 Dato: 24. Maj 2007 kl: 20:06:13 »
ja... der skal da være choker på en rigtig bil. så den kan starte når den er kold. Det ved alle. -og så det med håndtasken. det er måske vigtigere, end vi lige går og tror.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #7 Dato: 24. Maj 2007 kl: 22:17:35 »
@Kurt

Det er sandt! - Der sker ikke en bønne ved at den er trukket hele tiden. Når man vælger at skubbe den ind, så er det mere kosmetik. Tidlig tænding i tomgang giver særligt ved diesel den karakteristiske hårde morgen banken. Der er også et andet forhold, der dog er hypotetisk ved T3. Hvis man havde en bil, der kunne sejtrække ved under 2000 omdr., ville det ikke være optimalt med for tidlig tænding.

@Morten

Tillykke. Du er nr. 1.234.567, der knækker det forpu.... greb. Der er to variationer. Enten knækker man selve grebet eller hele konsollen, som du. Jeg har et par gange erstattet hele lortet af en fin poleret alu-konstruktion, men det tager jo en masse tid. Dit forslag om el-betjening er smart. Det synes Bosch også, og derfor har de brugt det siden 1983, hvor det kom i Audi 100 5D. Det ser sådan ud (det er den lille bums på siden):



Det er en lille termoelektrisk sag, der står med strøm så snart, der er tænding på bilen og når den er tilstrækkelig varm, er koldstarteren helt væk. Hvis du vil finde stumperne billigere end på Audi 100 markedet, så sad samme system i Kadett'er og Astra'er fra 89 og frem.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Koldstarts håndaget
« Svar #8 Dato: 25. Maj 2007 kl: 00:32:31 »
Fantastisk.. en "tear-off" knap!  :twisted:

Jeg kan nu tydeligt høre forskel på min motor når den er varm om håndtaget et trukket eller ej.. Så jeg skubber troligt mit ind når den er blevet varm, og hvis jeg glemmer det kan jeg høre det og skynder mig at gøre det.. Også selvom det er juju eller mumbo jumbo. Det er der sku så meget der er ved gamle t3ere.  :?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #9 Dato: 25. Maj 2007 kl: 08:48:15 »
Citat fra: "jankjerbye"

Jeg kan nu tydeligt høre forskel på min motor når den er varm om håndtaget et trukket eller ej


Men du har jo også en motor med kompression... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #10 Dato: 25. Maj 2007 kl: 10:49:30 »
Citat fra: "Jarl"
Det er en lille termoelektrisk sag, der står med strøm så snart, der er tænding på bilen og når den er tilstrækkelig varm, er koldstarteren helt væk. Hvis du vil finde stumperne billigere end på Audi 100 markedet, så sad samme system i Kadett'er og Astra'er fra 89 og frem.


Kan man godt bygge den lille sag på pumpen der allerede sidder i bilen, eller skal der en anden pumpe på??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #11 Dato: 25. Maj 2007 kl: 12:18:43 »
Jeg har aldrig prøvet det, så jeg bliver dig svar skyldig, men umiddelbart når man kigger på pumperne ser det kompatibelt ud.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Koldstarts håndaget
« Svar #12 Dato: 25. Maj 2007 kl: 13:29:23 »
Hmmm...

Må lige se hvad jeg kan finde sådan en donorpumpe til, og om det kan svare sig kontra det setup jeg snart har tegninger færdigt af :)

Det jeg selv sidder og pusler med burde kunne laves for omkring 150,- til 200,- afhængigt af hvor billigt jeg kan finde en servo i ordentlig kvalitet, og det er selve servoen der koster mest, print og komponenter løber ikke engang op i 50,- :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan