Forfatter Emne: Hjul: Hvilke maerke osv?  (Læst 4195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Dato: 06. Juni 2007 kl: 20:26:29 »
Hey alle

Jeg skal have mig nogle nye hjul saa jeg taenkte paa hvad folks erfaringer er med dette?

 Mine kriterier er at jeg skal ud og klovne lidt rundt i noget terrain men samtidig skal de ogsaa kunne fungere paa vejen. Jeg regner med at k0re 60% vej, 40% terrain.

Jeg har kigget paa nogle Goodrich:
http://www.bfgoodrichtires.com/overview/all-terrain-t-a-ko/44.html
http://www.bfgoodrichtires.com/overview/commercial-t-a-all-season/45.html

Og nogle Cooper:
http://www.coopertire.com/html/products/tires_suv.aspx?page=discoverer_atr
http://www.coopertire.com/html/products/tires_lighttruck.aspx?page=discoverer_lt

Jeg kiggede ogsaa paa disse:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=962196027&n=-1930767457&pn=-1914440358

Og til sidst:
http://www.michelin.dk/dk/front/affich.jsp?&lang=DK&codeRubrique=20060301154551

Er der nogle maerker man skal undgaa?

Hvad k0rer i paa?

Jeg er lidt ligeglad med st0j - det er vigtigt det er noget der holder. Hvad ville vaere klogt at vaelge?

 Tak

 - Herr Jensen

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #1 Dato: 06. Juni 2007 kl: 20:40:43 »
Du kan med fordel kigge på www.daekonline.de de har gode priser på deres dæk.

Derudover er der også www.nordkystens4x4.dk de har også mange modeller, til ok priser.

Jeg ville vælge et rimelig groft dæk, selvom du mener du vil køre 60 vej og 40 terræn. Evt kan du have 2 sæt dæk så du har noget at bruge til hvert formål.

Vær også opmærksom på dækbredde og højde. 215/(80-75) 16 vil jeg umiddelbart mene er et ok mål. Jeg kan ikke huske hvad 16" er født med fra fabrikken.

Sidst skal du være opmærksom på at du får 5 dæk ialt, så du kan rotere på den rigtige måde og alle dæk bliver slidt ens og lige meget.

Bo

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #2 Dato: 06. Juni 2007 kl: 20:46:34 »
Hej Jensen

Jeg kører godt nok "kun" på 15" , men har stort set købt dæk efter de samme kriterier som du remser op.

Jeg kører med BFGoodrich All Terrain og er meget tilfreds med det valg. Der er fine på alm. vej. Den smule støj ekstra de måtte afgive, hører jeg sq ikke, i larmen fra dielsemotor, resonanslyde og alle de andre biler der suser forbi :wink:
Til gengæld var det ret tydeligt hvor meget ekstra det gav i grusgraven ved fåborg, ved det nyligt overstået træf. Der tager altså rigtig godt fat.

Til gengæld kan du næsten heller ikke køre igennem en lille jordknold, uden at de trækker det med op, og som regel smider det i inderskærmen :wink:


Læs evt. mere her  :D
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2031&highlight=nye+d%E6k

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #3 Dato: 06. Juni 2007 kl: 21:06:21 »
BF Goodrich A/T´s eller M/Ts hvis det skal være rigtigt groft.

Evt. et sæt H/Ts til hverdag og småpjat og så nogle onde onde M/T´s når du skal med de andre drenge ud og lege i mudderet.

Dæk betyder utroligt meget.

Må jeg så i forlængelse spørge: Hvorfor skal de skiftes? er de helt færdige? For gamle? Hvilke mål har de?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #4 Dato: 06. Juni 2007 kl: 21:45:07 »
Mange tak for jeres svar.

@jankjerbye
Alperne har taget nogle kaempe bidder af daekkende... Saa der er ikke meget tilbage : ). Det er en skam jeg ikke har taget nogle billeder af det for det ser naesten komisk ud.
Jeg ved ikke hvad maal mine hjul har. Har kigget i den gr0nne Bentley men han siger ikke saa meget om 16'' synes jeg.

@Bo
Hold kaeft hvor ser din bil benhaard ud med de daek paa! Bruger du meget extra braendstof med dem?

@Kkrogsgaard
Tak for dine links. Jeg havde selv lidt vansekligheder med at lokalisere en forhandler saa det var rigtig laekkert du lige postede disse links.
Jeg tror ikke at jeg er typen (til at starte med ihvertfald) som skifter daek alt efter hvad jeg skal lave... Jeg tror at dem jeg k0ber mere eller mindre bliver paa til de ryger af eller punkterer.

Tak igen

 - Jensen

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #5 Dato: 06. Juni 2007 kl: 22:12:29 »
Hæhæ.. du har smidt kassen for  en 16" Syncro med den største benzinmotor.. brændstoføkonomi.. hvad er det?  :twisted:

På med nogle kæmpe /80 dæk.. og så ud og lege.. det er en ordre..  :!:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Herr_Jensen

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #6 Dato: 06. Juni 2007 kl: 22:20:43 »
Du har ret! Jeg var svag et 0jeblik! Det skal ikke gentage sig...

Paa www.daekonline.dk er der temmelig mange daek at vaelge imellem men ingen af dem jeg hitter er Goodrich... hm. Siden saa mange af jer k0rer det maa de jo kunne noget.

Tak

 - Jensen

Kkrogsgaard

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #7 Dato: 06. Juni 2007 kl: 22:29:54 »
Husk så at få 5 stk så du kan rotere dem regelmæssigt.

Jeg kan ikke lige huske siden hvorpå det er beskrevet men det er der sikkert andre herinde der kan.

Bo

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #8 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:33:49 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Husk så at få 5 stk så du kan rotere dem regelmæssigt.

Jeg kan ikke lige huske siden hvorpå det er beskrevet men det er der sikkert andre herinde der kan.


Altså der er selvfølgelig noget om det med at rotere, men nok ikke hver 3. / 4. uge.

Problemet kan opstå hvis du kører med halv nedslidte dæk, og så sætter et spritnyt reservehjul på, med fuldt mønster. Så vil den altså hyle noget fra bagtøjet, da de to baghjul roterer med forskellig hastighed. (forskellig diameter)

Bo

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #9 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:36:46 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Mange tak for jeres svar.

..........

@Bo
Hold kaeft hvor ser din bil benhaard ud med de daek paa! Bruger du meget extra braendstof med dem?

................

Tak igen

 - Jensen


Næh ikke målbart ihvertfald, men jeg kan også forstå, at du siden du stillede dette spørgsmål, er kommet så meget til dig selv, at det jo er ligegyldigt.  :wink:

christian

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #10 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:39:16 »
På min sidder der BF a/t 225 /75 16, de er fine og billige,
ca. 850 pr .stk. incl. moms og montering . ved Rødeled auto ,
Præstø
P.s. M/t er ikke gode om vinteren

christian

  • Gæst
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #11 Dato: 07. Juni 2007 kl: 13:40:55 »
P.S. 2-3 mm forskel dia. er nok til at ødelægge en VC

Offline syncro jyden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
  • By: 7470 Karup
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #12 Dato: 07. Juni 2007 kl: 23:32:47 »
Det der med at ROTERE dæk for at få slidt reservehjulet er ikke moderne mere. Mange nye dæk har en pil med omløbsretnine og så er det ikke en god ide at dækket kommer til at løbe baglæns.

Hvis man kører som et svin, (hvis man kan det i en T3) og høvler et par mm. af forhjulene, så skift dem med baghjulene, men husk HF til HB osv.

Iflg. Jarl punkterer en T3 aldrig så det er rigeligt med et gammelt dæk med et par mm mønster tilbage som reservehjul.

mvh
Peter

Offline syncro jyden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
  • By: 7470 Karup
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #13 Dato: 07. Juni 2007 kl: 23:35:21 »
Det der med at ROTERE dæk for at få slidt reservehjulet er ikke moderne mere. Mange nye dæk har en pil med omløbsretnine og så er det ikke en god ide at dækket kommer til at løbe baglæns.

Hvis man kører som et svin, (hvis man kan det i en T3) og høvler et par mm. af forhjulene, så skift dem med baghjulene, men husk HF til HB osv.

Iflg. Jarl punkterer en T3 aldrig så det er rigeligt med et gammelt dæk med et par mm mønster tilbage som reservehjul.

mvh
Peter

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hjul: Hvilke maerke osv?
« Svar #14 Dato: 08. Juni 2007 kl: 08:20:15 »
Citér
det er rigeligt med et gammelt dæk med et par mm mønster tilbage som reservehjul.


Hm..... Hvis reservehjulet er væsentligt mindre og du sætter det på vognen vil den aksel du sætter det på løbe hurtigere end den anden aksel, det resulterer i opvarming af viscosen, som så "fryser" for at tvinge begge aksler til samme hastighed. Kører du på asfalt er det urimeligt hårdt ved såvel viscosekobling som hjulophæng og dæk. Jeg ville ikke køre 10km på den måde og kunne jeg ikke finde en grusvej ville jeg køre med det ene hjulpar ude i rabatten.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it