Forfatter Emne: Caravelle istykker midt i Tjekkiet!  (Læst 2277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bjarkethomsen

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Dato: 15. Maj 2012 kl: 11:04:54 »
Så var vi lige nået over grænsen mellem Polen og Tjekkiet, da vi tog et lille holdt for at få noget mad. Da vi havde slukket bilen kunne vi godt høre noget var galt omme bag i. Der kom luft/damp fra vandbeholderen (den med tryk i) over i den beholder hvor man kan fylde på. Motoren var meget varm, selvom vi lige havde løst problemet med blæseren. Jeg mærkede på de to slanger som kølevandet løber i under bilen, hvor den ene plejer at være varm, og den anden kold, men nu var begge kolde ligedam med køleren. Vi trillede over til nærmeste værksted efter at bilen var blevet lidt koldere igen, med den tro at vi havde et problem med vandpumpen. De siger at de umiddelbart tror at det er toppakningen den er gal med.

Hvad tror i problemet kunne være? og har i nogle råd?

P.S. Det er os med turen omkring sortehavet!
Vi har også en blog hvis nogle er interesseret :)

doka

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #1 Dato: 15. Maj 2012 kl: 11:44:37 »
Det kan egentlig være flere ting - også afhængigt af hvilken motor du kører med.
Hvis det er en diesel er toppakning/topstykket jo em klassiker men du nævner at
Køleren ikke bliver varm hvilket kunne tyde på en defekt vandpumpe. Dette har jeg selv
Prøvet med et defekt topstykke til følge.
Det at den står og koger i bag behøver ikke betyde at toppen er gået.
Hvis du starter den, giver den gas uden låget på ekspansionsbeholderen og væsken bliver
Skudt op her så er det af med toppen men -
Start med at få luftet systemet ud - her er trickset med at hæve snuden så højt som
Muligt og åbne for udluftningsskruen et godt tricks - så er det bare at vente til der kommer
Varmt vand ud. Vær opmærksom på at bare fordi der kommer vand ud er det ikke det
Samme som at systemet er udluftet. Skruen skal være løs til der kommer varm vand ud
Og hele køleren er varm.
Jeg har selv stået med samme problem i Østrig og der var heldigvis ikke sket mere end
Det.
Håber det lykkedes for dig og i kan fortsætte turen.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #2 Dato: 15. Maj 2012 kl: 12:05:52 »
Hvis det er en diesel, så vil jeg også gætte på toppakning/topstykke. Når der kommer revner her, så blæser den forbrændingstryk ind i kølekredsløbet, og det fortrænger vandet, som enten bliver ædt af motoren eller pustet ud af den lille skorsten øverst på den bagerste ekspansionsbeholder. Derfor kommer vandet ikke frem til køleren, og temperaturen stiger, selvom vandpumpen faktisk snurrer, som den skal.

Hvis det bare handler om at komme hjem, så kan du søge på Tonys opskrift på at køre med åben ekspansion - det kan godt lade sig gøre i de fleste tilfælde.

Er I ekstremt heldige, så kan det i teorien også være en defekt termostat, men det er sjældent.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline svalen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 474
    • Vis profil
  • By: 5800 Nyborg
__________________________
Camper syncro '90 med 3 knapper og AAC motor
T3Klub medlem

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #4 Dato: 15. Maj 2012 kl: 13:05:27 »
Citat fra: "bjarkethomsen"

Hvad tror i problemet kunne være? og har i nogle råd?

P.S. Det er os med turen omkring sortehavet!
Vi har også en blog hvis nogle er interesseret :)


Bobler i beholderen indikere også defekt toppakning/top.
Den bliver i nok nød til at skifte hvis i skal nå til Sortehavet...

Sel'føli ska' vi ha' adressen til jeres tour-blog   :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8MG12jRGDr0[/youtube]

tlangvad

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #5 Dato: 15. Maj 2012 kl: 13:28:18 »
Må det gerne boble i ekspansipnsbeholder når man udlufter køleren, eller er det stadig tegn på defekt toppakning? (jeg er også med på Tjekkiet turen) vores køler gik fra altid at blive meget varm til at være 100%  procent kold. Vi havde nok kørt 150km da vi opdagede det. Her havde den tømt begge beholdere for vand og dampede/kogte som sagt. Under samme tur, havde vi også problemer med at få varme i kabinen, hvilket også undrede os, da vi plejer at kunne få sendt en hidsig varme ind i kabinen.. Vandet i ekspan.beholderen har også så længe vi har eget bilen (1måned) været beskidt, måske olie men ikke oliefilm, som man kender det. Dette peger vel også mod defekt toppakning?

tlangvad

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #6 Dato: 15. Maj 2012 kl: 13:29:00 »
Www.easteuroperoadtrip.blogspot.com

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #7 Dato: 15. Maj 2012 kl: 13:57:40 »
Citat fra: "tlangvad"
..køler gik fra altid at blive meget varm til at være 100%  procent kold.


ingen varme = ingen vand

En kontrol kunne være at prøve at efterfylde og udlufte (på skruen øverst, foran på køleren) som Doka nævner.
Hvad siger værkstedet til at reparerer den fine vogn ?

Glemte lige at video klippet er fra min egen, udluftede, med defekt toppak/top.

tlangvad

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #8 Dato: 16. Maj 2012 kl: 19:12:02 »
Efter to dage på tjekkisk værksted har vi fået skiftet termostat i motoren, som stod for at sende vandet videre til køleren når det nåede en hvis temperatur, ( sådan ca.) på værkstedet mente de vores toppakning havde det helt fint. Vi er nu nået til Wien men har de sidste 200km brugt mere og mere vand, er vi oppe på ca 1 liter pr 30-40km, hvilket bestemt ikke er holdbart. Vi er også begyndt at dryppe ret meget vand fra vandpumpen. Køleren bliver varm igen, men vi mistænker vores vandpumpe fra at være delvis defekt. Vi er nød til st fylde vand på eksp.beholderen hver gang, da den ikke suger fra reserveneholderen. Er i enige i at invistere i ny vandpumpe? Vi tror stadig på vores gamle dame, da motor og gear kører som en drøm. Det er en 1,6td fra 1987.

tlangvad

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #9 Dato: 16. Maj 2012 kl: 19:25:54 »
Tilføjelse: der ser ud til at være slør i vandpumpen, og den ser ud til st side 3mm for langt ude i forhold til generator og drivhjul.. Henvis evt til reperation manual, da vi netop har erhvervet os én. Det vil være rigtig lækkert med et par svar inden imorgen formiddag, da vi regner med at kigge forbi en vw forhandler der.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #10 Dato: 16. Maj 2012 kl: 20:31:48 »
mit råd vil nok være at skifte vandpumpen hvis i har den under mistanke. Det er trods alt billigere end at køre motoren varm...
Og når i nu alligevel er i nærheden af en VW forhandler.

Tro mig, jeg har prøvet at køre motoren både varm og tør for olie flere gange, og det er ikke sjovt når man står ude midt i bjergene med en kaput motor og der lister en sulten puma rundt i krattet lige om bilen, hvor vi er 5 personer i..
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #11 Dato: 16. Maj 2012 kl: 21:26:13 »
Den beskrivelse lyder som en vandpumpe, der er ved at gå helt fra hinanden.
Om det er eneste fejl er ikke til at sige før den er skiftet.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

tlangvad

  • Gæst
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #12 Dato: 16. Maj 2012 kl: 23:32:47 »
Ok, tak for svar, den bliver skiftet imorgen. Vi har også et lille køler problem, den bliver nemlig kun varm i midten. Har i erfaring med kølerrens eller andre ideer?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #13 Dato: 16. Maj 2012 kl: 23:41:26 »
Udluftning -så bliver den varm igen
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Caravelle istykker midt i Tjekkiet!
« Svar #14 Dato: 16. Maj 2012 kl: 23:53:56 »
I øvrigt et andet godt råd, når i nu har de problemer, som i har.

Kør med fuld varme på foran (og evt. med åbent vindue). Således vil i hele tiden have "hands on" følelse med om der er vand på systemet. For i samme øjeblik at varmen smutter foran, så er det en kraftig indikation på at motoren er ved at løbe varm pga manglende vand på systemet.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk