Forfatter Emne: Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)  (Læst 8735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #15 Dato: 11. August 2014 kl: 21:14:53 »
Uhh kan se der er et par andre der er med på snakken  :lol:  
Nej det er bestemt ikke nogen dårlig maskinpark til de 18 tønderland da  ;)  Man er jo heller ikke "rigtig" landmand, hvis ikke man selv har grejet til at passe sit jord :-P Det sagde min farfar altid  :P  
de går bare mega godt de der 844s, Den har rat-gear ikk  ;)
Jo min lille 250´er vakumreguleret på samme måde som en fordson dexta, Det er en rigtig sjov lille sag, men den er bare dårligt gearet, det er ulempen ved den, og så går den knap så godt i motoren som dem med rotorpumpe :)  

De der 6.cyl Ford i snakker om, er det ikke dem der hed Ford Super 6 ? og Super 6 County ?  

Kh- Jamen det er også dejligt at høre at de bliver brugt, der er der ingen tvivl om, det er jo også brugsgenstande ;) blev bare mødt af en sidste dag og han mente bestemt at jeg ikke var særlig klog, da jeg fortalte at det var min hverdagsbil og ikke en udstillings model ;)

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #16 Dato: 11. August 2014 kl: 21:24:04 »
Citat fra: "Casper L.A." post=113859
Leimac. Rolig nu så gammel er jeg heller ikke at jeg har kørt med den fra ny af ;) der ska vi vidst en generation længer bag ud ;) Ja den går nu meget godt den gamle Clayson M103, med hele 12 fods skær, trods at den har været ild i den 2 gange og næsten har sat sig i motoren en enkelt gang, bruger den værken olie eller vand, utroligt nok!.... jo jo det var sager kan du tror i 64', hvor de fleste stadig kørte med selvbinder ;).
Ja vores maskinpark består af Clayson M103, Bukh 403 Super, 2 x IH 474, 2 x IH 844-S hvor den ene er renoveret, og som nyeste skud på stammen en Deutz Fahr Dx 6,31 Turbo, fra 1990, så den er selvfølgelig luftkølet :)..... ganske fornuftigt til 18 tønder land ;) hehehe

Også en ganske flot træk du har gang i der :) Uha så'en en 250'er det er jo med noget vakuum reguleret brændstof pumpe, hvis jeg husker rigtigt ik ?? ....

KH, uha det er jo lige alle de gode gamle du nævner der ;)


Hehe nej nej det var skam ikke for at provokere nogen årstal  :P  Men med 12 fod går det da næsten alt for hurtigt gør det ikke :P  ?  Ja jeg fornemmer næsten lidt at den bogstaveligt er gået igennem ild og vand for jer, den gamle tøs ;) uhh ha ja Deutz er heller ikke ringe, vi kører ikke andet på mit arbejde, vi har en D25´er, 3stk D40, så har vi i foråret fået en 4-41 agristar ( den med helt skrå snude), og så har vi en agrotron 160´er, jo jo Deutz kender jeg skam også lidt til efterhånden :P og netop det at de er luftkølet er bestemt en fordel :)  
Jo den er vakumreguleret på samme måde som Fordson Dexta´erne er ;) det er en sjov lille sag, den blev i sin tid købt som reservedele men satte mig for en lørdag formiddag at den bestemt kunne køre ;) så jeg skruede og bankede og så var den der ;)

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #17 Dato: 12. August 2014 kl: 17:35:01 »
Ja det er ganske fornuftig lille maskinpark ;)... og kan da kun give din farfar ret så :P
-Jo 844-S'erne har 4 rat gear, og høj og lav gruppe i gearstangen ved venstre side af sædet. Hvor der findes 2 forskellige udgaver og vi har en af hver, den renoveret har det man kalder et H-gear, altså hvor der er Høj, lav, ekstra lav og bak :) Og den anden har gear'en til at side i en række, hvor helt tilbage er bakgear, frigear, lavgear og helt fremme er høj gear, OG det er noget lort at køre med, for det er en gætte leg at remme lav og frigear :P
- Ja det er rigtigt hade selv en 275'er med CAV-rotor pumpe, den gik nu ellers godt da.
- Jo de 6-cyl Ford motorer lå bla. i Super 6 og Country :)

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #18 Dato: 12. August 2014 kl: 17:42:26 »
hahaha, nej for så køre vi jo ikke så hurtigt og så går det jo lige op, det tager vel en sted mellem 15-17 timer at høste ;).... Det kunne nok ikke være sagt ret meget bedre, amen den blev da om lakeret sidst der var ild i den i 80'erne, den blev en da malet i original New Holland gul :P
- De går nu også godt de små D40'er og lyder også lidt speciel ;) Den 4,41'er syntes jeg så ikke ret godt om, godt nok ligger den meget op af vores 6,31'er meen den snude er sku ik ret køn ;)
- Jo men den Agrotron 160'er er da vandkølet så vidt jeg husker ?? :)

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #19 Dato: 12. August 2014 kl: 19:07:37 »
Hehe jamen der er simpelthen ikke et øje tørt  :P hehe og det er jo sådan set smart for hvis så de melder regn er det jo bare at geare op  :lol:
jamen det er rigtigt hvad snuden angår på den 4-41, men vi dyrker kartofler og grøntsager, og til at rense jordbærene med har vi en form for skuffejern, og det er frontmonteret, og så er den snude mega genial, for du har 100% frit udsyn  ;) men jeres 6.31 er da en 6cyl, er det ikk ? :)
Ja agrotonen er vandkølet, og har ALT ALT AAAALLLLTTTT for meget elektronik, det er bare slet ikke mig ;) Men den klarer det sådan set meget godt. men ja den passer ikke helt ind ;)
Nåe okay, jeg var ikke klar over at der var to modeller inden for de 844´er ;) Så lærte jeg lidt igen :P
men kunne godt forestille mig at det kunne være lidt noget træls noget, hvis man skal rode hele gearkassen igennem for at finde det rette gear :P Generelt så synes jeg ikke rigtig om det med gearstangen i venstre side ;) min fætter havde en 574´er nogle år tilbage, og synes det var lidt noget juks ;)

Jo men de er ikke at kimse af de 275´er ;) vores er en rigtig lille hidsig prop. jeg har renoveret topstykket på den sidste år, men ellers har den bare kørt hele tiden :)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #20 Dato: 12. August 2014 kl: 20:02:01 »
Vi er godt nok langt omkring i den tråd.
Super 6, var det ikke Fordson ?
Såvidt jeg husker var den 6-cyl. Ford den der hed 8000, efterfulgt af 8600, på det tidspunkt begyndte Ford at levere Dual-power gear for at konkurrere med M.F.s Multipower gear.
RIMAS sammenbyggede en som de selv døbte 7500, det er i al enkelthed en 5000 krop med 6-cyl. motor, alt gennemrepareret og med garanti.
https://www.google.dk/search?q=county+tractors&biw=1680&bih=949&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=AFPqU5r7CsXmyQOwpYKIBA&ved=0CB0QsAQ

County kunne dengang også fås med 4 cyl. kortsagt en 5000 med hjul som linket, den 6-cyl jeg kørte lidt med skulle bruge det meste af en tdr.l. at vende på, de kunne næsten ikke dreje med de store hjul på siden af motoren.

https://www.google.dk/search?q=edmund+hillary+south+pole&sa=X&biw=1680&bih=949&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=GVXqU4KbEeT5yQPa54K4BA&ved=0CEAQsAQ

Ovenstående synes jeg I skulle se.
Casper, har du set Ferguson-museet ovre i Stourup, jeg har ikke været der endnu, men rygtet siger at en af de små Fergusons med bånd skulle være der.

Nu skal jeg ikke trætte Jer mere.
Tak for ordet.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #21 Dato: 12. August 2014 kl: 23:14:52 »
Ja det er selvfølge rigtigt, så kan jeg sku godt se det smarte i den snude der :)... Jo 6,31'ern er en 6-cyl turbo maskine med om egnen a de 125 hk :P Men man kan godt mærke når man kommer på brovægten og vejer 15 Tons når man vejer ind, sååå er den lidt tam :P... der ville jeg våge at påstå at vores gamle 4-cyl suge diesel a en 844-S med sølle 81 HK klare det mindst lige så godt med vognen selvom den kun vejer 12 Tons på brovægten når man vejer ind ;)... da den har en næsten helt flad momentkurve, så om den går med 1400 omdr/min eller 2000 omdr/min det er næsten lige meget, for den kan satme sejtrække!!!

Altså det gear der er i en 574'er er det samme som i vores 474'er og det er enligt det man kalder "Pilot gear"... Og det ville jeg godt give dig ret i at det er lidt noget juks ;) Men sådan er det jo slet ikke i en 844-S :)

Ja de går sku godt nok de små IH'er der :)

Offline Casper L.A.

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 117
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro, Halv Panel, 2,1 DJ
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #22 Dato: 12. August 2014 kl: 23:32:27 »
KH. Nej mener nu bestemt at Super Six er en Ford, mener faktisk de kørte med 6600 bagende... Men ja så'en en Country haha det er jo helt latterlig så stor en vende radius dem har, det er sku lidt noget juks hvis du spørgere mig :)

Jojo, det er jo Henrik der har museet, eller som vi kalder ham "Prinsen".... Jo tænker jeg har 15 min kørsel over til ham, så jo har da været der en enkelt gang eller 2, men bryder mig ikke om manden (længere historie)  og ja der står et par af disse Ferguson bælte traktorer, i fuld mundering lige klar til at rykke ud i snestorm :)

Det bedste er at dengang i 58' hvor Edmund nåde sydpolen, var de eneste traktorer der hade klaret turen var de 3 små Ferguson benzin'er. Og til trods for at man hade lavet et par specielle køretøjer der til, som skulle kunne klare kulden, så var det kun de små Ferguson'er som ikke engang var lavet til de massive kuldegrader som kunne klare hele turen, med 3 stykker skind, en på hver side og en for fronten.... Det er jeg alligevel RET imponeret over :)

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Ja ja SIKA´en kan skam godt arbejde ;-)
« Svar #23 Dato: 13. August 2014 kl: 16:43:57 »
Casper, ja jeg har bl.a. læst bogen af Noel Barbar, mener titlen er "Den Hvide Ørken" , og for et øjeblik siden har jeg skrevet til M.F importøren og spurgt om der er et nyhedsbrev, som man kan tilmelde sig for at følge de 3 M.F. 5600, og damen, som er igang med at forberede en tur i Edmund Hilarys spor over Antarktis.
Da jeg søgte på Google fik jeg nogle artikler fra "Maskinbladet" om forberedelser til turen.

Måske ved du mere som landmand, eller får mere info fra fagblade e.l.

En krølle på Ferguson-museet, min kone er født i Bisholt, og hun har kørt Henriks bror i barnevogn, da hun var stor skolepige.
Så vi vil derud engang inden længe med vores to børnebørn, et par drenge på 5½ og 6½ år.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032