Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - jankjerbye

Sider: 1 ... 10 11 [12]
166
Diverse / Dyb dynkelyd ved lave hastigheder
« Dato: 24. April 2006 kl: 14:27:39 »
Det lader til den har haft et hårdt liv min stakkels syncro doka. Godt den var billig.

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål inde jeg går i gang.

Den har en dyb dunkelyd der er svær at høre hvor kommer fra, men det lyder som højre baghjul. Det er en monoton gentagende lyd ved lave hastigheder somom dækket er deformt eller noget i den stil.

Følgende ting gør jeg i denne uge: Af med hjulet og tjekke bremserne, sætte reservehjul på og køre igen.  Lytte.

Hvis det stadigt fortsætte hvad kan det så være? Hjulleje? Trækaksler? Flere modbydelige sager?

167
Diverse / Utæt gearkasse
« Dato: 22. April 2006 kl: 20:49:44 »
Nå.. så kom jeg ned under vognen igen for at lede efter den umbraco på siden af gearkassehuset så jeg kunne få enten skiftet olien eller mere olie på.

Det ser ud til at den er blevet lidt utæt i en af samlingerne i gearkassehuset for der sidder en enkelt lille dråbe gearolie på samlingen mellem de to huse. Den ene bolt var overspændt (er det alu??) og de andre var meget løse. Jeg har ikke en momentnøgle men de fik et lille nøk alle sammen.

Da den har dryppet hele tiden kører jeg videre med det og må få toppet lidt op på gearkassen når jeg finder en umbraco der er stor nok.

Nogen ideer til hvad man gør med den overspændte bolt? Jeg har sat en ny bolt i men den er meget løs. Det må være gevindet i huset. Sikke noget hø.. Hvem laver også gevind i alu  :?

Kan man bruge noget loctite/pakning fusk eller skal hele huset skiftes for det ene skide gevind? Det ser ikke ud til at konstruktionen kan bære at man sætte en bolt hele vejen igennem. (borer hul og sliber fladt modsat hullet)

Det lugter lidt for meget af at jeg skal til at have spilttet hele gearkassen ad og have nyt hus og pakninger og altmuligt bøvlet og dyrt.

* mumler noget surt i skægget om alugevind *  :x

168
Diverse / Hvor køber man gearolie?
« Dato: 18. April 2006 kl: 10:21:23 »
Hvor køber i jeres SAE 80/90 GL-4 olie til gearkassen? (GL-5 er vel ikke velegnet til en gammel syncro gearkasse?)

Edit: snip fra fdm.dk ->
Citér
"GL-4 Gearolie specielt for manuelle gearkasser hvor der forefindes messingsyncromesh samt
hypoidbagtøjer, som arbejder under betingelserne: høj hastighed, lavt drejningsmoment.  
 
GL-5 Hypoidgearolie, specielt beregnet for bagtøj i køretøjer, der arbejder under betingelserne: høj
hastighed, stødvis belastning og høj hastighed, højt drejningsmoment. "



Jeg vil prøve at skifte olie i min kasse for at se om det ændrer på det svære gearskifte når den er har kørt  og er varm.

Hvad er en fornuftig pris?

Edit: Hvordan med denher: http://howdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=98643. Er "gi-4" mon bare en tyrkfejl?

169
Diesel Fora / Indkøb af oliekøler
« Dato: 14. April 2006 kl: 10:08:08 »
Efter at jeg fandt søgefunktionen på forsiden og har læst bl.a. Jarls 999 indlæg om vigtigheden af en oliekøler er jeg begyndt at se mig om efter en løsning.  

http://www.busschmiede.de/ Sælger et "heavy duty" kit til syncro og en føler + olietemperatur-ur til ca. 4000 kr (uden forsendelse)

Kan det virkelig ikke gøres billigere?

Selv den billigeste løsning uden "wasserkit" (hvad er forskellen? bedre køling?) uden temperatur-måler og ur kommer til at koste over 2000 kr. Er det prisen?

Jeg går ud fra det godt kan betale sig at gi lidt ekstra for et heavy duty kit når man vil køre med trailer og tungt læs (og det vil jeg tit)

Dokajønnes ide med at bruge et varmeapparat lyder da spændende, men jeg skal nok have en funktionel ekstra motor stående klar før jeg kaster mig ud i eksperimenter. :)

mvh

Jan

170
Diverse / Gearkasse analyse/fejlfinding
« Dato: 07. April 2006 kl: 23:38:39 »
Nå!!

Efter yderligere en tur til Århus og hjem igen har jeg været mere opmærksom på gearkassen og dens symptomer.

Håber der er en af jer der har et godt bud på om jeg kan nøjes med skifte olie (det skader jo ihvertfald ikke) hvilken olie jeg skal bruge og om der er noget at være opmærksom på for en begynder som mig.

Her er mine indtryk.

1. Når bilen har stået stille i mere end 7-8 timer (natten over) kan den være meget svær at få i gear i stilstand. Med noget baksen og lidt filen med koblingen kan det lykkes, nogle gange med en hult * KLANK * når man slipper koblingen og bilen nærmest bliver kastet i gear. Her kan det også være lidt svært at finde gearene, men det er måske mest fordi jeg er utrænet i et T3 skifte endnu.

2. Når den så kører virker det somom at man godt kan skifte i gear MEN det svære er at komme UD af gear før man så rykker i det nye. Som bilen kører og gearkasse olien varmes bliver det lettere specielt hvis man giver den en "dobbelt udkobling" ved gas med speederen når det sker.

3. Når så bilen har kørt længe i 4. gear ved ca 100 km/t viser symptomet med at den er svær at få trukket UD af 4. igen. Og også her når man så rykker tilbage i 4 kan man få * KLANK * lyden der nærmest minder mig om et hårdt slag med en ske på bunden af en gammel gryde.  (men får det ikke hver gang) Dobbelt eller trippel udkobling og lidt føling med koblingen letter det betydeligt. Nogle gange føles det nærmest normalt, men hvad ved jeg.. Jeg har jo ingen synderlige erfaring med hvordan en T3 gerkasse føles/skal føles.

4. Først troede jeg primært det var bakgearet der var noget galt med men det var bare fordi den altid sku bakkes ud når jeg startede med kold olie :D Det virker somom at det er alle gear der kan være svære at komme ud af.

What to do?

Min plan:

1. udskiftning af olie i gearkassen. (nogle gode olie anbefalinger??)

Hvis problemet fortsætter:

2. Af med gearkassen, skifte udrykkerlejet til koblingen (wish me luck)

3. Når gearkassen afmonteret, hvad kan jeg så ligesågodt få skiftet/serviceret?

Indtil da vil jeg køre i den.. Med mindre der er nogen herindefra der råber * stoooop * "Din doka eksplumderer" eller noget i den stil :D

mvh

/Jan

171
Diesel Fora / Startproblemer med ny Syncro
« Dato: 07. April 2006 kl: 11:11:16 »
Jeg kan ikke finde "søg" funktionen i foraet, så selvom der sikkert er skrevet 100 tråde skriver jeg en ny. Er ret irriteret og rådløs.

Kørte 200km i går i min nye Diesel syncro ingen problemer.. Parkerede den og her til formiddag da jeg vil starte vil den vil den ikke starte.

Glødelampen går ud, starteren tørner, men den får ikke diesel (mit gæt)

Af med låget (hvor er den dejlig nem at komme til den kværn) og glo ned i mi nye diesel hakker for kun 3. gang.

Det lader til at der er luftbobler i dieselslangen og efter flere tørn er der næsten ingen diesel i slangen.

Når man drejer nøglen "klikker" det i et relæ i sikringsboksen, MEN jeg syntes ikke at jeg kan høre magnetventilen klikke... Så er der vel lukket for disel? Jeg har målt på ledningen der går til ventilen og der er 12 V.

Skal man kunne høre ventilen klikke meget tydeligt? Er den nem at skifte?

/Jan

172
Diesel Fora / Overvejer køb af aldrende VW Transporter Syncro
« Dato: 22. Marts 2006 kl: 15:13:56 »
Hej! Jeg håber det er den rigtige afdeling i foraet jeg poster i.

Jeg går med et køb i maven. Overvejer at investere i en Syncro Transporter fra 1988 eller 89, de de skulle kunne fåes for en billig penge og 1,6 Turbo Diesel motoren skulle kunne konverteres billigt til at køre på planteolie istedet for mineralolie.

Jeg er vant til at reparere min bil selv men har ingen erfaring med diesel og sætter pris på simpel teknik.

Hvad er en sådan VW værd? Hvad skal jeg kigge efter når jeg har fundet en billig model? :)

M.h.t. konverteringen af motoren er jeg lige flyttet på landet omkring Fårup (8990) og kender desværre ikke nogen dieselmekaniker der vil kunne supervise mit projekt heromkring. Måske findes der en herinde?

Jeg ser frem til at forcere grusvejen i en solid Syncro og håber i har tid til at hjælpe en kommende 1. gangs VW ejer.

mvh

Jan Kjerbye

Sider: 1 ... 10 11 [12]