Kemi for T3-ejere:
CO2 opstår i enorme mængder ved enhver forbrænding. Måske har de herrer bemærket, at nogle taler om "drivhuseffekt". Alle biler spytter CO2 ud i rå mængder. CO2 er fuldstændig ugiftigt, men lægger sig tilsyneladende som en dyne rundt om joirden, så vi får "dejligt varme" vintre. Det giver ikke nogen meinig at teste en bil for CO2 - vi ved allerede på forhånd, at den udleder masser. "CO2=kulTVEilte
CO - kulilte er noget andet og opstår ved ufuldstændig forbrænding med iltunderskud. Eksempelvis pøser en benzinbil med for fed blanding masser af CO ud. CO er dødsensfarligt idet det binder sig 400 gange lettere til blodets hæmoglobin (røde blodlegmer) end ilt. Når vi indånder CO, så vil blodet i lungerne altså "prioritere" at transportere CO med rundt i årerne fremfor ilt. Der for er det ikke smart at starte sin bil i en lukket garage.
Da CO opstår ved iltunderskud er det et udtalt benzinproblem. Dieselmotoren kører jo altid med iltoverskud, så den laver så lidt CO, at det ikke giver mening at teste for det. Derimod får alle benz.biler en sonde i røven, når de er til syn, så vi kan se, hvor giftige de er. Faktisk bruger synshallerne ofte en firegasmåling, som også fortæller om andre forhold, men der er kun krav til CO-tallet.
Diesel biler - også vores - testes for sodtal - sodpartikler, der ryger ud af udstødningen ved fuld gas (i frigear, så i realiteten er det ikke fuld gas!) Dette tal retter sig også efter iltoverskuddet. Dvs. jo mindre diesel, jo mindre sodtal. En turbomotor må vist have et sodtal på 4,5, mens en sauger må have 3,5 - ret mig, hvis jeg husker galt. Derfor er det et ualmindeligt godt forslag at skrue pumpen lidt ned på mængdeskruen og tage slangen af LDA'en. Så kan alle bestå.