Et luftfyr monteres efter min mening, bedst i kabinen, fordi der ellers skal bores et stort hul til slangen, gennem karossen. Desuden er fyret bedre beskyttet der.
Alle luftdele fra Webasto kan bruges sammen med Eberspächer og visa versa. De bruger begge 60 mm slange, hvis de er på 2000W.
Selv om jeg er rimeligt lydsensitiv, har jeg aldrig været generet af støj fra nogen af de efterhånden 6 fyr jeg har monteret i henholdsvis både og campere. Selvfølgelig kan man høre når det starter, men de nyere fyr kører op og ned i hastighed, alt efter hvor megen varme der behøves. Når det ikke kan køre langsomt nok, slukker det og starter så stille og roligt, når der igen er behov for det.
Udstødningen vil i begyndelsen, efter montering, larme lidt mere end, når det har nogle timer på bagen. Formodentlig fordi der bliver dannet lidt belægning i udstødningssystemet efter at være brugt et stykke tid.
Som nævnt i en anden tråd, monterede jeg en lyddæmper på indsugningsluften til en 4000W Webasto i min Badroadcamper.
Den kostede omk. 700 kr. men tog til gengæld også ca. halvdelen af luftstøjen.
Jeg er pt. ved at montere en Webasto 2000 diesel i min offroad campingvogn Efternøleren. Jeg vil høre den køre, før jeg beslutter mig til om jeg skal investere i en luftlyddæmper til den. I min syncro Arnold, havde jeg ingen lyddæmper på en 2000W benzin Webasto og der var endda en meget kort luftslange. Det var ikke et problem. Sååå...
Det man skal vænne sig til er de små klik fra brændstofpumpen. Man kan ikke helt undgå at høre dem, men på de nyere Webasto fyr, er der gjort meget ud af at reducere den støj, der bliver overført til karossen. Der er lavet nye gummiophæng og desuden er der medleveret gummislanger med 90 graders bøjning, så lyden forplanter sig mindre.