Forfatter Emne: Isolering af baggerummet/kabinen  (Læst 11637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline johansen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Dato: 05. April 2013 kl: 18:45:54 »
Nogen herinde der har nogen erfaring med at isolere Bagagerummet/ kabinen i en t3 kassevogn, sådan at det ikke danner kondens og derved ruster inde fra ?
Casper Johansen (40425543)
6092 Sdr. Stenderup

1986 syncro (grønært)

Offline gungho

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #1 Dato: 05. April 2013 kl: 21:56:46 »
Den her tråd abonnerer jeg lige på - går med samme overvejelser.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #2 Dato: 05. April 2013 kl: 23:29:48 »
Jeg har hivet al glasuld ud af min syncro camper og klistret 10-20 mm xtreme isolator ind i hulrummene (selvklæbende). Samtidig fik den Fluid Film og hulrumvoks i hulrummene, da der nær ikke var rust de enkelte steder. Den omtale isolatormåtte kan klippes med en saks ind i den rigtige form .

Det koster nok lidt penge, måske op til 600-800 kroner i materiale:

http://www.ebay.de/itm/ARMAFLEX-Xtrem-Isolator-32mm-selbstklebend-1-00m-x-3-00m-Rolle-/151021421048?pt=DE_Heimwerker_Baustoffe&hash=item23299401f8

Jeg er ingen ven af glasuld der er lappet in i lufttæt folie, den fanger jeg ikke som ideel løsning, andre laver det på den måde.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jensjakob

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #3 Dato: 06. April 2013 kl: 01:29:46 »
Er Armaflex det samme som liggeunderlag?

Eller er det tungt nok til at dæmpe for alvor?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #5 Dato: 06. April 2013 kl: 02:15:51 »
Juhu, endeligt noget jeg har lidt forstand på, efter 30 år i skumbranchen.

Liggeunderlag, den går ikke. Jens Flensborg har faktisk fundet et godt produkt, der er til at arbejde med. En vare som denne 32 mm vil have en effekt (teoretisk) som ca 80-100 mm glasuld/rockwool. Det det handler om er lukkede celler, jo flere jo mindre jo bedre. Et liggeunderlag har en meget dårlig cellekvalitet, en skodvare, glem det fuldstændigt.

Den ultrakorte version er: lukkede celler varme/kulde isolering. Åbne celler: lydisolering, badesvamp, blomsterskum, eller noget du skal ligge på eller sidde i. Det er en myte at støjdæmpning skal være tung, støjdæmpning kan sagtens være let, blot de åbne celler har den rette "tragtvirkning".

Fordelen ved åbencellet skum er, at det hurtigt optager fugt, men kun afgiver det ganske langsomt. Du har sikkert læst om "greenroofs" altså hvor man anlægger haver på tage i byer, det er åbentcellet skum, det samme laver man forsøg med i Nordafrikas ørken. Man lægger simpelthen bælter af skum ud, der optager den fugt der opstår mellem nat og dag, og dyrker planter oven på det.

Derfor aldrig åbencellet skum, dåseskum (fordi du ikke kan lave 15-20% "overpack" med en dåse, derfor får du krymp og knuste celler) etc i din VW.

Hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

tulle

  • Gæst
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #6 Dato: 06. April 2013 kl: 08:18:34 »
Kigger lige med også er igang med noget tilsvarende
Er der nogen erfaring med flamingo plader

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #7 Dato: 06. April 2013 kl: 09:49:54 »
Flamingo suger vand ... og så laver den nogen underlige lyde, når brikkerne under vibration ligger på kant med hinanden ...

NO GO
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Simon L

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #8 Dato: 06. April 2013 kl: 12:22:00 »
Jeg købte asfalt plader i harald nyborg for resonans og har isoleret med 25 mm gulvbats fra Rockwool. Det har virkelig givet en go´effekt.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #10 Dato: 06. April 2013 kl: 14:21:03 »
Jens: Har du noget kendskab til evt. forretninger (gerne i nærheden af Odense) hvor de sælger Amarflex (det sorte produkt du omtaler)?

Åkerman; Hvad vil du bruge mellem gulvet og bunden af bilen?
Og hvad med liggeunderlag med lukkede celler i ok kvalitet? vil det kunne bruges mellem gulvetpladen og bunden af bilen?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #11 Dato: 06. April 2013 kl: 17:30:21 »
Kvalitets liggeundelag af lukkede celler er fin isolering. 10 mm er i princippet nok til at give en hæderlig isolering.

Jeg har brugt det under gulvet på Arnold og planlægger at lime det i loftet på mit Polyroof hochdach.

Jeg har tidligere brugt det på skrogsiderne i en glasfiberbåd med et lag nålefilttæppe udenpå. Vi boede et halvt år i båden og det isolerede så godt, at jeg kunne sove direkte op af væggen i frostvejr uden problemer


[attachment=13975]P9241219.JPG[/attachment]

[attachment=13976]P9241220_2013-04-06.JPG[/attachment]

Det er meningen at jeg vil isolere med Rockwool med plastic om i siderne og skydedøren, da mine indersider er syltet ind i Dinitrol og derfor svære at lime på.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #12 Dato: 06. April 2013 kl: 18:54:02 »
"Arnold" løsningen ser jo fin ud. Den svarer til noget der ligner 25 mm glasuld.

Inde i mit hoved rumsterede der måske mere en tanke om en sandwich af vandfast finer/skum eller ekspanderet polystyren eller pvc hårdskum/vandfast finer. Valgte man at anvende pvc hårdskum som kernemateriale, kunne man erstatte fineren med glasfiber.
Mulighederne er mange.
Men minusset er selvfølgelig at det koster noget på ståhøjden. Sandwichen kunne så være delt op i nogle sektioner således at de kan "håndteres" såfremt det skulle være påkrævet.

Bedste hilsner
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #13 Dato: 06. April 2013 kl: 19:26:50 »
Som tillæg til liggeunderlagssnakken vil jeg lige nævne, at en måde at chekke kvaliteten, af underlaget på, er at sætte tænderne godt og grundigt i kanten.

Hvis tandmærkerne er tydelige efter et par sekunder er kvaliteten for dårlig :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #14 Dato: 06. April 2013 kl: 20:27:36 »
Kim, hvor tyk en krydsfinerplade brugte du?
Kan du ikke også lægge et billede ind af gulvets afslutning ud mod skydedøren?

Da jeg lavede øvelsen med Mary brugte jeg 12mm finer og 14mm liggeunderlag (den gode type til vinterbrug og som ikke efterlader tandmærker). Men hele gulvet blev alt for tykt, så jeg endte med ca 3mm af noget "gulvflamingo" og den 12 mm plade.
Og det var ikke en god løsning.
Gulvet er koldt og det larmer når vi kører.

Så om få dage tager jeg indmaden ud af Mary igen og vil lave en løsning med tyndere krydsfinerplade (måske 9mm) og så et 8mm liggeunderlag eller noget skumgummi.

Eller har i nogle gode ideer?

En anden ting Kim, hvorfor har du sat varmeapparatet direkte på bundpladen og ikke på trægulvet?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk