T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: coldhawaii efter 09. April 2012 kl: 21:47:26

Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 09. April 2012 kl: 21:47:26
Jeg har netop erhvervet mig en T3 camper med en 1,9 wbx og 78hk. Som de fleste nok er bekendt med, så er den motor ikke den mest økonomiske løsning til den bil. Men jeg har forelsket mig lidt i lyden af den boxer og jeg synes den passer til bilen. Ud fra den betragtning, er der så forslag til hvordan man kan optimere denne motor eller er det helt håbløst. De fleste skifter motoren ud med en r4 eller diesel. Ved man har tunet meget på den luftkølede i boblen.
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: BlackChart efter 09. April 2012 kl: 22:33:02
Ikke at jeg ved en hujende fis om boxere, men mon ikke man kan flikke noget Megasquirt sammen der kan gøre jobbet og give en bedre økonomi??
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 09. April 2012 kl: 22:41:57
Jeg tror ikke Megasquirt kan gøre det alene, da DG er en karburator motor. Så skal man have bygget sprøjtet fra en DJ på og så selv programmere med eks. Megasquirt...

Men derimod er DG den mest økonomiske wbx der er på markedet. Og lidt må man lide for den absolut fantastiske lyd, for det er da uopnåeligt i en diesel og R4.

Min DG kom på langture op på 9,7 km/l det er da ikke så slemt er det?
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Buskov efter 09. April 2012 kl: 23:23:29
Min DF'er går over 9km/l ved længere ture, og det synes jeg egentlig ikke er så slemt.. :) Og det du spare i rep. på en diesel, kan du fylde i tanken på din wbx'er  :lol:
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Aran efter 10. April 2012 kl: 00:23:36
Om du ligefrem kan tune dig til bedre økonomi tvivler jeg lidt på ( medmindre du overvejer en turboløsning ) men du kan nå meget ved, at sikre dig med friske filtre, olie, tændrør, kabler, dæksel og rotor.
Pierburg karburatoren er meget ømfindtlig, så hvis ikke ligefrem chokeren "hænger" eller nåleventilen poster de dyre dråber direkte i maskineriet: Pil ikke!
Hvis det skal være helt super kan en kompressionstest afsløre meget om motorens kondition. En DG i en almindelig panelvan klarer 8 - 9 km/l hvis der ikke er for meget modvind.
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 10. April 2012 kl: 17:29:49
Jeg tror at hvis en DG får en karburator ved hvert topstykke ligesom på CU motoren vil det være  muligt
 at få en fin benz økonomi ved normal kørsel, ligesom det er med CUeren.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: elnef efter 10. April 2012 kl: 17:54:24
Ja det tror jeg også vil hjælpe og så samtidig lave en bedre udstødning

Jeg går selv med samme tanker men er lidt i tvivl om hvilke karburatore som ville være gode til det nogle bud ?

Jeg tænker også lidt hen mod et motorskifte til en subaru det er ikke meget dyre end et sæt nye/fine karburatore samt at skulle lave manifolder og udstødning selv og kan man på den ene motor kan man jo også på den anden et sæt fine/nye karburatore feks kadron/solex 40mm koster jo hurtig 4-5000 og det kan der jo findes subaru motore for på ebay "de kloge" jeg har snakket med siger at subaru motore går 15km/l og det får man ikke en wbx til ja ved godt der skal rodes mere og købes adabtere osv men på den lange bane tror jeg sagtens det kan svare sig nu man alligevel har arbejdstøjet på
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Aran efter 10. April 2012 kl: 18:21:10
Se, det lyder seriøst. Der er dog til stadighed nogle der sælger fine brugte karburatorer på dba og Veteranposten. Du kan endda være så heldig, at der følger manifolder med.  Jeg læste for ikke så længe siden om en gut, der havde monteret fire mc karburatorer ( tror det var Mikuni ) i en Fiat 127. Det fungerede vist meget godt, - men der skal nok files og svejses lidt.
Hvis bilen pludselig går 50 % længere på de dyre dråber er det jo ligefrem sjovt arbejde, og kunne på sigt give anledning til andet end vw r 4. Pøj med det herfra......
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 10. April 2012 kl: 18:24:49
Jeg har også set flere eksempler på at man skifter til Subaru, men jeg forestiller mig at man render ind i problemer med skat og syn. Det afhænger i hvert fald meget af hvor meget man øger effekten. Kunne være meget sjovt med en 3.3 boxer fra Subaru SVX. De er bare ikke sådan lige rundt hjørnet. Når man tuner ved at optimere knast, flow ved ind og udstødning samt hæver kompression, får man vel også en bedre forbrænding og dermed også en bedre brændstoføkonomi + effekt??? Alt andet lige, så bliver det vel ikke værre, tænker jeg. Nogen derude med erfaringer?
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Mølle efter 10. April 2012 kl: 18:29:42
Hvis øvelsen går på at spare penge, så skal du være meget omhyggelig i dine beregninger inden du går i gang med at investere...  Bruger du 4000 på karburatorer og derved får 2 km. mere på literen så huske at du skal spare ca. 300 liter før der er break-even.. Det er temmelig mange kilometer.. samme regnestykke med R4 hvor du hurtigt kommer af med 10000 for at køre 5 km. mere pr. liter.. ved godt at det er røv-kedelige betragtninger..  Jeg vil som Aran foreslår, tjekke at alt spiller optimalt i std. trim.. Skal du lege.. så er DG perfekt til turbo grundet komp.forholdet..
god fornøjelse...

vh. Erik
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: elnef efter 10. April 2012 kl: 20:48:29
Hvis man først åbner en wbx for at renovere/optimere så hopper kæden for
alvor af mht økonomi

Mht lovligheden/syn af et projekt med subaru kunne man jo holde sig til en
2,0 el 2,2 det burde kunne godkendes
(men kender godt det du nævner med 3,3L kunnne være sjovt har selv en par
luftkølet hvor kæden er hoppet helt af en 2,2L m 140 hk og en 3L m 300hk)

Min er en camper som jeg regner med at skulle have glæde af i mange år så
det regnestyk med 300L bens før det går op er ligegyldig men er da enig i at
der skal nogle km/l før det kan svare sig at tage kampen op

Vi min bedre halvdel og jeg har før kørt 6-7000km på en 3ugers ferietur så
der ville der være en del at spare ved feks en 15km/l motor over en rum tid
og regner man lidt frem og tilbage ja så ender jeg altid ud med at subaruen
vinder :-)
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 10. April 2012 kl: 21:47:00
Bilen trænger til en overhaling stort set over det hele, så derfor tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne overveje om motoren skulle have en tur. Det jeg ofrer på den går jo ikke helt til spilde da den alt andet lige vil stige i værdi. Derfor var tanken at den skulle laves rigtigt fra starten. Det er ikke supernemt men jeg tror jeg holder mig til en standard løsning i første omgang, hvor den får en overhaling mht tænding, olie osv.

Men hvad skal man egentlig forvente at af sådan en motor mht. topfart? Den har 5 gear.
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: mudpool efter 11. April 2012 kl: 10:42:34
Er der nogen der ved hvor meget der at hente på benzin forbrug ved skift til en nyere benzinmotor - VW eller Subaru?

Læste lige her:
http://www.rjes.com/html/economy.html

Og det er vel ikke en overvældende forbedring på forbruget - mellem 8 - 10 pr liter med en 2,2/2,5 liters Subaru 135/160 hk - hvor meget kørere en lidt mindre potent motor pr liter?

//Bent
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Aran efter 11. April 2012 kl: 18:58:06
En standard DG har 78 HK fra ny / nyrenoveret af. Hvor høj topfart afhænger dels af hvor stort frontareal og dels af totalvægten i køreklar stand. Bilen er jo ikke ligefrem udformet i en vindtunnel med henblik på lavest mulige modstand, så er taget forhøjet, bilen tungt læsset og kraftig modvind = meget lav topfart.
Omvendt proportionalt i rygvind, ned ad bakke osv. vil den kunne udvise en topfart du end ikke turde drømme om. Selvfølgelig spiller gearingen også en rolle, men hvis du søger lidt vil du kunne finde data på din gearkasse her på dette forum. Så kan du prøve, at regne ud fra dækstr. etc.
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 12. April 2012 kl: 19:34:48
Nu var tanken ikke så meget hvad en teknisk beregning jeg ville ud i. Jeg kan sagtens følge dig Aran, men jeg tænker mere om man skulle forvente 140 eller 120. Den har fladt tag af typen Reimo, så jeg vil ikke tro den har mere modstand end en standard bus/kasse.

Det skulle give mig en indikation af om min motor går godt eller skidt. Den accelererer fint men ud fra den ene gang jeg har kørt i den virkede den til ikke at køre så stærkt...

erfaringer?
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: Hinze efter 12. April 2012 kl: 20:00:59
regn med maks 120 i en T3. Jeg tror du skal tænke op alle de andre grunde til du købte en T3. Benzin økonomi eller tophastighed har aldrig været god; Mølles lomme regnestykke er rigtig fint. Du skal køre rigtig langt for at indhente en besparelse på en ombygning set i forhold til totaludgifterne. Hvad koster en "almindelig" vogn med campingvogn på krogen i brændstof?

Nyd du hellere boxerlyden, mens du cruiser stille derudaf og nyder naturen gennem den store forrude
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 13. April 2012 kl: 10:23:06
Som du får det sagt Hinze :)

Det var jo sådan set også det der lå til grund for købet. Og så er der grobund for en masse fede surf-ture og hygge med kærsten :)
Først vil jeg koncentrere mig om at få styr på rust og mekanik og ikke mindst fælge. Så må vi se hvad der skal ske med motoren på et senere tidspunkt.

Tak for alle de fine svar
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: TONY efter 13. April 2012 kl: 13:06:58
Citat fra: "mudpool"
Er der nogen der ved hvor meget der at hente på benzin forbrug ved skift til en nyere benzinmotor - VW eller Subaru?

Læste lige her:
http://www.rjes.com/html/economy.html

Og det er vel ikke en overvældende forbedring på forbruget - mellem 8 - 10 pr liter med en 2,2/2,5 liters Subaru 135/160 hk - hvor meget kørere en lidt mindre potent motor pr liter?

//Bent


Med en mindre potent motor, som f.eks. 1,8 ADZ / ABS, kan du i bedste fald regne med 10 km.l. ligesom på boksermotorene ved pæn kørsel.
På enkelte bedstefarture kan der måske klemmes lidt mere ud af den, men regn ikke med at det sker dagligt.

Generelt mht. kørselsøkonomi, skal man nok bare gøre op med sig selv, om man vil have en T3 eller en anden bil.
Drømmen om 12-14 km.l. med en bensinmotor, er meget langt væk, og det vil aldrig kunne gå at ofre tusindevis af kroner, for at forfølge drømmen.
Et kig rundt ved forhandlere af nye biler, vil afsløre at en ny bensinbil med samme plads og anvendelighed, kører max 13-14 km.l.
så i virkeligheden er motorombygninger, for at få bedre kørselsøkonomi i vores gamle kasser, egentligt bare tidsfordriv og hygge,
med deraf følgende socialt samvær......og det er jo fedt.. :D ..men økonomisk sammenhæng i sagerne, kommer der aldrig.. :wink:

Tony
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: mudpool efter 15. April 2012 kl: 12:35:00
OK - det var også konklusion jeg ganske uvidenskabligt havde tænkt mig til.

Men man kunne jo også gå mere radikalt til en ombygning som denne.

Ændret aerodynamik, hjul og motor - det må da give lidt flere km pr liter!


//Bent

PS så er jeg vild med lyden af min WBX'er (især før jeg fik ordnet udstødningen)
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: iba2000 efter 16. April 2012 kl: 05:10:04
Økonomi : Den er på en DG med højt tag og en egenvægt på 1750 kg + 4 trins gearkasse omkring 8-12 km/l an på vejr og vind og om blæseguderne er med eller imod en...   :lol:

Optimering af motor : Jeg fik min gamle DG godt og grundigt kigget igemmen hos Torben Alstrup aka Farmer fra vwnettet.dk uden at åbne den mere en kaburator fik han den trimmet til at den kunne kører op til 12 km/l på lang tur, den motor er Opelhej her inde fra ejer af og den holder han nok tæt på kroppen endnu...  hehe...

Renovering : hvis du ik selv kan lave maskinarbejde eller kender en der kan billigt, så er det svært at gøre meget udover at skifte brugte dele og det kan hurtigt løbe op i noget lort...

Torben Alstrup kan renoverer og optimerer en motor eller du kan købe dele af ham til at gøre det, eller af Hinse her inde fra, men regn med 10 k før du starter, så bliver du ik slukøret når du for regningen...

ang. udstødning, så skal du købe en stor header/tarmslyng 1½ tomme eller mere, beregnet til en "alm" LBX/bobbel motor og modificer den den og find en god potte der giver lyd og som har en god gemmenstrømning og køb rør buk og svejs resten selv...
Det virker meget godt og få derefter dysset den ind...


Kaburator : Kør med den orginale, hvis du ik vil ofre mindst 2 k på et sæt gode brugte 40mm kadroner eller delotto og så skal du bruge manifolde til omkring 1500 kr og skal ha lavet et speedtræk(1000??)

Men med en god DG motor der har fået nye lejer / pakninger / stempelringe / hjemmegjort udstødning som jeg skrev længerer oppe så har du en bundstærk motor der sagens kan kører 120 km/t på langtur....

Så kan jeg vist kun tilføje ---God vind her fra ådalen---
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: coldhawaii efter 17. April 2012 kl: 22:35:03
Iba2000. Det var faktisk sådan et svar jeg ledte lidt efter. Jeg har besluttet ikke at gøre mere lige nu ved motoren, men det ser spændende ud det du der beskriver. Der må også være kommet lidt mere krudt i maskineriet efter sådan en tur.

Sådan en udstødning må da larme lidt mere end standard eller hvad?
Titel: WBX - Optimering og længere på literen?
Indlæg af: iba2000 efter 22. April 2012 kl: 16:59:08
Jamen regn ik med for mange flere heste, tror at min blev målt til 80 men det er jo også ret godt af en 25 år gammel motor der er født med 78 hk...  

Ang. udstødning så er det jo op til dig selv da du vælger potten, men den kan få en kanon lyd...  :P

Men så længe den holder tæt og du skifter olie hyppit så har du en stærk motor...