Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - mudpool

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
WBX/LBX Fora / Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Dato: 06. August 2021 kl: 13:30:21 »
Lige en lille info: I vores ferie har vi kørt 2400 km blandet kørsel og den går liiige på den gode side af 8 km/l - og det er da meget godt af en Syncro med store hjul (215.85/16) og der har ikke været et eneste udfald. Stadigt er der nogle små ting jeg skal have justeret

//Bent

2
WBX/LBX Fora / Sv: Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Dato: 26. Juli 2021 kl: 10:30:51 »
Ja - jeg er ikke den eneste. GoWesty er igang med et system og Marco Mansi bygger også et der forøvrigt er baseret på Microsquirt.

3
WBX/LBX Fora / Ny motorstyring til en DJ 2.1 wbx
« Dato: 22. Juli 2021 kl: 14:40:34 »
Da jeg for ca. 10 år siden købte Bambussen, var det egentligt med tanke om at konvertere den til diesel, men det blev til, at jeg startede mit bekendtskab med den benzinmotor der lå i. De små 30 år havde dog sat sine spor, tørre og revnede ledninger masser af småreparationer på ledningsnettet i motorrummet osv. De perioder hvor den gik godt var nok til at jeg har forelsket mig i den motor.
Så konvertering til diesel blev hurtigt skrottet.

Har så brugt rigtigt lang tid på at finde ud af hvad der skulle til for at få en Dj’er til at spinde, Startede med at skifte hele ledningsnettet til motorstyringen med et komplet original sæt, det ændrede nogle af de udfald jeg til tider oplevede, men stadig var det bare ikke en motor der bare spant.

Igen begyndte jeg at se efter motorkonvertering både Subaru og VW række 4, men med de priser på konvertering jeg fik havde lidt svært ved at se den helt store gevinst. Så tilbage til DJ’eren – jeg måtte grave dybere.


Lidt motorhistorie
Den vandkølede boxer motor er den næstsidste i rækken af boxermotore fra VW, og netop DJ’eren opfatter jeg som en motor hvor VW’s ingeniører har gjort deres yderste for at tilpasse en T3’er.

Nu er WBX’en jo et udspring af den luftkølede VW motor og det må har givet nogle udfordringer at hælde vand på, så der er slanger og samlinger overalt, det ser man ikke på en Subaru – indrømmet – men det gør det letter at se hvor det drypper fra…

DJ’eren har moment nok til at følge med trafikken uden at den overbelastede gearkasse – så jeg fornemmer at er der sad en række ingeniører der var godt tilfreds med deres arbejde, og da de på et tidspunkt måtte forholde sig til forurening og benzinforbrug – måtte de med MV’eren, som blev den sidste vand boxer, acceptere lidt nedsat ydelse.


VWs ingenørere havde ca 40 års erfaring i at lave boxermotore, men ca. 2 års erfaring i at lave motorstyring, så  egentligt er det en motor der bygger på mange års. Det som jeg opfatter der adskiller den motor fra en mere modernet motor er selve motorstyringen, så lad mig grave lidt i det.

Digijet
Motorstyringen er en Bosh DigiJet som er et af de første systemer til styring af VWs indsprøjtningsmotore, jeg går ud fra at det er designet for ca 40 år siden, Digijet’en er et meget regid system, der er ikke rigtigt nogle ”skruer” at stille på, ”one size fit all”,  Ikke at det nødvendigvis er et dårligt system, mere at gammel elektronik ændre specifikationer gennem tiden.

Air/Fuel ratio
Mere gravearbejde, for at forstå hvad der skete i min DJ’er, og for ikke at skrue helt i blinde monterede jeg en lampdasonde i udstødningen og en air/fuel meter – det gav noget overblik over forbrændningen, og udfra det kunne jeg prøve at ændre på fjedren i luftmassemåleren – hvilket normalt er et stort ”no’go”. Det gav hurtigt et billede af at meget små ændringer gav et store udslag. Det er altså følsomme ting jeg piller ved. Dvs at alderdoms ændringer i motorstyrings elektronikken også måtte kunne give store udsving i hvordan en DJ’er kører…

Så skift dog til en ny DJ motorstyring!
Det vil selvfølgeligt være en nærliggende tanke, men som nævnt før blev DigiJet systemet udviklet for ca 40 år siden. Et helt nyt DigiJet system - hvis det kan fås – er jo netop designet til hvordan motorverden så ud for ca 40 år siden. En af de ting der var anderledens er at vi i dag kører blyfri benzin, som forbrænder på en anden måde end bly benzin, jeg ved det bliver kompenceret ved at stille tændingen. Yderligt har jeg  der ændret udstødning, indsprøjtning og spjældhus på min, ting som også kan have en indvirkning på at et aldrende DigiJet system har udfordringer.

Nåh ja tænding, strømfordelern er jo også en faktor, den er formodentligt tilpasset DigiJet’en da der var bly i benzinen, så den indbyggede tændingskurve er måske ikke optimal til blyfri benzin – jeg har ikke kunne finde så meget omkring VW strømfordeler kurver til en DJ’er, men fandt en artikel omkring strømfordelere og tændingskurvere generelt – jeg har vedhæftet artiklen fra HotRod Magazin - Den artikel giver et godt indblik i hvad ændringer i tændingskurver gør.

Min forløbelige konklusion må være, at jeg mener at selve motoren er ganske god, men det der styrer motoren der er outdatet.

Hvis andre kan finde ud af det kan jeg vel også
Jeg har selvfølgeligt undersøgt hvad der er af muligheder, et af de systemer der er blevet ved med at dukke op er MicoSquirt, et stand alone system som er brugt på rigtigt mange forskellige biltyper i gennem mange år og der er et rigtigt godt community omkring det på nettet. Jeg har ikke været meget for at gå i gang – jeg hader ledninger!

MicroSquirt fås som mange ting bla. Byg selv fra bunden, men jeg fandt en pakke løsning hos Triggerwheels.com hvor stikket til MicroSquirt’en var samlet og så det kun er ledninger til div følerer der skulle samles og det med en ganske god vejledning.

MicroSquirt er som sagt et standalone system som kan sættes op til at styrer rigtigt mange ting, fx launch control turbo boost. Det pogrameres ved hjælp et computer hvorefter opsætningen downloades til ECU’en (MisroSquirt), programmet kan også være med til at kører systemet ind.
Mit udgangspunkt er det mest simple.

Hvad skal der til
Mit system består af flere dele:
Trigger Wheel + føler, som registrer motoromdrejninger
Luft temp. Sensor, ja luft temperatur
Spjældhussensor
MAP sensor, der registrer luft gennemstrømningen
EDIS tændingssystem
Pris ca 5400,-

Lampdabsensor
Pris ca 1400,-

Vand temp. måler er den originale
Benzinpumpe er den originale

Non Destructive
Udgangspunktet måtte være at hvis det ikke virkede skulle jeg skifte tilbage til det originale. Og med Microsquirt er der relativt få ændringer på selve motoren. Først fjernede jeg hele motorstyring ledningsnettet, div. Styrerbokse, strømfordeler og luftmassemåleren. Et takthjul (32-1) blev svejset på svinghjulet – og anden gange kom det til at sidde rigtigt – takthjulet er er grundlæggende for at ECU’en (motorstyringen) kan fungere korrekt. Der blev laver en holder til den sensor der aflæser takthjulet og det beslag var også til EDIS enheden. Det næste jeg fik lavet var et rørstykke fra luftfilter til spjældhus, og lavede jeg lige en lille fejl i min opsætning – eller fejl er det ikke, bare ikke nødvendigt, jeg har monteret en MAF (Mass Airflow) sensor som kan måle tryk, temperatur osv, men en MAF sensor er typisk en enhed der er tilpasset det rørforløb der er på en speciel biltype, i mit tilfælde en VW golf, og for et få fuld glæde af en MAF sensor skal det måles igennem så man ved hvordan luftgennemstrømningen er i den opsætning jeg har – det gøres ved udlæsning af en MAP sensor.. og en MAP (Mass Air Pressure) sensor indgår allerede i systemet. Det er nok lidt forsimplet. Nå ingen stor skade bare læring - jeg kunne have nøjes med en luft temeraursensor. Så takthjul, beslag til sensor og rørstykke fra luftfilter er de eneste ”specielle” indgreb der skal til.

Og nu til alle ledninger
Sættet fra Triggerwheels er super godt beskrevet alle ledninger er mærket så efter lidt ledningslayout tanker besluttede jeg mig at montere  ECU’en og styreenheden fra lambdasensoren i en vandtætkasse og så gå uden om de ledninger der ikke skulle bruges, input fra launce control, turbo osv. Det medfølgende diagram/beskrivelse er ganske godt men mangler selvfølgeligt lige det der omhandler tilslutningen af det strøm der VW specifikt, det fandt jeg så på nettet et sted. Ellers var det bare at være superomhyggelig med alle tilslutninger, checke og dobbelt checke, min største frygt var at fejlsøge på systemet før jeg forstod det grundlæggende.

VW DJ USB
Det var med lidt ærefrygt første gang jeg tilsluttede computeren til motorstyringen. Tuner Studio er programmet der beskriver setup’et  og fra det downloader du de informationer ECU en skal bruge. Så først skal alle sensorer beskrives i programmet, altså værdierne de giver ud, det fleste kunne jeg let finde, men der har været flere hvor der skulle graves dybt på nettet. Når de værdier er på plads skal der laves et basis map for tænding og Air/Fuel ligges ind. Et map er egenligt et lille excelark hvor værdier for tænding og Air/Fuel skrives ind, og er kun basis men helst så tæt på som muligt. Nu nærmer vi os tidspunktet for at dreje en nøglen.

Svedige hånd på startnøglen
Lille drej, benzinpumpe brum og ingen stor succes. EDIS systemet gav mig udfordringer. Det er et ”Waste Spark” system det vil sige at det tænder hver gang stemplet er i top og forbindes det forkert lyder det meget mærkeligt, da det så efter lidt benspænd var på plads begyndte der at ske noget dog ingen succes endnu, efter lidt mærkværdigheder og lidt skriveri på Microsquirt forumet fik jeg hjælp til at finde ud af jeg havde fejl på min MAP sensor, den blev bytte ud også kom det store smil frem.

Autotune
Hele grundlaget for Microsquirt er et der er ”self learning” Det vil sige du kan køre det ind med computeren tilsluttet og så kommer programmet med forslag til justeringer, allerede efter første tur ændrede det meget og bilen var en helt anden.

Hvor er jeg nu?
Lige nu sidder jeg og skriver dette med udsigt over Vesterhavet, for det er efter min mening sådan Bambussen skal bruges. Og med hensyn til motorstyring og motor kan jeg ikke få armene ned, det er helt klart det bedste jeg har lavet ved bussen. Motorgangen er fuldstændigt jævn ikke èt lille udfald har jeg oplevet den har fået en anden lyd muligvis pga af EDIS Waste Spark, den føles som en meget mere modernet og livlig bil. Det er blevet lidt for nemt at kører for hurtigt på motorvej, ligger jeg efter en lastbil er det let at trykke på speederen accelerer op og overhale – selvfølgelig er det stadig ikke en racerbil, men den kører bare bedre i alle områder.

Om jeg er helt i mål, nej ikke helt, jeg skal have set lidt på tomgangen der er et lille op og nedgang i den som jeg har lidt idé til hvad der skal til for at fikse og jeg skal have gravet lidt i om jeg skal ændre lidt i Air/fuel tabellen ved landevejskørsel, ikke meget men måske en lille smule mager blanding men det er absolut i småtingsafdelingen. Og jeg har lidt ved start hvor jeg lige skal vippe lidt med speederen for at starte. Lige vil vi nyde vores busliv rundt i Danmark, og så få fixet hvad der nu er hen ad vejen.

//Mudpool
VW Syncro DJ 112+

4
Syncro Fora / Sv: Brændstof slanger syncro.
« Dato: 02. Juni 2021 kl: 11:24:55 »
Det var desværre både den grønne og den sorte - som sagt kunne problemet være at slangerne løber i et rør, og at slangen kun er modstandsdygtig - viton belagte på indersiden, med Syncroens konstruktion kan det ikke undgåes at der løber benzin på begge sider... Eller at man skal passe på med hvilket smøremiddel man bruger når man montere den... Men jeg har ikke fået det bekræftiget nogle af de teser.

//Bent

5
Syncro Fora / Sv: Brændstof slanger syncro.
« Dato: 28. Maj 2021 kl: 22:00:07 »
Jeg må have været uheldig for begge de slanger er blev utætte var fra Slangespecialisten…

Jeg kan ikke huske om jeg brugte silikonespray da jeg skulle have dem gennem røret og om det evt er der fejlen ligger - det var derfor jeg brugte “bondage” metoden

6
Syncro Fora / Sv: Brændstof slanger syncro.
« Dato: 28. Maj 2021 kl: 13:35:26 »
Før du skifter til nye så vær helt sikker på at det er god kvalitet!! Og hvis du kan finde et original VW er pengene nok givet godt ud!

Jeg har haft masse af udfordringer med slanger som jeg troede var god kvalitet, men at holde i Finland med benzin der pisser ud fordi slangen blev opløst er ikke sjovt. Og den grønne slange viste sig også at blive opløst og umulig at tanke.
Den sidste slange er en slange støbt specielt til VW Syncro, den ser ud til at holde, men jeg kan ikke huske hvor jeg købte den...
Snoren er forøvrigt et lille bondage trick som gjorde det superlet at få på plads i det rør slangen løber i

//Bent

Jeg mener den jeg kører med nu er denne: https://www.ebay.co.uk/itm/VW-SYNCRO-Type-25-Fuel-filler-hose-pipeT3-transporter-bus-van-non-pick-up-/362933025354


7
Diverse / Sv: Værksteds Warming
« Dato: 12. September 2020 kl: 11:54:55 »
Så er det i morgen - vi har ikke helt overblik over hvor mange der kommer, men mon ikke vi holder os under Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi har har håndsprit og afstand nok til alle - hvis vi så laver en aftale om at alle der er født på en lige dato sparker dæk på højre side og dem der er født på en ulige dato sparker dæk på venstre side - alle bedes afholde sig fra sang og dans - ja så går det jo nok

Og der kommer en lille gastronomisk smagsprøve - hvis det lykkes - så glæd jer

//Bent

8
Diverse / Værksteds Warming
« Dato: 20. August 2020 kl: 17:41:58 »
Vi er flyttet, så nu må det være tid til lidt dækspark i de nye omgivelser. Så Brigitte og jeg inviterer til VærkstedsWarmning d. 13 sep. mellem 13 - 17 på Guldregn Allé 4 i Kastrup. Vi giver en kop et eller andet med en småkage (og håndsprit ad libitum). Skriv lige om du kommer, og hvor mange I kommer.

9
Mekanisk / Sv: Motor springer et beat over sporadisk
« Dato: 30. Juni 2020 kl: 12:53:55 »
Prøv at se hele ledningsnette igennem - typisk bliver ledninger lidt møre med tiden så der kommer små revner og dårlige forbindelser

10
Mekanisk / Sv: Hvordan får I løsnet yderste baghjulskrue?
« Dato: 29. April 2020 kl: 10:17:31 »
Vi havde også store udfordringer med bolte på baghjulene - Jeg svejsede en slagtop midt på en lang stykke fladjern (ca 1,5 x 7 x 140cm) - så kunne jeg sætte en donkraft på den ene side, så jeg på den måde brugte bussens vægt til at hjælpe med, og så en stor mukkert på den anden side. Efter mange slag fik jeg dem løs, men der skulle arbejdes på sagen, fladjernet blev bukker på den brede led....

//Bent

11
Syncro Fora / Sv: Holder til reservehjul
« Dato: 11. Marts 2020 kl: 14:01:15 »
@MYKL - du er velkomme til at komme forbi og studere hjulholderen, når jeg om 1-2 uger får bussen tilbage på matriklen

//Bent

12
Syncro Fora / Sv: Holder til reservehjul
« Dato: 10. Marts 2020 kl: 17:41:05 »
Der er åbenbart liv i en gammel tråd - og det er jo lige det der er fordelen med at have et søgbart forum...
Selve hjulholderen drejer bare i en nylonbøsning. Og opsætningen har fungere stadig perfekt.

//Bent

13
T3'ens ABC. / Sv: Gearkasse til luftkølet
« Dato: 23. Januar 2020 kl: 09:13:03 »
Er du sikker på du leder det rigtige sted efter koden?
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=12&t=142298

14
T3'ens ABC. / Sv: Gearkasse til luftkølet
« Dato: 21. Januar 2020 kl: 09:53:41 »
Her finder du en oversigt over gearkasser til en T3:

http://vwt3.com/t3-tech/t3-data/t3-gearbox-codes/

15
Træf / Sv: Træf Langelund 17 -18 aug
« Dato: 12. August 2019 kl: 18:38:33 »
Vi kommer desværre ikke denne gang - Bambussen skal lige have skiftet lidt oliekøler før vi kører langt igen


Brigitte og Bent

Sider: [1] 2 3 ... 19