Forfatter Emne: Resultat af kompressionstest  (Læst 2866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Dato: 26. April 2007 kl: 19:12:52 »
25 bar er da ikke så slemt, eller hvad "Jarl".
Skal den op at ringe på 35?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #1 Dato: 26. April 2007 kl: 19:16:31 »
Kennbuchstabe  JX
Kompressionsdruck  34 bar
Mindestwert  28 bar
Druckdifferenz der Zylinder max.  5 bar

så tjaaaa.........
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #2 Dato: 26. April 2007 kl: 19:17:57 »
Ja ok da :wink:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #3 Dato: 26. April 2007 kl: 19:50:52 »
Men de værdier, Casper angiver er baseret på målinger med VW's egen komp.tester, der har et ekstrem lille indre volumen og derfor opnår høje værdier.
Jeg ved ikke, hvilken komp.tester du har brugt Jørgen, men umiddelbart lyder værdierne påfaldende jævne, hvilket er et godt tegn. Måske skulle du prøve en velfungerende motor med den samme komp.tester og se, hvilke værdier den viser.
Du har tidligere angivet, at du mener, at maskinen har et relativt lille blow-by, hvilket jo indikerer tilfredsstillende tæthed mellem cylindre og stempler. Måske skulle du søge at få det be- eller afkræftet vha. en Goller-test.
Allerbedst havde det været at foretage faktiske opmålinger af cylindrene, da maskinen var åbnet. Cylindre er nemlig nogle mærkelige fænomener. de kan være tøndeformede, bananformede, kegleformede, ovale og meget andet. Afhængig af formen kan det være vanskeligt at bedømme slitagen visuelt. Dertil anvender man et innendurchmessergerät, som med 100-deles nøjagtighed afslører cylinderens kondition.
Nu har jeg desværre glemt, hvad dit problem er, men hvis underkompressionen er rimelig og kompressionen ligeså, så ligger et eventuelt olieforbrug givetvis i turboen.
Topstykket fejler sikkert intet - i hvert fald ikke i relation til kompressionstrykket. Er der problemer der, så ser man meget mere markante forskelle mellem de enkelte cylindres værdier.
Ender det med en motorrenovering, så vil min kraftigste anbefaling gå på at lægge noget nyrenoveret i. Der trives en frodig underskov af romantiske fortællinger blandt motorsælgere om hvor ufatteligt få km, deres motorer har kørt. Man kan så undre sig over, at de tog den ud... Fakta er, at jeg har solgt motorer til adskillige, som nu skulle have deres andet motorskift, fordi den første, de lagde i døde efter "ganske få km". Når man påtager sig besværet med at lægge ny blok i en T3, så er det i min verden altid efter en grundig visuel eksamination og opmåling af samtlige betydningsfulde motorkomponenter. Vel er det besværligt at lette toppen og tage stemplerne ud, men alternativet kan meget vel være at man står og skifter motor igen weekenden efter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #4 Dato: 26. April 2007 kl: 21:03:50 »
Har lidt på fornemmelsen du har sendt en syndig tanke til mig, da du skrev dette: (undskyld jeg blander mig) ;-)
Citat fra: "Jarl"
Ender det med en motorrenovering, så vil min kraftigste anbefaling gå på at lægge noget nyrenoveret i. Der trives en frodig underskov af romantiske fortællinger blandt motorsælgere om hvor ufatteligt få km, deres motorer har kørt. Man kan så undre sig over, at de tog den ud... Fakta er, at jeg har solgt motorer til adskillige, som nu skulle have deres andet motorskift, fordi den første, de lagde i døde efter "ganske få km". Når man påtager sig besværet med at lægge ny blok i en T3, så er det i min verden altid efter en grundig visuel eksamination og opmåling af samtlige betydningsfulde motorkomponenter. Vel er det besværligt at lette toppen og tage stemplerne ud, men alternativet kan meget vel være at man står og skifter motor igen weekenden efter.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #5 Dato: 26. April 2007 kl: 21:54:03 »
Nej - slet ikke endda.

Det er såmænd bare generelle betragtninger baseret på erfaringer med alt for mange, der ufrivilligt tilbringer unødigt mange timer med næsen i motorrummet, og så det forhold at jeg oplever det urimeligt, at den stakkels JX'er og dens søskende altid får tæsk for at være en dårlig motor, og at disse myter opstår på basis af erfaringer, folk har høstet med en motor der er saneringsmoden. Kort sagt - jeg synes simpelthen ikke, det kan betale sig at bruge tid på at lægge en motor i, som man ikke konkret ved er iorden - måske fordi jeg synes, det er fantastisk meget sjovere at sætte sig ud og køre i en problemfri bil end det er at leve med konstant hovedbrud over, hvad der nu er galt. Og det betyder ikke, at din maskine ikke sagtens kan være i orden og berede dig masser af gode km - det kan jeg jo ikke ane noget om, og jeg formoder, at du har en ide om, at den er gangbar, siden den skal i den nye fine familiebil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #6 Dato: 26. April 2007 kl: 22:08:36 »
Jeg beder til Allah om at den er iorden.

Jeg er nu helt enig med dig...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Resultat af kompressionstest
« Svar #7 Dato: 27. April 2007 kl: 01:11:15 »
Jeg kan kun sige..  efter at det skide forhjulsleje er skiftet.

2500 km senere i konstant drift. Nyrenoveret ophonet JX, saugermonteret, kørt MEGET pænt de første 7-10 km i kold tilstand, opgearet med lidt større hjul.

Den kører behageligt og tilfredsstillende og så godt at benzindrengene fortjener at få en rullletur. (efter den er blevet varm). Ikke noget blær.. bare for at få kølet den lidt ophedede gymnasieagtige retorik lidt af.

Håndværkerkørte, 350.000 km. + turbodiesler er måske statistisk set dominerende på brugtmarkdet i dk, men jeg vil give Jarl ret i at det er en unfair bedømmelse af diesel som brændstof generelt!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Mads-kaa

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #8 Dato: 27. April 2007 kl: 09:19:20 »
Citat fra: "jankjerbye"
Ikke noget blær.. bare for at få kølet den lidt ophedede gymnasieagtige retorik lidt af.


Ahhh...Jan, jeg synes det bliver holdt i en sober tone, og der ryger vidst lige så mange spydigheder den anden vej!!

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Resultat af kompressionstest
« Svar #9 Dato: 27. April 2007 kl: 10:06:28 »
Tjaeh.. tonen har du måske ret i.. Jeg syntes det hele er lidt infantilt og pjattet.. men det er jo bare min mening.  :)

Men jeg tror sku generelt folks opfattelse af en diesel hælder mod en udslidt JX.. (og dem er der statistisk set jo også en overvægt af), jeg syntes bare man skal have chancen for at basere sine udsagn på andet end myter, rygter og hear-say.. Så jeg gir sku en tur på Fynstræffet til dem der har lyst at blive lidt oplyste og prøve at køre (varm) Sauger.  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #10 Dato: 27. April 2007 kl: 10:17:17 »
Citat fra: "jankjerbye"

Håndværkerkørte, 350.000 km. + turbodiesler er måske statistisk set dominerende på brugtmarkdet i dk, men jeg vil give Jarl ret i at det er en unfair bedømmelse af diesel som brændstof generelt!


Hvornår har du sidst set en håndværker TD som har kørt 350.000 på samme motor  :?:  :?:  :?:
Så vidt jeg har erfaret kommer en håndværker TD'er ikke over 200.000 og for det meste skiftes de ved 150.000-160.000
Og her snakker vi selvfølgelig om den håbløse 1,6 TD (D) som vore dejlige vogntøjer kan være født med...

Vil lige understege, at jeg absolut ikke er diesel modstander!
I dette forum henviser jeg altid til ovenstående motor, som ALDRIG skulle have været i T3'ern.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #11 Dato: 27. April 2007 kl: 10:52:12 »
Nu ved jeg egentligt slet ikke, hvorfor benzinfolkene blander sig i en tråd angående et for dem så fremmed fænomen som kompression... :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Resultat af kompressionstest
« Svar #12 Dato: 27. April 2007 kl: 11:54:23 »
Citat fra: "Jarl"
Nu ved jeg egentligt slet ikke, hvorfor benzinfolkene blander sig i en tråd angående et for dem så fremmed fænomen som kompression... :P


Undskyld vi ødelægger tråden!  :oops:

Men jeg foretrækker effekt, moment, holdbarhed, vibrations fri motorgang, lavt støjniveau og guds benådet lyd frem for kompression  8)
Stopper her!
Måske vi skulle oprette en WBX vs 1,6 D/TD tråd hvor vi med jævne mellemrum kan gå ind og svine hinanden til i stedet for de opstår i foskellige tråde som her !?  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

PARKHAVE

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #13 Dato: 27. April 2007 kl: 12:29:53 »
Jahhh en rigtig svine-til-tråd :lol:  8)
Der vil garanteret kunne komme mange gode indslag/indlæg fra de altid opfindsomme T3 nørder med hver sin passion.
Men der må hellere sættes regler for at alt skal glemmes når vi mødes IRL :lol:
Og at betydningen af smilies er enorm for forståelsen af indlæg :evil:

PARKHAVE

  • Gæst
Resultat af kompressionstest
« Svar #14 Dato: 27. April 2007 kl: 12:34:38 »
Jørgen - Meld endelig ind igen, hvis du får lavet den goller test. Jeg er sikker på at andre dieselnørder også gerne vil høre det. Jeg er ihvertfald meget interesseret.

WBX - Hvis jeg vil have effekt, moment og alt det andet du nævner så tager jeg min BMW 730 V8 aut. og ikke min transpeter :lol: