Forfatter Emne: WBX - Optimering og længere på literen?  (Læst 5117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #15 Dato: 12. April 2012 kl: 20:00:59 »
regn med maks 120 i en T3. Jeg tror du skal tænke op alle de andre grunde til du købte en T3. Benzin økonomi eller tophastighed har aldrig været god; Mølles lomme regnestykke er rigtig fint. Du skal køre rigtig langt for at indhente en besparelse på en ombygning set i forhold til totaludgifterne. Hvad koster en "almindelig" vogn med campingvogn på krogen i brændstof?

Nyd du hellere boxerlyden, mens du cruiser stille derudaf og nyder naturen gennem den store forrude

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #16 Dato: 13. April 2012 kl: 10:23:06 »
Som du får det sagt Hinze :)

Det var jo sådan set også det der lå til grund for købet. Og så er der grobund for en masse fede surf-ture og hygge med kærsten :)
Først vil jeg koncentrere mig om at få styr på rust og mekanik og ikke mindst fælge. Så må vi se hvad der skal ske med motoren på et senere tidspunkt.

Tak for alle de fine svar

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #17 Dato: 13. April 2012 kl: 13:06:58 »
Citat fra: "mudpool"
Er der nogen der ved hvor meget der at hente på benzin forbrug ved skift til en nyere benzinmotor - VW eller Subaru?

Læste lige her:
http://www.rjes.com/html/economy.html

Og det er vel ikke en overvældende forbedring på forbruget - mellem 8 - 10 pr liter med en 2,2/2,5 liters Subaru 135/160 hk - hvor meget kørere en lidt mindre potent motor pr liter?

//Bent


Med en mindre potent motor, som f.eks. 1,8 ADZ / ABS, kan du i bedste fald regne med 10 km.l. ligesom på boksermotorene ved pæn kørsel.
På enkelte bedstefarture kan der måske klemmes lidt mere ud af den, men regn ikke med at det sker dagligt.

Generelt mht. kørselsøkonomi, skal man nok bare gøre op med sig selv, om man vil have en T3 eller en anden bil.
Drømmen om 12-14 km.l. med en bensinmotor, er meget langt væk, og det vil aldrig kunne gå at ofre tusindevis af kroner, for at forfølge drømmen.
Et kig rundt ved forhandlere af nye biler, vil afsløre at en ny bensinbil med samme plads og anvendelighed, kører max 13-14 km.l.
så i virkeligheden er motorombygninger, for at få bedre kørselsøkonomi i vores gamle kasser, egentligt bare tidsfordriv og hygge,
med deraf følgende socialt samvær......og det er jo fedt.. :D ..men økonomisk sammenhæng i sagerne, kommer der aldrig.. :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #18 Dato: 15. April 2012 kl: 12:35:00 »
OK - det var også konklusion jeg ganske uvidenskabligt havde tænkt mig til.

Men man kunne jo også gå mere radikalt til en ombygning som denne.

Ændret aerodynamik, hjul og motor - det må da give lidt flere km pr liter!


//Bent

PS så er jeg vild med lyden af min WBX'er (især før jeg fik ordnet udstødningen)
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline iba2000

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 132
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #19 Dato: 16. April 2012 kl: 05:10:04 »
Økonomi : Den er på en DG med højt tag og en egenvægt på 1750 kg + 4 trins gearkasse omkring 8-12 km/l an på vejr og vind og om blæseguderne er med eller imod en...   :lol:

Optimering af motor : Jeg fik min gamle DG godt og grundigt kigget igemmen hos Torben Alstrup aka Farmer fra vwnettet.dk uden at åbne den mere en kaburator fik han den trimmet til at den kunne kører op til 12 km/l på lang tur, den motor er Opelhej her inde fra ejer af og den holder han nok tæt på kroppen endnu...  hehe...

Renovering : hvis du ik selv kan lave maskinarbejde eller kender en der kan billigt, så er det svært at gøre meget udover at skifte brugte dele og det kan hurtigt løbe op i noget lort...

Torben Alstrup kan renoverer og optimerer en motor eller du kan købe dele af ham til at gøre det, eller af Hinse her inde fra, men regn med 10 k før du starter, så bliver du ik slukøret når du for regningen...

ang. udstødning, så skal du købe en stor header/tarmslyng 1½ tomme eller mere, beregnet til en "alm" LBX/bobbel motor og modificer den den og find en god potte der giver lyd og som har en god gemmenstrømning og køb rør buk og svejs resten selv...
Det virker meget godt og få derefter dysset den ind...


Kaburator : Kør med den orginale, hvis du ik vil ofre mindst 2 k på et sæt gode brugte 40mm kadroner eller delotto og så skal du bruge manifolde til omkring 1500 kr og skal ha lavet et speedtræk(1000??)

Men med en god DG motor der har fået nye lejer / pakninger / stempelringe / hjemmegjort udstødning som jeg skrev længerer oppe så har du en bundstærk motor der sagens kan kører 120 km/t på langtur....

Så kan jeg vist kun tilføje ---God vind her fra ådalen---
Opfør dig voksent og lad barnlighed være hos de kærer små...

Er blevet den lykkelige ejer af en 1303 fra 74 der nu er synet med 8 år til næste syn... så skal jeg "kun" lave det sidste... host host..

2 x T3 benzin hjerter i garagen!!!


Tlf. 50-43-38-68

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #20 Dato: 17. April 2012 kl: 22:35:03 »
Iba2000. Det var faktisk sådan et svar jeg ledte lidt efter. Jeg har besluttet ikke at gøre mere lige nu ved motoren, men det ser spændende ud det du der beskriver. Der må også være kommet lidt mere krudt i maskineriet efter sådan en tur.

Sådan en udstødning må da larme lidt mere end standard eller hvad?

Offline iba2000

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 132
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #21 Dato: 22. April 2012 kl: 16:59:08 »
Jamen regn ik med for mange flere heste, tror at min blev målt til 80 men det er jo også ret godt af en 25 år gammel motor der er født med 78 hk...  

Ang. udstødning så er det jo op til dig selv da du vælger potten, men den kan få en kanon lyd...  :P

Men så længe den holder tæt og du skifter olie hyppit så har du en stærk motor...
Opfør dig voksent og lad barnlighed være hos de kærer små...

Er blevet den lykkelige ejer af en 1303 fra 74 der nu er synet med 8 år til næste syn... så skal jeg "kun" lave det sidste... host host..

2 x T3 benzin hjerter i garagen!!!


Tlf. 50-43-38-68