Forfatter Emne: Fra hvide til guleplader?  (Læst 3189 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ibber

  • Gæst
Fra hvide til guleplader?
« Dato: 01. September 2009 kl: 16:05:30 »
der er rygter om at de kommer til at koste det samme at eje i fremtiden , dvs at gulpladebiler
bliver lige så dyre som hvidplade biler , også er det da dumt ikke at ha muligheden for at fylde bilen op med mennesker , men der er intet afgjort endnu , og ingen udsigt til hvornår det måske sker - kun en masse løse rygter om både det ene eller det andet , så tag du den bare med ro ;0)

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fra hvide til guleplader?
« Svar #1 Dato: 01. September 2009 kl: 18:02:59 »
Du kan let ændre fra hvide til gule skilte, det koster kun syn og nummerplader.
Kommer du så i tanke om senere, at du vil have hvide plader på igen, koster det en ny afgift.  :shock:

Der er en masse tråde om de forskellige vægtgrænser, bensin kontra den dyrere dieselvægtafgift osv. osv.
Mange (mig selv inclusive) gør et stort nummer ud af at få en hvidplade-diesel ned under 1500 kg. for at spare ca. 2600,- om året,
og selvfølgelig er det da også værd at tage med..
... MEN ,, i bund og grund er det sgu egentligt lidt dumt at bruge en masse energi på det, for tager man forskellen på den billigste kontra den dyreste T3-vægtafgift, og holder op imod det årlige værditab man ville have haft hvis man kørte i en nyere plasticbil med de samme muligheder i , så tegner der sig et billede af at det egentligt ikke betyder en fløjtende fis hvis man ser lidt længere frem end et års tid.....
Så hvis der dukker en flot hvidplade op, så køb, og glæd dig over de enorme muligheder den indeholder.  :D

...Men det er nu dejligt når man alligevel kan bryde vægtgrænsen nedefter..... :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Eva

  • Gæst
Fra hvide til guleplader?
« Svar #2 Dato: 01. September 2009 kl: 18:18:07 »
Du kan godt ændre fra hvide til gule plader...dog får man ikke den allerede indbetalte hvideplade-registreringsafgift tilbage, som er højere end den der er indbetalt for gulpladebiler.
(Nogen tror det kan lade sig gøre, fordi staten vil ha' penge når det er fra gule til hvide plader)

Dog skal bilen opfylde kravene til at skulle køre som varebil, og d.v.s., at der må selvfølgelig ikke være sæder eller anden mulighed for persontransport i varerummet, og at bilen som gulpladebil skal være forsynet med adskillelse mellem førerkabine og varerum.
Sagt med andre ord, der må ikke være gennemgang fra kabinen til varerummet (undtaget er nogle allroundmodeller der kom fra ´86, hvor adskillelsen kun bestod af et gitter bag førersædet,.)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Fra hvide til guleplader?
« Svar #3 Dato: 01. September 2009 kl: 18:49:19 »
Og endvidere skal det umuliggøres, at montere f.eks. seler dvs. er der gevind til seler, skal dette plomberes med en svejsning e.l. og der må ikke monteres højttalere i varerummet, ligesom der ikke må være loftsbeklædning ifølge færdselsstyrelsen. Jeg tror dog, at mange synshaller ser stort på det med loft og evt. indbyggede højttalere, men har en gang svejset bolthullerne til, hvor selerne havde været monteret. Det var et krav fra d`herrer bilinspektører.

B3ac0n

  • Gæst
Fra hvide til guleplader?
« Svar #4 Dato: 01. September 2009 kl: 18:59:56 »
er der nogen fordel i at lave en bil om til gulplade hvis den har hvide plader? jeg mener man må da godt tage sæder ud af en hvidpladebil og bruge den som man vil? må man ikke?

Med venlig hilsen
Beacon

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Fra hvide til guleplader?
« Svar #5 Dato: 01. September 2009 kl: 19:34:56 »
Eneste fordel i at ændre en hvidpladebil til gule plader, skulle være at spare på vægtafgiften, men det er sikkert snart slut.
En hvidpladebil (T3)må du bruge som du vil, hiv midterrækken ud og smid en træplade i bunden,
så behøver du ikke at have trailer med når der skal hentes sand eller brænde.....  :wink:  ..men tag højde for vægten.
Der kan være vildt meget i bilen hvis bænken er ude, og det tager max. 10 minutter at sætte den i igen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Eva

  • Gæst
Fra hvide til guleplader?
« Svar #6 Dato: 01. September 2009 kl: 19:42:58 »
Citat fra: "B3ac0n"
er der nogen fordel i at lave en bil om til gulplade hvis den har hvide plader? jeg mener man må da godt tage sæder ud af en hvidpladebil og bruge den som man vil? må man ikke?

Med venlig hilsen
Beacon



Både og.

Hvis det eks. var en 10 personers bus må man ikke fjerne en eneste siddeplads/sæde, men det er så ikke aktuelt på en T3 fordi den ikke kan godkendes som 10 personers.

På en 9 personers bus er der kommet nogen regler med, at såfremt man vil forsøge en bil vejet ned, og derfor fjerner nogen af sæderne, så skal bilen godkendes og påtegnes papirerne, at den er ændret til eks. 5 siddepladser.

Men hvis du eks. køber en 9 personers bus og betaler den fulde vægtafgift for den egenvægt den har i følge papirerne, mener jeg ikke der er noget der forbyder, at man piller sæderne ud.

Og hvis det eks. er en forhenværende gulpladebil hvor der er betalt hvidpladeafgift (personbilsafgift) så er der ingen krav til hvor mange sæder der skal være i bilen.

Og hvis det eks. er en bil der er registreret til beboelse/autocamper, så skal indretningen  bibeholdes.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Fra hvide til guleplader?
« Svar #7 Dato: 02. September 2009 kl: 09:34:46 »
prøv at brug "søg" funktionen, da det er nævnt i flere tråde!

men går du efter en diesel er det 4x1880kr under 1500kg.
det falder igen ved under 1300kg, men så er det benzin, da det er stort set umuligt at få en diesel bus derned i vægt!

ellers se f.eks fdm's hjemmeside, der står alle satserne.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Eva

  • Gæst
Fra hvide til guleplader?
« Svar #8 Dato: 02. September 2009 kl: 11:19:24 »
På gule plader koster T3eren 4030,-/år (desel) og 3140,- for benzin
Hvide plader egenvægt max 1500 kg koster på diesel 7520/år   og på benzin 4920,-
Egenvægt over 1500 kg koster 10240 på diesel om året, og 6780 på benzin