Forfatter Emne: Synsklargøring af Højben  (Læst 9029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Dato: 02. November 2007 kl: 12:45:23 »
Så blev Højben indkaldt til syn, senest 18. december...

Der er lige et par ting jeg skal have kigget på inden da:

Skift af bægge støddæmpere bagi (de savler), men det er der vel ikke nogen ben i, det ser i hvert fald let nok ud?! :)
Skift af de forreste hjulbolte så jeg kan få de 4 alusutter på, der er ved at være kritisk lidt dækmønster på, det vil mindst blive påtalt til syn (den har ikke ramt forhøjningen i mønstret endnu, men der er ikke 1mm ned til den :D)
Motorvask :D Den ser lidt miserabel ud efter at have kørt med defekt pakning på sandwich oliekøleren :)

Ellers kan jeg ikke lige komme på andre ting...
Noget jeg har glemt??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #1 Dato: 02. November 2007 kl: 13:45:28 »
Lys
Husk at kigge alle lygter efter.
Det er træls at få en anmærkning pga. defekt nr.pladelys (har prøvet det)
MVH Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #2 Dato: 02. November 2007 kl: 15:03:05 »
Nårh ja, skal lige have tjekket om forlygterne står korrekt også :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Djursland

  • Gæst
Synsklargøring af Højben
« Svar #3 Dato: 02. November 2007 kl: 18:44:38 »
bremser  (mål på skiver og tromler og renses og bremsestands måling)

bremserør (ir/rust)

tandstand (slør)

styrekugler (slør)

bærre kugler (slør)

Alt Lys

rust

oliespild

forurening



det er det jeg vil kikke efter ved et syn

og hvis det er iorden skal den nok gå igemmem

Mvh Djurs  :lol:

PARKHAVE

  • Gæst
Synsklargøring af Højben
« Svar #4 Dato: 02. November 2007 kl: 20:19:23 »
Tjaa, min bremsestand har altid været den nærmeste grusvej.
fuldt fart i 2'nd gear, blok bremsen til den står stille, list tilbage, baglæns i bakgear :lol:  og tjek at alle spor er lige. dem fra forhjul må gerne være længere end baghjul ( så overbremser den nemlig ikke i bag.) Same procedure med håndbremsen.

rens bremserør ved et par af de tilslutninger der er nemmest at se. Hvis der ikke er rust,bruges lidt guld/kobber fedt til at " beskytte" det sted du lige har skrabt af. Så kan synsmand se du har været der og det er guld værd.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #5 Dato: 02. November 2007 kl: 21:41:14 »
Citat fra: "Djursland"
bremser  (mål på skiver og tromler og renses og bremsestands måling) Tjek

bremserør (ir/rust)

tandstand (slør) Tjek

styrekugler (slør) Tjek

bærre kugler (slør) Tjek

Alt Lys Næsten Tjek

rust Tjek

oliespild Tjek

forurening Mener du CO2?? I så fald skal jeg have ordnet dyser inden, den ryger rimeligt kraftigt sort da pumpen er skruet lidt hårdt op for at kompensere en smule for de halvdøde dyser (ellers vil den slet ikke starte)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #6 Dato: 02. November 2007 kl: 21:41:59 »
Hvis synsmanden smider den i en bremsestand, så skriver jeg lige en regning på en ny visco med det samme ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Synsklargøring af Højben
« Svar #7 Dato: 02. November 2007 kl: 21:48:58 »
Citat fra: "BlackChart"
Hvis synsmanden smider den i en bremsestand, så skriver jeg lige en regning på en ny visco med det samme ;)


Det gør han heller ikke. Han kører en tur i stedet.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #8 Dato: 02. November 2007 kl: 21:52:28 »
Hvilket han skal være velkommen til :) Den bremser pinligt lige :)

Btw. siger de noget til at rattet ikke sidder lige??
Et eller andet fjols (nævnet ingen navne :twisted:) fik sat det skævt på sidst det var pillet af og har ikke fået det rettet endnu :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Synsklargøring af Højben
« Svar #9 Dato: 02. November 2007 kl: 22:24:18 »
Det tager jo ikke ret meget mere end 1 minut at rette på plads...

Djursland

  • Gæst
Synsklargøring af Højben
« Svar #10 Dato: 02. November 2007 kl: 23:28:21 »
Citat fra: "BlackChart"
Citat fra: "Djursland"


forurening Mener du CO2?? I så fald skal jeg have ordnet dyser inden, den ryger rimeligt kraftigt sort da pumpen er skruet lidt hårdt op for at kompensere en smule for de halvdøde dyser (ellers vil den slet ikke starte)



ja co2 for han tager måske en gas test på den

og så må den heller ikke ryge når han giver den gas... men du kan jo bare køre den varm og så lige inden du kommer hen til synshallem kan du jo skue pumpen ned uden han ser det og så skue den op når du er kørt...

Mvh Djurs  :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #11 Dato: 03. November 2007 kl: 09:11:25 »
Backmobilen blev ikke gastestet.

Syntes der var noget med alderen på bilen, og gastest.

Hvordan skulle en gammel Ford T komme igennem syn, hvis den skal overholde grænseværdier fra nyere tid. T3 er jo næsten ligeså gammel  :)  Dengang var det oliespild og synlig røg.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #12 Dato: 03. November 2007 kl: 09:37:49 »
Kemi for T3-ejere:

CO2 opstår i enorme mængder ved enhver forbrænding. Måske har de herrer bemærket, at nogle taler om "drivhuseffekt". Alle biler spytter CO2 ud i rå mængder. CO2 er fuldstændig ugiftigt, men lægger sig tilsyneladende som en dyne rundt om joirden, så vi får "dejligt varme" vintre. Det giver ikke nogen meinig at teste en bil for CO2 - vi ved allerede på forhånd, at den udleder masser. "CO2=kulTVEilte

CO - kulilte er noget andet og opstår ved ufuldstændig forbrænding med iltunderskud. Eksempelvis pøser en benzinbil med for fed blanding masser af CO ud. CO er dødsensfarligt idet det binder sig 400 gange lettere til blodets hæmoglobin (røde blodlegmer) end ilt. Når vi indånder CO, så vil blodet i lungerne altså "prioritere" at transportere CO med rundt i årerne fremfor ilt. Der for er det ikke smart at starte sin bil i en lukket garage.
Da CO opstår ved iltunderskud er det et udtalt benzinproblem. Dieselmotoren kører jo altid med iltoverskud, så den laver så lidt CO, at det ikke giver mening at teste for det. Derimod får alle benz.biler en sonde i røven, når de er til syn, så vi kan se, hvor giftige de er. Faktisk bruger synshallerne ofte en firegasmåling, som også fortæller om andre forhold, men der er kun krav til CO-tallet.

Diesel biler - også vores - testes for sodtal - sodpartikler, der ryger ud af udstødningen ved fuld gas (i frigear, så i realiteten er det ikke fuld gas!) Dette tal retter sig også efter iltoverskuddet. Dvs. jo mindre diesel, jo mindre sodtal. En turbomotor må vist have et sodtal på 4,5, mens en sauger må have 3,5 - ret mig, hvis jeg husker galt. Derfor er det et ualmindeligt godt forslag at skrue pumpen lidt ned på mængdeskruen og tage slangen af LDA'en. Så kan alle bestå.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #13 Dato: 03. November 2007 kl: 09:47:33 »
Ikke for at gøre Benzinbiler interessante, men der er vel et eller andet forhold mellem årgangen og værdierne. Ellers ville Ford T ikke kunne synes overhovedet.

Iøvrigt er CO både smagsløs og usynlig  :evil:

Synligt sod er vel den bedste grund at give synsmanden for at sætte slangen på. Husk at have motoren godt varmet igennem, når han får den.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Synsklargøring af Højben
« Svar #14 Dato: 03. November 2007 kl: 11:08:27 »
Bare sådan for sjov skyld...
Hvor kan man få lavet sådan en test på bilen, altså ud over synsstedet!?

Kunne jo være sjovt at se hvad den viser som den står nu...
Synes nemlig ikke jeg har set sådan noget udstyr ved de mekanikere jeg har frekventeret med tidligere biler...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan