T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: jensjakob efter 14. April 2012 kl: 20:40:41
-
Hej,
Jeg har kigget i Haynes - og der står en masse om specialværktøj ved skift af nederste bærekugler.
Hvad er de bedste råd til at klare det, hvis man ikke har adgang til alle disse specialadaptere og kun en almindelig værkstedspresse?
Mvh
Jens Jakob
-
Find nogle 3/4" eller 1" toppe og kombiner dem med gamle afskårne lejeskaller, rørstumper mv indtil du finder noget, der passer... God jagt... ;-)
-
Jeps - gamle rørstumper i anseelige dimensioner - røret skal have så stor indre diameter, at det kan gå ud over gummimanchetten på bærekuglen og presse på metalkanten.
-
Takker. Interessant saa langt man kan koere m en smadret nedre baerekugle
-
Ja, på den måde, den vender, er der stort set ingen risiko ved det. På andre lette små forhjulstrækkere med dobbelte triangler ses det jo, at hjulet kæntrer under kørsel, når kuglen forlader sin kugleskål, and that's no fun...
Men godt alligevel, at du skifter den - dækslid, umulige hjulvinkler og klonk-lyde stjæler køreglæden.
-
Ved ikke om 2wd sidder som på syncro, men de nedre bærekugler på Højben skulle "overtales" med 48 ton for at falde på plads!
-
Ved ikke om 2wd sidder som på syncro, men de nedre bærekugler på Højben skulle "overtales" med 48 ton for at falde på plads!
Måske skal der tænkes i dybfryser, samt opvarmning i ovn, hvis der skal så meget til !
-
Ved ikke om 2wd sidder som på syncro, men de nedre bærekugler på Højben skulle "overtales" med 48 ton for at falde på plads!
Måske skal der tænkes i dybfryser, samt opvarmning i ovn, hvis der skal så meget til !
Eller man kunne gøre hullet bærekuglen skal presses ned i lidt større
med sandpapir?
Der er jo en låsering alligevel.
-
Man kan også bare presse kuglen lige i - så glider det nemmere ;-) Jeg har aldrig prøvet, at min lille Biltema presse ikke kunne klare jobbet.
-
Jeg var ikke selv operatør på pressen, men det var hvad manometret sagde da den endeligt sad på sin plads :)
-
Noget helt andet - nogen som har en ide om hvordan den nederste bærekugle kan være istand til at presse kuglen ud af bunden af huset?
Jeg kan forestille mig 1 mulighed (som begge forudsætter en grundlæggende slidt bærekugle):
1. En HÅRD opbremsning. Bremsekraften skubber karossen frem og spindlen tilbage - mest forneden. Og Kuglen vrides ud af bunden af kuglehuset.
Andre forslag?
Mvh
Jens Jakob
-
Helt helt helt forkert....
Noget bud på hvordan det er sket?
Mit gæt er at en hård opbremsning var første trin, og et skarpt venstresving (ved lav hastighed - egentlig var det en u-vending af bilen på en parkeringsplads) ) hvor højre forhjul gik i et hul (en stor vandpyt) var den udløsende faktor.
Men jeg er MEGET åben for tanker og teorier.
-
Og, hvis spindlen kan vippe så meget at den kan jokke en slidt kugle ud - er det så bare pga en meget slidt kugle uden hold, eller kan det også være på tide at skifte gummi i øverste svingarm?
-
teori tidligere fejl monterireng hvor de har været presset direkte på kuglen i stedet for på kanten med langtop/rør eller lign
den har så allerede dengang fået knækket/brudet
-
Interessant teori. Den har gnækket al den tid jeg har haft den. Men nederste bærekugle har ikke været til at rokke med koben o.l.
Jeg afskrev gnækkelyden som at "det må komme fra skydedøren som giver sig lidt foran" - for jeg kunne ikke finde andet.
Nu er jeg blevet klogere - og jeg er glad for at det skete ved lav hastighed i kendte omgivelser og ikke på ferien
-
jeg har lige skiftet nederste bærekugle på min wvèr. jeg tog gummi manchetten af bærekuglen først. så kom den ikke til skade. og det giver ildt mere plads. fandt en stor top som passede. derpå en anden top med en lang forlænger som jeg førte i gennem hullet til den øverste bærekugle. for at få et lige tryk. og det gik rigtigt godt. bagefter satte jeg så gummiet på igen. pøj pøj med det
mvh jan
ps. du er velkommen til at ringe og spørge hvis du er i tvivl om noget 61341267
-
måske alden tid hvor den har gnækket har den været mast ned fast i nylonen tjek hellere modsat side også
-
Begge sider bliver skiftet samtidig- + nye styrekugler. Skifter af princip altid synkront ;-)
Bilen køres med Falck til Køge tirsdag.
Bliver interessant hvilke nye lyde jeg så kan høre når denne lyd forsvinder.
Kan i øvrigt IKKE anbefales at køre med. Tror ikke at nederste bærekugle går fra hinanden - men jeg tror heller ikke at styrekugle og øerste bærekugle er dimensioneret til at holde spindlen alene....
-
Jan, tak for tippet om at trykke igennem det øverste bærekugle hul - det giver god mening for at få helt lige pres. (Mental note, skaf nye selvlåsene møtrikker til øverste bærekugle)
-
den ødelagte bærekugle kender jeg noget til. mit første forsøg på at presse den i pressede jeg derekte på kuglen. DET SKAL MAN IKKE. så ser den sådan ud
-
Takker til både Mads og Jan om gode fakta om hvordan den nederste bærekugle kan komme til at se sådan ud.
-
Jeg tror altså at du bilder dig ind at det er en større operation end det i virkeligheden er... bøsningen, som bærekuglen ligger i er jo til at skrue af svingarmen.. husk at det ikke er nok at løsne møtrikkerne.. der er også gevind i kugle-holderen...
når bærekuglens møtrik er løsnet og kuglebolten er banket fri af fortøjet, så står du med en håndfuld jern, som du skal have op i pressen.. det er ikke svært overhovedet...
-
lige et foto...
-
Jeg tror, du snakker Syncro, Mølle. Bærekuglen vender omvendt på 2wd.
-
Og, knolden spom er skruet ind i nederste bærearm med de 3 bolte - kan være en udfordring ;-)
Da vi skiftede stræberarme i sommers varmede vi og bankede på livet løs. Dog ikke varme med ilt+gas, det havde vi ikke ved hånden.
Og de 3 bolte som som holder klumpen inde i nederste svingarm sidder fast, rigtig fast. VI fik dem ikke løs... Er der geving inde i "klumpen" på en 2WD også?
Så forudsat at bærekuglen kan slippe sit tag i klumpen - dvs at klumpen ikke skal ud - så er det "walk in the park".
(7-9-13).
Men interessant at bærekugler vender omvendt på Syncro og 2WD - hvad er logikken bag?
-
Fandt denne fine trin for trin foto-vejledning:
http://californiavan.com/frontend/80-84lowerballjoints/
-
Jeg tror, du snakker Syncro, Mølle. Bærekuglen vender omvendt på 2wd.
Det er også rigtigt.. lavede det på Mowieboxen.. Stadig ikke svært, men som beskrevet skal der en lang dorn til at presse igennem hullet til ø-bærekugle..
JJ.. du kan helt sikkert få bærekuglen ud af klumpen på bærearmen blot ved at slå på siden med en mukkert..
mvh. Erik
-
Og ellers så kender jeg sådan en blå fætter med tværvanger der kan trykke temmelig kraftigt :D så ud skal den nok komme!
-
Det tror jeg på - og jeg gläder mig til at se resultatet ;)
-
Hvor mange tons tager det at presse dem ud?
Erindrer at JanK nævnte etellerandet som ufattelig mange tons for at rykke dem ud?
Nogen gode forslag?
-
Og, hvordan ved man om man har en overstørrelse bærekugle?
Jeg kan se hos kaefer at disse findes:
BITTE BEACHTEN: Radgelenk mit Übermaß 48,5mm Durchmesser für geweitete Bohrungen. Passt nicht, wenn die Bohrung noch Serienmaß hat und z.B. das erste Führungsgelenkgelenk noch eingebaut ist.
Så et godt spørgsmål - hvad er diameter på en normal nedre bærekugle?
-
Varme og vold og knækkede hydrauliske presser og tryllerier og magi og knofedt siges det.
(http://www.t3nettet.dk/modules/PNphpBB2/files/thumbs/t_billede001_140.jpg)
-
Lyder somom vi nærmer os det tryk jeg måtte have på mine, siden du skriver knækkede presser ;)