Forfatter Emne: Gyngende kørsel ved 30-40 km/t  (Læst 4293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Dato: 11. Maj 2015 kl: 15:58:55 »
På vej på reservedelsrundtur begyndte bussen at "gynge" somom man var punkteret nærmest ved lave hastigheder. Kan det være en karkasse der er sprunget på et hjul? Skulle man ikke kunne se det ved alm. visuel inspektion?

Ellers er mine ideer følgende:

Bremse der hænger, med skæv bremseskive til følge? (kan opdages ved at hjulet er varmt efter kørsel)

Skæv bremsetromle p.g.a. hængende håndbremse?

Noget med gearkasseophænget?

En MEGET skæv trækaksel (men hvordan kan det ske? jeg ligger jo ikke og banker i hardcore terræn med den?)

Ved højere hastigheder forsvinder gyngeriet og så er der en lyd der lyder PRÆCIS som en tør/defekt trækaksel, det har jeg prøvet før på min doka.. MEN de er blevet smurt op med fedt begge to lige før vinteren kom og har fået tjekket manchetter/clips... ?? Jeg har ved den lejlighed rokket i begge trækaksler og der var ikke slør i kørsels længde retningen...

Er der nogen der har en ide til hvor jeg skal starte.. ellers tror jeg jeg starter med forbremserne...

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #1 Dato: 11. Maj 2015 kl: 16:37:25 »
Gætter på at det er en trækaksel. Selv om de er smurt kan de godt klemme hvis de er slidt.
Hvis det er et dæk ville du kunne se det på dækket hvis det er så slemt som du skriver.

Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #2 Dato: 11. Maj 2015 kl: 18:56:16 »
Hvordan har baghjulsophænget det. Campere kører som regel lavt, så vand ikke løber fra bøsningerne hvor ophængt er fastgjort til karrossen :-\\
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #3 Dato: 11. Maj 2015 kl: 21:57:05 »
Har du tjekket at hjulet er skruet ordentlig fast med møtrikkerne. Jeg tabte engang et hjul og lige før jeg så det i bakspejlet rulle op på siden af mig, lød det fuldstændig som om at trækakslen var totalt i udu, men bare meget værre.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #4 Dato: 11. Maj 2015 kl: 22:37:38 »
Jeg ville nok tage en. Donkraft og løfte et hjul af gangen og rykke godt i hjulet fra side til side og op/ned, samt dreje fra side til side til  fuldt udslag foran.
Og ellers er det bare ned på ryggen og brække i alle ophæng mm. med et dækjern eller lign.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #5 Dato: 12. Maj 2015 kl: 05:53:23 »
Citat fra: "ottokrog" post=120250
Har du tjekket at hjulet er skruet ordentlig fast med møtrikkerne. Jeg tabte engang et hjul og lige før jeg så det i bakspejlet rulle op på siden af mig, lød det fuldstændig som om at trækakslen var totalt i udu, men bare meget værre.


Haha Otto, lige nøjagtig den har jeg også haft. Så til min store skræk, at næste alle møtrikkerne var ved at køre
af. Det bankede og slog. Det må have været mine tynde arme som var skyldige.. :)
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #6 Dato: 12. Maj 2015 kl: 10:28:30 »
Det er måske ikke alle der er klar over at. Hjulene på en T3 skal spændes meget mere end på en  alm personbil

De skal faktisk spændes hele 170Nm!

Hvor alm personbil normalt ligger på 90-100Nm for stål fælge og 120Nm for ikke org. Alu. Fælge


[attachment=19741]OfficeLens_20150512_101206_processed.jpg[/attachment]
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #7 Dato: 12. Maj 2015 kl: 22:24:35 »
Det var faktisk ret nyttig viden, hvis man har tænkt sig ikke at køre trehjulet, som jeg har gjort et par gange. Men sjovt var det nu, mens det varede. Barre ikke så sjovt bagefter med en smadret skærm.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #8 Dato: 13. Maj 2015 kl: 11:48:01 »
Bonusinfo (der tyder på noget i fortøjet) Jeg oplevede på hjemturen fra reservedelsrun i det nørrejydske en øget vindfølsomhed, det blæste også en halv pelikan. Måske bare en støddæmper der er død?

Jeg spænder altid mine hjul, men jeg dobbeltjekker naturligvis.

Trækaksel.. Det var også min første indskydelse, men der er overhovedet ingen slør? Ellers må jeg lave husmandstricket og prøve at bytte dem om og se.

Bremser i bag er nu skiftet, ligesom fjedre og støddæmpere også er skiftede nu. Ingen forskel.

Bøsning til bageste svingarm.. hmm kan det tjekkes med et stort koben? Hvor meget må det gi sig?

Jeg er allerede over budgettet til dette syn, men bestiller nyt gummi hjem til hele forvognen og går i gang med en kæp og vrikker løs.. Fyn15 er vist aflyst for mit vedkommende... både tidsmæssigt og økonomisk..

Jeg tjekker ovenstående og vender tilbage. i må have en dejlig tur til Fyn.. drik en pils for mig.

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #9 Dato: 13. Maj 2015 kl: 15:49:05 »
Bagerste svingarm. Det jeg har op serveret på yngre biler, er, hvor rør til bøsning og bærearms blik er svejset sammen, der kan den være rustet næsten igennem. Mener højre side er værst, da der er et drænhul i venstre side.  Bærearmene er jo bare spejlvendt og fjeder klodsen monteret efterfølgende :-)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #10 Dato: 13. Maj 2015 kl: 20:53:16 »
Tak Poul.. jeg har haft øjne på dem da jeg skiftede bremseslanger og rør.. men tjekker lige igen...


Jeg skal til at kigge på fortøjs gummi i morgen, er der noget ude foran der ikke kan adskilles med alm håndværktøj og som jeg skal tage i agt for ikke at ødelægge geometri o.s.v?

Er det ikke rimeligt ligetil at erstatte de fleste bøsninger derude foran uden at ødelægge noget??
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #11 Dato: 14. Maj 2015 kl: 12:14:16 »


Kan den ydre bøsning (for enden af Z) skiftes uden at afmontere hele bærearmen og splitte fortøjet ad?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #12 Dato: 14. Maj 2015 kl: 21:18:17 »
altså.. så vidt jeg husker, så sidder stræber armen boltet på svingarmen med to bolte på gammelt system... så den er vel ikke så farlig at afmontere (forudsat at det hele ikke er rustet sammen).. men der ud over er bøsningen længst fremme gennemgående igennem chassiset.. så hvis du skruer den store møtrik af, kan du skifte bøsning og forreste gummi.. bagerste gummi kan ikke skiftes uden at stræberarmen er afmonteret....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gyngende kørsel ved 30-40 km/t
« Svar #13 Dato: 15. Maj 2015 kl: 12:06:34 »
Tak Erik!

Jeg gik på med krum hals og skilte begge sider ad.. .der gik kun 1 support arm og 1 bolt i stykker...

Æv.. jeg havde et minimalt spinkelt håb om at drøne ned og hygge med jer på Fyn lørdag.. det er vist lige røget.

Jeg kører til Viborg og henter dele istedetfor..  :whistle:

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012