Forfatter Emne: Hvor fylder man gas på - og et par andre spørgsmål?  (Læst 2043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MadsWestermann

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Westfalia Joker 1985
  • By: 3700 Rønne
Hvor fylder man gas på - og et par andre spørgsmål?
« Dato: 12. Maj 2021 kl: 22:47:24 »
Nu har vi langt om længe fået køkkendelen i vores '85 T3 Joker til at virke, og nu melder der sig en række nye spørgsmål.

1) Hvor får man fyldt gas på? Her på Bornholm, hvor vi bor, kan vi ikke finde nogen der kan den slags, så vi må nok se i øjnene at vi skal til fastlandet, for at få tanken fyldt op.
2) Hvad er den korrekte betegnelse for den gaspåfyldningsstuds, der sidder på tanken under bilen? Jeg tænker, den må opfylde en eller anden TÜV eller DIN standard, så den har en entydig typebetegnelse, der identificerer den.
3) Vores lokale gas-mester foreslår, at man kan fylde truck-gas på tanken. Det vil imidlertid kræve en eller anden form for adapter, som konverterer den påfyldningsstuds, vi har, til den type som truck-anlæggene bruger. Er er nogen, der har erfaring med den slags?

På forhånd tak.

Offline swissboy

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • første T1 i 1969 og så derudaf
    • Vis profil
Sv: Hvor fylder man gas på - og et par andre spørgsmål?
« Svar #1 Dato: 13. Maj 2021 kl: 22:29:41 »
Hej Mads, jeg kører jo næsten i samme bil som dig så jeg kan godt svare på noget:
) i Danmark kan man kun fylde LPG gas 3 steder i øjeblikket - i Middelfart på Fyn og to steder i Jylland.
I Sverige stort set overalt, og også i Tyskland, Frankrig, Italien mv. Jeg har ringet til Kosan i Kbh og de planlægger en station her på Sjælland i nærmeste fremtid.
2) studsen på tanken under bilen kan ikke bruges til påfyldning uden adapter - et adaptersæt koster ca. 30 euro i Tyskland, så får man 5 div. studser så man kan tanke overalt. (jeg har kørt med gas under bilen i over 30 år og aldrig haft problemer med at finde gas - selv i Dk var det fint indtil for 10 år siden) Hvis du sender mig din mailadresse så mailer jeg fakturaen fra Tyskland hvor den nøjagtige betegnelse står hvad du skal bruge.
3) jeg er ikke sikkert på at dit køleskab kan køre på truck gas - men du kunne jo få din gasmester til at lave en overgang fra en gasflaske til studsen så kan du jo hælde gassen (som er flydende i flasken) over i din tank - det er nok rimelig besværlig og måske lidt farligt.
« Senest Redigeret: 14. Maj 2021 kl: 20:58:32 af swissboy »
Today is life. Tomorrow never comes!

Nuværende bilpark:
Westfalia Club Joker 1987 (2,1 wbx 112 hk DJ )
Caravelle Coach 1990, (2,1 wbx 95 hk MV)
Doka 1988, (2,1 wbx, 112 hk DJ)
Volvo P1800 S 1965
Touareg 3,0 V6 2006