T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: jankjerbye efter 11. Maj 2015 kl: 15:58:55
-
På vej på reservedelsrundtur begyndte bussen at "gynge" somom man var punkteret nærmest ved lave hastigheder. Kan det være en karkasse der er sprunget på et hjul? Skulle man ikke kunne se det ved alm. visuel inspektion?
Ellers er mine ideer følgende:
Bremse der hænger, med skæv bremseskive til følge? (kan opdages ved at hjulet er varmt efter kørsel)
Skæv bremsetromle p.g.a. hængende håndbremse?
Noget med gearkasseophænget?
En MEGET skæv trækaksel (men hvordan kan det ske? jeg ligger jo ikke og banker i hardcore terræn med den?)
Ved højere hastigheder forsvinder gyngeriet og så er der en lyd der lyder PRÆCIS som en tør/defekt trækaksel, det har jeg prøvet før på min doka.. MEN de er blevet smurt op med fedt begge to lige før vinteren kom og har fået tjekket manchetter/clips... ?? Jeg har ved den lejlighed rokket i begge trækaksler og der var ikke slør i kørsels længde retningen...
Er der nogen der har en ide til hvor jeg skal starte.. ellers tror jeg jeg starter med forbremserne...
/Jan
-
Gætter på at det er en trækaksel. Selv om de er smurt kan de godt klemme hvis de er slidt.
Hvis det er et dæk ville du kunne se det på dækket hvis det er så slemt som du skriver.
Mvh Jønne Ukendt
-
Hvordan har baghjulsophænget det. Campere kører som regel lavt, så vand ikke løber fra bøsningerne hvor ophængt er fastgjort til karrossen :-\\
-
Har du tjekket at hjulet er skruet ordentlig fast med møtrikkerne. Jeg tabte engang et hjul og lige før jeg så det i bakspejlet rulle op på siden af mig, lød det fuldstændig som om at trækakslen var totalt i udu, men bare meget værre.
-
Jeg ville nok tage en. Donkraft og løfte et hjul af gangen og rykke godt i hjulet fra side til side og op/ned, samt dreje fra side til side til fuldt udslag foran.
Og ellers er det bare ned på ryggen og brække i alle ophæng mm. med et dækjern eller lign.
-
Har du tjekket at hjulet er skruet ordentlig fast med møtrikkerne. Jeg tabte engang et hjul og lige før jeg så det i bakspejlet rulle op på siden af mig, lød det fuldstændig som om at trækakslen var totalt i udu, men bare meget værre.
Haha Otto, lige nøjagtig den har jeg også haft. Så til min store skræk, at næste alle møtrikkerne var ved at køre
af. Det bankede og slog. Det må have været mine tynde arme som var skyldige.. :)
-
Det er måske ikke alle der er klar over at. Hjulene på en T3 skal spændes meget mere end på en alm personbil
De skal faktisk spændes hele 170Nm!
Hvor alm personbil normalt ligger på 90-100Nm for stål fælge og 120Nm for ikke org. Alu. Fælge
[attachment=19741]OfficeLens_20150512_101206_processed.jpg[/attachment]
-
Det var faktisk ret nyttig viden, hvis man har tænkt sig ikke at køre trehjulet, som jeg har gjort et par gange. Men sjovt var det nu, mens det varede. Barre ikke så sjovt bagefter med en smadret skærm.
-
Bonusinfo (der tyder på noget i fortøjet) Jeg oplevede på hjemturen fra reservedelsrun i det nørrejydske en øget vindfølsomhed, det blæste også en halv pelikan. Måske bare en støddæmper der er død?
Jeg spænder altid mine hjul, men jeg dobbeltjekker naturligvis.
Trækaksel.. Det var også min første indskydelse, men der er overhovedet ingen slør? Ellers må jeg lave husmandstricket og prøve at bytte dem om og se.
Bremser i bag er nu skiftet, ligesom fjedre og støddæmpere også er skiftede nu. Ingen forskel.
Bøsning til bageste svingarm.. hmm kan det tjekkes med et stort koben? Hvor meget må det gi sig?
Jeg er allerede over budgettet til dette syn, men bestiller nyt gummi hjem til hele forvognen og går i gang med en kæp og vrikker løs.. Fyn15 er vist aflyst for mit vedkommende... både tidsmæssigt og økonomisk..
Jeg tjekker ovenstående og vender tilbage. i må have en dejlig tur til Fyn.. drik en pils for mig.
/Jan
-
Bagerste svingarm. Det jeg har op serveret på yngre biler, er, hvor rør til bøsning og bærearms blik er svejset sammen, der kan den være rustet næsten igennem. Mener højre side er værst, da der er et drænhul i venstre side. Bærearmene er jo bare spejlvendt og fjeder klodsen monteret efterfølgende :-)
-
Tak Poul.. jeg har haft øjne på dem da jeg skiftede bremseslanger og rør.. men tjekker lige igen...
Jeg skal til at kigge på fortøjs gummi i morgen, er der noget ude foran der ikke kan adskilles med alm håndværktøj og som jeg skal tage i agt for ikke at ødelægge geometri o.s.v?
Er det ikke rimeligt ligetil at erstatte de fleste bøsninger derude foran uden at ødelægge noget??
-
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/942755.jpg)
Kan den ydre bøsning (for enden af Z) skiftes uden at afmontere hele bærearmen og splitte fortøjet ad?
-
altså.. så vidt jeg husker, så sidder stræber armen boltet på svingarmen med to bolte på gammelt system... så den er vel ikke så farlig at afmontere (forudsat at det hele ikke er rustet sammen).. men der ud over er bøsningen længst fremme gennemgående igennem chassiset.. så hvis du skruer den store møtrik af, kan du skifte bøsning og forreste gummi.. bagerste gummi kan ikke skiftes uden at stræberarmen er afmonteret....
-
Tak Erik!
Jeg gik på med krum hals og skilte begge sider ad.. .der gik kun 1 support arm og 1 bolt i stykker...
Æv.. jeg havde et minimalt spinkelt håb om at drøne ned og hygge med jer på Fyn lørdag.. det er vist lige røget.
Jeg kører til Viborg og henter dele istedetfor.. :whistle:
/Jan