Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - jankjerbye

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Transport / Randers -> Næstved på fredag d. 23
« Dato: 19. September 2016 kl: 12:34:57 »
Hej!

Kører i tom kassevogn fra Randers til Næstved fredag morgen (d.23) for at hente reservedele.

Lidt tilskud til diesel og hjælp med at læsse er påskønnet.. :)

mvh

Jan

2
Biler.. / Købes: Hvidplade, benzin under 1500 kg
« Dato: 23. August 2016 kl: 09:45:04 »
Hej!

Søger en: Hvidplade, benzin under 1500 kg.. camper, multivan, caravelle er ikke afgørende.

Hvad står der derude... send detaljer og billeder til jan.kjerbye@gmail.com

3
Hej.. jeg gider ikke flå potten af... men jeg vil gerne identificere om jeg har den rette krumtap remskive (068 105 243 D) til at lave 1 rems setup.. (så jeg kan nøjes med en anden remskive til vandpumpen)

Jeg har målt diameteren og den siger 140mm målet yderst..

Er der nogen der har den korrekte krumtapremskive der gider måle eller har målet på den yderste diameter på 068 105 243 D remskiven?

4
Alt andet / Fælleskøb: Nye adaptere til Defender spejle
« Dato: 12. Maj 2016 kl: 08:20:28 »
Hej.. Jeg er ved at bestille et sæt adaptere så man kan montere de større, stærkere, justerbare, indklapbare spejle fra en Land Rover Defender på en T3.. uden at bore!

Hvis der er flere herinde der er trætte af standard T3 spejle der hænger, klapper ind over 80 km/t eller knækker i plasten når man strammer skruen og generelt bliver slappe i koderne når man justerer dem eller klapper dem ind når man passerer en busk ude i terrænet.. Og hvis man IKKE føler at man vil bruge 2000 kr på et sæt originale bøjlespejle. Så er Defender spejle en god og billig løsning. Et LR spejl inklusiv spejllarm koster ca. 150 kr på Ebay og kan købes originalt med varme i spejlene fra 250 kr ca.

Normalt ville jeg finde et sæt LT spejle til en plovmand ved en hugger, renovere dem og bore huller i dørene og montere, MEN med denne adapter der IKKE bores og de spejle man får er perfekte til f.eks Syncro i terræn da de er fra Land Rovers Defender model og nemt klapper ind og ud på den stærke arm de er monterede på uden at noget knækker, ligesom de originale bøjespejle til Syncro.

Derudover ser der ikke fuldstændigt malplacerede ud på en T3.. efter min mening ser det faktisk meget "Factory" ud..



Jeg bestiller i denne uge, så sig til hvis i skal have et par adaptere med, de koster 120 kr stykket, altså 240 kr for et sæt adaptere.

5
Din bil... / "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 09. Maj 2016 kl: 09:56:54 »
Efter at have brugt vores luftkølede Westfalia som allround køretøj på gården, til ferie, børnetransport o.s.v var manglen af en grov gulpladebil der kunne aflaste den stakkels camper blevet tydeligt. Jeg var LIGE ved at købe en T4, men nordjyllands alfaderlige T3 guru reddede mig på stregen ved at trække en gammel godt brugt militær caravelle op af hatten til den HELT rigtigt pris. Med stor hjælp fra gode VW venner lykkedes det at få alt mekanisk i syns-stand på rekord tid.. TUSIND TAK gutter... Nu begynder vi så småt at anvende den til den grove kørsel og så ved vi jo allesammen godt hvordan det er med en 30 år gammel gulpladebus.. SÅ begynder der at dukke småting op.

Lige nu står den stille med defekt generator (nærig som jeg er har jeg været 2 brugte igennem der levede ca. 14 dage hver) og et snart dødt bundstykke i tændingslåsen. Den spilder olie fra venstre side af motoren, satser på at minimere en stor del ved at skifte ventildækselpakning (havde bestilt en forkert gammel model af kork der ikke passede til støtterne). Den drypper kølevand fra samlingerne mellem køleslanger og rør under vognen, jeg kan se at der er anvendt almindelige spændebånd, det skal også ses til. Satser på at have den på vejen igen i løbet af maks. 14 dage.. så må vi se hvad der mere dukker op :)

Et hurtigt billede fra synsklargøring.
 

Med min erfaring fra mine 3 tidligere diesel t3ere er planen at køre JXeren indtil den første større "dyre" reperation dukker op og så i mellemtiden bygge en TDi klar til den med manifold, bundkar, motorophæng o.s.v så jeg ikke først skal til at lave det når jeg har en død eller halvdød motor. Og så skifte til TDi hen over en sommerferie. Men.. en ting er jo forkromede planer, noget andet er virkeligheden.. Indtil nu kører JXeren "fint".. bruger en liter olie pr. 100 km og ryger gevaldigt ved opstart selv i varmt vejr.. :) Oh the joys of diesel :)

Imens at det mekaniske arbejde foregår er jeg gået i gang med at tackle det evige samlingsrusts problem, jeg fjerner rusten mekanisk, konverterer rusten til ferrosalte med en kemisk process (Jeg bruger FerTan, men det er ikke det eneste produkt der benytter sig af denne kemiske process), vasker saltene af og tørrer af, forsegler med 2x epoxy, BÅDE på inderside og yderside, ellers er det værdiløst. Derefter 221 fuge, en industri toplak over de grå epoxystriber og sorte sik striber og så forsegle det hele med voks. Med toplakken får man også håndteret de stenslag og ridser (samme process som samlingerne) der er begyndt at ruste.  Det bliver industri-lak i mat VWL67M, nemt at reparere og male over i når man får buler, ridser eller når man bliver mindet om at ens forarbejde har været sjusket hist og her ved at rusten kommer igen. Just for the record.. vi er ENIGE om at der IKKE er noget der erstatter at skære alt det dårlige væk og erstatte med ren plade, alt andet er at tisse i bukserne, men det holder tidsplanen og budgettet ikke til i dette projekt og så må man håndtere det så godt man kan hjemme i garagen.. Stålbørste, FerTan, Epoxy, industrilak, voks er mit bedste bud..

Altialt en fixer-upper.. 100% bastler farzeug, helt som vi kan lide det.. (nogen af os) :D

Et billede af samlingsrust håndtering indefra.


Flere billeder af processen vil jeg bestræbe mig på at smide op herinde når jeg har tiden til det... Håber at se jer derude på landevejen..

mvh

Jan i Milibussen "Otto"

6
Alt andet / Købes: VOLKSWAGEN 251721461A hydraulic clutch pipe
« Dato: 16. Januar 2016 kl: 20:59:50 »
MANGLER STADIG!

Købes: Pex rør inkl. banjo fra koblingscylinder ved pedaler til samlingen nede under vognen.

VOLKSWAGEN 251721461A hydraulic clutch pipe

Kan ikke købes som ny del længere.

Er der nogen der orker at kravle ned under en skrotbil og afmonteret det.. det må gerne klippes på den anden side af samlestudsen under vognen hvis det gør det nemmere.

7
Alt andet / Købes: Skyderude til bagbords side i bussen
« Dato: 08. September 2015 kl: 09:14:18 »
Hej!

Hvem har en skyderude liggende der passer i vinduesåbningen i venstre side? Pyt med om det er en org. højre-rude bare den passer.

Ligger der en på lager derude et sted?

/Jan

8
Mekanisk / Skift af nederste bærekugle
« Dato: 19. Maj 2015 kl: 19:36:42 »
Nu har jeg været det meste andet gummi igennem og har gemt den "grumme" nederste bærekugle lidt.. Men til syn i dag var der for meget slør så nu skal den skiftes.

Er der overhovedet nogen vej uden om at afmontere spindelen (det er lidt nemmere på min 80er hvor radius armen kan boltes af) og køre til et traktorværksted med en stor presse?

Er der nogen der har haft held til at skifte den "in situ" i perlegruset? Så hører jeg gerne om tips og tricks.

/Jan

9
Undervogn / K: Inden mandag
« Dato: 15. Maj 2015 kl: 00:00:28 »
Hej!

Jeg skal lidt akut bruge 4 styk VW 171512337 skiver til fortøjet. De ser ikke ud til at være på lager i Viborg, er jeg så heldig at nogen har 4 i overskud de kan sende? Så det er fremme mandag? Eller afhentes i køreafstand fra Randers/Hobro..

Damn man får stress med de nye synsbøder...



10
Mekanisk / Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Dato: 11. Maj 2015 kl: 15:58:55 »
På vej på reservedelsrundtur begyndte bussen at "gynge" somom man var punkteret nærmest ved lave hastigheder. Kan det være en karkasse der er sprunget på et hjul? Skulle man ikke kunne se det ved alm. visuel inspektion?

Ellers er mine ideer følgende:

Bremse der hænger, med skæv bremseskive til følge? (kan opdages ved at hjulet er varmt efter kørsel)

Skæv bremsetromle p.g.a. hængende håndbremse?

Noget med gearkasseophænget?

En MEGET skæv trækaksel (men hvordan kan det ske? jeg ligger jo ikke og banker i hardcore terræn med den?)

Ved højere hastigheder forsvinder gyngeriet og så er der en lyd der lyder PRÆCIS som en tør/defekt trækaksel, det har jeg prøvet før på min doka.. MEN de er blevet smurt op med fedt begge to lige før vinteren kom og har fået tjekket manchetter/clips... ?? Jeg har ved den lejlighed rokket i begge trækaksler og der var ikke slør i kørsels længde retningen...

Er der nogen der har en ide til hvor jeg skal starte.. ellers tror jeg jeg starter med forbremserne...

/Jan

11
Diverse / Hulens... Hvordan justerer man en dør op???
« Dato: 04. Maj 2015 kl: 18:34:55 »
Hej drenge.. har ikke været så aktiv herinde på det sidste.. alt min T3 tid går under bilen eller bag rattet :) (eller på bagsædet med en kold pils i hånden imens konen kører.. hun ææælsker den bus) :D

NÅMEN.. jeg har skiftet passagererdøren til en fin næsten rustfri jeg hentede nede ved Finn... men sævme om jeg kan justere den højt nok op??? Jeg har prøvet alt... lægte under døren som vægtstang... shimme øverste beslag op med skiver .. men den hænger STADIG..???

Jeg kan huske at Allan viste mig noget med en donkraft og en træklods.. meeeen det synes jeg virker lige lovligt groove...?? Er det det eneste der er tilbage.. eller er der en af de gamle hajer herinde der har et trick til at få den justeret op?

mvh

Jan
-der kæmper en brav kamp for at have en kørende bus til Fyns træf... 2/23 complete :(

12
WBX/LBX Fora / Afmontering af mek. benzinpumpe in situ
« Dato: 26. Marts 2015 kl: 14:47:13 »
Hej!

Er der nogen her i forum der har prøvet at afmontere den mekaniske benzinpumpe på en Type4 imens motoren sidder i bussen?

Jeg har vejledningen i min rep. manual men den er med motoren ude af bussen og der er sku lidt snyd.. så er der jo masser af plads. Jeg har MEGET svært ved at komme til de skruer der holder "luftkanalen" i motorskjoldene.. Og hvis jeg får den af, ved jeg ikke om der er plads til at komme til med en XZN top på den øverste bolt. Pumpen Kan ikke rigtigt drejes selv med den nederste bolt afmonteret uden at jeg er nervøs for at beskadige stødstangen og pumpe"nokken".

Er der nogen der har prøvet det og har det hemmelige trick? Jeg ville gerne slippe for at skulle droppe hele kværnen ud hvis jeg kan undgå det.

mvh

Jan

13
Biler.. / T3 i (Næsten) Perfekt stand
« Dato: 03. Januar 2015 kl: 13:30:20 »
Hej!

Har du totalvægten på den?

Hvad må den have på krogen?

mvh

Jan

14
WBX/LBX Fora / Købes i hel stand: VW 070256099 gummibælg
« Dato: 29. November 2014 kl: 15:26:18 »
Hej! Min koldlufts bælg til indsug på generatorblæseren i camperen er mør og utæt.

Det er den der er nummeret "13" på tegningen. Den kan ikke findes ny længere (eller jeg kan ikke ihvertfald) er der nogen der har en liggende der ikke er mør i gummiet?




[attachment=18667]h62f7e19.png[/attachment]


mvh

Jan

15
WBX/LBX Fora / VW part nummer \"Heater fan housing rubber boot\"
« Dato: 14. November 2014 kl: 10:12:57 »
Hej!

Er der nogen der har tid til at spørge deres onkel om hvad den del der på det vedhæftede billede er benævnt "Boot" (højre nederste hjørne)
har af vw part#? Min er ganske ulden og i stykker efter 35 år i drift  B)

[attachment=18558]hb7aad02.jpg[/attachment]

Sider: [1] 2 3 ... 12