Forfatter Emne: Gearkassefejl eller ?  (Læst 1801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tha

  • Gæst
Gearkassefejl eller ?
« Dato: 19. Oktober 2011 kl: 09:09:48 »
Kan nogen hjælpe med at finde en god gearkasse, der kan bruges til VW-transporter auto-sleeper årgang 1988 med bensinmotor, 1,9 Liters vandkølet, type T25.´

Findes den, skal jeg have den med til Dublin hvor bilens ejer - min datter- er bosat.

Siden jeg oprettede dette indlæg har jeg fået en grim tanke: Er fejlen reelt at koblingen ikke kobler helt ud?

Nu har jeg spurgt min datter og historien lyder sådan her:
Først var den svær at få i første gear, men hvis man satte den i anden gear først så kunne man dernæst få den i første. Sådan har det gået gennem nogle få uger.
En dag rystede gearstangen mærkeligt de sidste 400 m før hjemmet, måske som om den ikke var i bund i gearet, derefter har hun ikke kunnet køre i den.

Har nu spurgt hende om hun uden at fornærme mekanikeren, hvor bilen står, kunne få at vide om der er bremsevædske nok på den fælles beholder for kobling og bremse. Kender nogen noget til dens slags historier? Er teorien usandsynlig? Vil gearkassen være beskadiget af en sådan omgang?
Mekanikeren skulle være kompetent; dog vidste han intet om brug af kaburatorsprit. At bruge det i kolde fugtige perioder fik jeg dem lært for et par år siden. Som at få en ny bil hævdede de. Måske ved han meget lidt om det her også.
Hilsen
Thorkild

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Gearkassefejl eller ?
« Svar #1 Dato: 19. Oktober 2011 kl: 09:21:40 »
Hmmm, tjek justeringen af gearskiftestangen under bilen.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Gearkassefejl eller ?
« Svar #2 Dato: 19. Oktober 2011 kl: 11:23:23 »
Nogle af dem har en "sladrehank" ved for lav væskestand. Det vil i praksis sige, at kontrollampen for håndbremsen lyser konstant, - MEN! Ikke alle modeller har denne flyder i reservoiret. Let plastikken over instrumenterne og kontroller visuelt. Det er dog lavet så snedigt, at koblingen svigter FØR bremserne, hvis der er en utæthed.
Men som JJ er inde på, er det ikke ualmindeligt, at skiftebevægelserne rykker sig. Et godt sted, at begynde er bespændingen på siden af gearkassen. Hvis et af øjerne er knækket skal gearstangen halvvejs over i bakgear. Og ellers er hele systemet udførligt beskrevet i Haynes.
Jeg tror ikke gearkassen har taget skade medmindre den "børster tænder" eller lyder som en kasse skruer der bliver kastet rundt.
Få kontrolleret koblingens hoved og slavecylinder inkl. beslag ( og måske også rør ) og dernæst skiftesystemet. Så tror jeg det hele glider som i olie igen.

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Gearkassefejl eller ?
« Svar #3 Dato: 20. Oktober 2011 kl: 04:55:56 »
kan også være selve "armen" med nylon kuglen der sidder på gearkassen som er gået løs , POOT kørte de sidste 30 km fra Lolland til Vorbasse i 3' gear fordi strålerne var væk i den arm
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX