T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: B3ac0n efter 10. December 2010 kl: 20:37:17
-
Hej T3n =)
ikke helt T3 men.
Kender en som har forelsket sig i nogen Audi A8 fælg (5x112) (http://img25.imageshack.us/img25/3569/golf1012.jpg) som han gerne villle ha på sin lupo 3L som har 4x100. er der nogen her inde der kender til et sted eller person der kan svejse hullerne til og lave et boldt mønster på 4x100?
Venlig hilsen
-
Han skal nok kigge efter en navadapter i stedet.
Det er ikke nogen god ide at svejse huller og bore nye
-
han har også kikket på nogen spacere der konvertere, men så kommer de til at rage for langt ud. Nu ved jeg heller ikke hvor meget han har tænkt på at konvertere selve navet.
bliver det noget klyt hvis man begynder og modificere fælget?
-
Klyt findes ikke på Sjælland, det lyder dog ikke rart.
Kan han ikke bare tage en fælg med mere indpresning ?
Svejsning ser jeg 100% som et NOGO!
Svejsning i alu er generelt noget hø og meget, meget kompliceret mht. struktur, varmeudvikling og bestemmelse af participater i en legering.
-
hehe nej det er sådan noget sjældent :P
fælget fåes kun med en indpresning på 42.
ang svejsning så lyder det som om det er ret kompliceret, det var også det der slog mig da jeg hørte om det først. ved dog en belgier har gjort det for at få dem til at passe på en golf 1
-
Så må han finde et nav med 5 x 112 som passer på lupoen ;-)
Er det ikke muligt ?
-
jo, tror også det må være midt forslag til ham. hvis man er heldig kan det jo være det passer over fra en golf3 gti. Det skal ihvertfald undersøges :) men tak for lidt knowhow :D
-
nu kan en A8 fælg sagtens fåes med 4x100 i bolt mønster hvis man har de bizare lyster. men der er da så meget andet lækkert, hvorfor ikk porsche fælge de har nemli så højt ET mål at der er rigeli plads til en spacer med andet bolt mønster
-
nu ska det så li siges at en 3L kommer til at æde hjullejer i VILDSKAB hvis du kører med spacere på den æske, vi passede 2 med service der var sænket og som kørte med brede hjul på. Alt er bare kleint på sårn en undervogn
-
hehe ja, sys os de sluger lejre ret hurtig, selv med standart hjul. (også derfor han ikk er så glad for det spacer halløj) kan man få de her orginale a8 fælg med 4x100? (res nummer for 5x112 er 4D0 601 025 M) (http://i60.servimg.com/u/f60/11/00/03/45/lupo_w10.jpg)
-
Man kan godt bruge spacers uden øget risiko, hvis fælgene har tilsvarende mere i ET
-
http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=83&L=1 hvilken en af de A8 fælge er det vi snakker om?? den der forged lightweigth der ligner en stålfælg????
-
Jep det er den de kalder: Forged lightweight wheel til A8 (D2) 7x16 ET42
-
man hører da af og til om folk der har svejset fælge til og fræst nye huller, der har lige været en dansk bil i V-max, hvor det er gjort!
dog kan jeg ikke se at det sku være lovligt af hensyn til sikkerheden!
og det er da også dyrt og besværligt hvis man ik selv kan og har adgang til et maskinværksted!
der er jo masser af fælge på markedet, så mon ik han finder nogen der passer ;)
er det forøvrigt ik noget med at man ikke må sætte andet en standard letvægtshjul på en lupo 3L ???
-
??? er den svedig??? hmm hva koster sårn en fælg. sys ikk jeg har set li den model der udbudt til salg herhjemme. hva med porsche fælge?? :0) herhjemme kører vi ikk med typegodkendte fælge og dæk som i tyskland
-
http://www.facebook.com/profile.php?id=580605912&ref=ts#!/photo.php?fbid=417614210912&set=a.417614205912.189260.580605912&pid=4972583&id=580605912
-
jeg ved han laver special fælge. gør stålfælge bredere og osse det der er hjemme lavet. :0)
-
kan se der er et sæt på ebay for 250euro. men de skal nok koste en arm inde ved en forhandler.
det er nogen rimelig flotte fælge han har sig. har os hørt om folk der har gjort stålfælge bredere, det kan man da vist kun tage hatten af for :)
-
jeg har aldrig set de a8 letvægts dimser herhjemme. hva fåes de i af ET 38-42-45??? den er da hård nok den lupo
-
ja sys de passer rigtig godt på en lupo, ihvertfald på det billede jeg linker til. mener ET er 42. jeg har heller ikke set dem i levende live, men der er jo så heller ikke så mange a8'er her i dk:P
-
det bare ikk nemt at få dem så langt ind under bilen hvis der ska spacere på for at ændre boltmønster... hmmm jeg snakker li med et par af de hårde drenge på mandag. der er en af dem der er ved at bygge en golf 2 med vr6 og 4 motion undervogn og passat syncro svingarme i bag han har brugt nogen andre nav... vender li tilbage. hallo mand mam laver sku da de 4 hjul nav om du har.... laver dem til 5x112 istedet ja sku da det da sårn man gør det. ellers får du den aldri så lav som den på billedet
-
ja, det er vist også derfor han ikke vil have spacere. og i det heltaget lejer med idéen om at få konverteret dem, han vil nemlig ikke have dem for langt ud. indebærer sådan en nav konvertering ikke en masse nye dele? Jeg tænker skriver og tromler med 5 huller? er der mere man skal have nyt af ved udskiftning af nav?
-
hmm man burde pille det af han har og så lave en ny delcirkel med 5 huller i stedet det burde kunne laves. ligeså med huller i skiver og tromlerne. så er der plads til fullbody drop med luftundervogn. :0)
-
det er jo en mulighed, ved bare ikke om det var meningen der skulle så meget arbejde i det hehe. Han har også lige bestilt en FK undervogn så luften må nok vente :P
-
Jeg tror sku hverken sænkning eller andre dæk er tilladt på Lupo 3L.
Så man skal nok være indstillet på noget byttebøvl hvert 2. år
Man kan sikkert sagtens bore fælgen om til 4x100, men det efterlader nogle grimme huller.
Og begynd for gud skyld ikke at svejse i en smedet fælg, det bliver noget klamp.
-
Jeg tror sku hverken sænkning eller andre dæk er tilladt på Lupo 3L.
det var det samme jeg var inde på!
men det blev vist overhørt :roll:
-
Jeg tror sku hverken sænkning eller andre dæk er tilladt på Lupo 3L.
det var det samme jeg var inde på!
men det blev vist overhørt :roll:
hehe jaja, hvad man ikke gør for looks :D han har ikke købt nogen fælge endnu så det er ikke sikkert det bliver audi fælgene.
er det ulovligt at sænke en lupo? er der specielle regler mht en Lupo? man må vel sænke de 40mm og ændre rullediameteren 2½% uden der er noget man skal have godkendelser til?
-
nej det er ikk ulovligt det noget gammelt fordrukkent vås, man må forøge sporvidde 20mm og ændre rulleomkreds 5% op og ned så slaaaap af. ellers må man ha et syns sæt på
-
Pga. af den særlige afgiftnedsættelse, som følge af det lave brændstofforbrug på 3L, er der strenge regler for hvad man må, for ikke at ødelægge brændstofforbruget.
Sækning og andre dæk er faktorer der kunne have indflydelse på forbruget.
-
slaaaaaaaaaap af :0) om man så sætter luft undervogn på så det lovligt :0)
-
Jeg slapper helt af... :D
Man slipper af sted med mere af den slags i Jylland, der er andre regler :lol:
Det er bare surt at skulle skifte undervogn hver gang man skal til syn, især hvis man ikke selv kan gøre det.
-
ja så er det skisme rimeli meget nedtur :0)
-
Og lige præcis luftundervogn er et dårligt eksempel da det under alle omstændigheder er ulovligt !!
De eneste som har fået godkendt et luftundvognssystem herhjemme, er et firma som importerede dem fra tyskland og havde fået tilladelsen ved en fejl, sjovt nok er firmaet blevet lukket og de få sæt som er i omløb koster det samme som en Bugatti veyron.
-
TÜV godkendt luftundervogn fra G.A.S, så burde det vel ikke være noget problem..? Her til f.eks en A6:
http://www.astina.dk/product_info.php?cPath=22_291_1270&products_id=109829
Og TÜV godkendt luft til Lupo fåes på G.A.S hjemmeside:
http://www.luftfahrwerke.de/aktion.html
-
Det er lige præcis GAS undervognen som der er ballade om !!
Problemet er at selv om den er tüv godkendt, kan du ikke få synet en bil som kan sænkes mere end 40mm og den må heller ikke kunne hæves uden at bilen er belastet.
-
Det er lige præcis GAS undervognen som der er ballade om !!
Jeg er absolut ikke nogen ekspert på området, men hvis der er TÜV godkendelse på skidtet, så burde det vel ikke være et problem og få det synet...?
-
Jo jo og jov... det er det samme som der altid er vrøvl og misforståelser om.. selv om en ting er Tüv godkendt kan den ikke synes i DK hvis den strider imod de danske regler for syn.
Du kan finde masser af meget simple eksempler på det, Feks solfilm.. det er tüv i Tyskland, men det er stadig ulovligt i DK, og sådan er der masser af ting.
-
Min gode ven Thomas fra Dansk Fælg Teknik - kan en masse sjove ting med fælge
www.danskfaelgteknik.dk
//BG
-
der er da en beetle og en passat herovre der har det skrevet i reg.att som konstruktiv ændring, på ligefod med gevindundervogn :0)
-
Man slipper af sted med mere af den slags i Jylland, der er andre regler :lol:
:wink:
-
man kan sku osse finde en onkel eller fætter der synsmand på sjælland :0)
-
Men nu er Beetle og Passat jo også begge VAG biler, som er dem som fik den "ulovlige" godkendelse igennem importøren, men prøv da bare at købe et sæt og få det synet idag !!
Grunden til at det ikke bliver godkendt herhjemme er manglen på bilers evne til selv at justere lyset i forhold til hvor meget du hæver og sænker, en regel som vist ikke er særlig udbredt i Tyskland, men herhjemme er der jo regler om hvor højt over vejbanen dine lygter sidder, og også hvordan de skal lyse.
Men fair nok, hvis i tror at de 3 bogstaver gør alt lovligt, så køber i da bare en undervogn til 20-25.000 og kører til syn.. så må vi se :-)
-
arrrrr nu ikk så sur det er dec... jeg er udemærket bekendt med færdselsstyrelsen og lygtehøjde :0) det er så osse det eneste de kan knalde det på
-
Ingen sure miner her.. det er jo også derfor der er en smiley..
Men kan godt undre mig over at du både er udemærket bekendt med færdselsstyrelsen og lygtehøjde, og ved at det er det de kan knalde det på, og så samtidigt siger at det er lovligt ;-)
-
Min gode ven Thomas fra Dansk Fælg Teknik - kan en masse sjove ting med fælge
www.danskfaelgteknik.dk
//BG
meget brugbar link hvis man har et par gamle fælge. skal love for de næsten kan lave det hele =)
Der står ellers i det nye Vmax (som far øvrigt har en bekendts Audi på forsiden :D) at G.A.S også er lovlig, og det er da fra d.2 december. så det er ret meget fornylig det ikke er det mere?
Mvh