T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 10:07:43

Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 10:07:43
Hejsa,

Har lige opdaget at der sidder 195X14 på baghjulene og 185X14 på forhjulene - går det på Syncro'en ?? Syntes jeg har hørt et sted at de skal være de samme.

Har ellers fået købt mig en brugt Smart CDI ladeluftkøler for et par dage siden, så jeg regner med at sætte nogle størrere dæk på for at få en lidt højere topfart.

Carsten
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 30. August 2007 kl: 10:15:03
brænder det ikke viscoen af og i værste tilfælde en af gearkasserne..... :?:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: BlackChart efter 30. August 2007 kl: 10:16:33
Jeg vi lsige død visco hvis man kører med det setup...

Men Morten, er der ikke kun en (1) gearkasse på en syncro?? :D

I værste fald kan det vel også koste en trækaksel...
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 30. August 2007 kl: 10:19:11
Citat fra: "BlackChart"

Men Morten, er der ikke kun en (1) gearkasse på en syncro?? :D


Jo jo men hvad har jeg forstand på det...... :D
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Bo efter 30. August 2007 kl: 10:28:53
Citat fra: "Carsten"
Hejsa,

Har lige opdaget at der sidder 195X14 på baghjulene og 185X14 på forhjulene - går det på Syncro'en ?? Syntes jeg har hørt et sted at de skal være de samme.

Har ellers fået købt mig en brugt Smart CDI ladeluftkøler for et par dage siden, så jeg regner med at sætte nogle størrere dæk på for at få en lidt højere topfart.

Carsten


Niks det går ikke, størrelsen skal være lige stor på for og baghjul. Skynd dig at skift hvis du har din visco kær :!:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 10:32:46
tak for det.

hvad gør visco'en? har aldrig hørt om sådan en :oops:

jeg har en mærkelig skærende/hylende lyd - kan det være den? Jeg har ledt og ledt men kan ikke finde ud af hvor larmen kommer fra
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: BlackChart efter 30. August 2007 kl: 10:35:53
Viscoen er den der "bestemmer" hvor meget dine forhjul skal trække...

Hvis dine baghjul begynder at spinde begynder din visco at "binde" for at flytte noget af trækket over på forhjulene, men hvis de er af en anden størrelse vil viscoen binde konstant og gøre den stram i styrtøjet og på sigt vil det koste en visco og evt. trækaksler foran...

Den hylen du snakker om kan jo være fordi den forsøger at tvinge dine forhjul til en anden rotationshastighed end underlaget tillader ifht. dine baghjul...
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 11:01:21
ok. tak for det. tror jeg vil skifte alle 4, men har ikke den store forstand på det.

Kunne det her være en løsning

195/65 R14 89T ????
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 30. August 2007 kl: 11:14:31
Citat fra: "Carsten"
ok. tak for det. tror jeg vil skifte alle 4, men har ikke den store forstand på det.

Kunne det her være en løsning

195/65 R14 89T ????


Det er alt for småt! er det ikke en varebil du har? isåfald vil jeg mene at du skal op light truck dæk!
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: soerencarlsen efter 30. August 2007 kl: 11:16:20
Hej Carsten
Jeg tror de hjul 195/65 R14 er for lille i diameter, din motor hvis den er god vil køre med for mange omdr.
Jeg har selv 225/75 15 som er rimelig for en standard 1,6 td men gearkassen/diffrensiale har også stor betydning for hvor stærkt det går.
hilsen Søren
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: syncro jyden efter 30. August 2007 kl: 11:23:46
Carsten skriver

Har lige opdaget at der sidder 195X14 på baghjulene og 185X14 på forhjulene

Prøv lige at måle omkredsen på dine dæk med et målebånd.

På grund af slidtage kan de jo godt have samme omkreds. og så er de OK at køre med (slider ikke VISCOEN)

Hvis du feks. har 2 slidte fordæk og 2 nye bagdæk 185x14, så har de IKKE den samme omkreds målt på dækfladen,--- det er ej heller godt at køre med. ---(slider VISCOEN)

Derfor:   Hold øje med slidtagen på dine dæk, og skift mellem for og bag så dækkene slides ens,  HUSK HB til HF osv.

Mvh.
Peter
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 11:42:54
hej igen,

mine fælge er 14" og så kan jeg vel ikke sætte 225/75 15 på. Indikerer det sidste nummer ikke dette?

205/70 R14 95T er det største jeg kunne finde til 14"....er det stadig for småt?
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: casper efter 30. August 2007 kl: 11:46:55
jeg har 215 R14 på min syncro det etr et setup der passer rigtig godt til en syncro med en 1,6 TD motor.

215 R14 betyder 215 mm bredt, 0,82*225mm højt og monteret på en 14 tommer fælg
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Djursland efter 30. August 2007 kl: 11:48:39
Citat fra: "Carsten"
hej igen,

mine fælge er 14" og så kan jeg vel ikke sætte 225/75 15 på. Indikerer det sidste nummer ikke dette?

205/70 R14 95T er det største jeg kunne finde til 14"....er det stadig for småt?


det er en okay størelse hvis du ikke kan finde andet

jeg kørte med 205/80-14  dvs de hed 205 14

de er den rigtig størelse at køre med på en syncro synes jeg

men i din dørstolpe står der også nogle størelser på dæk prøv evt at kikke der ellers gå ned til din dæk mand og spørg

Mvh Djurs  :lol:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: jankjerbye efter 30. August 2007 kl: 11:56:27
Hvis du er i gang med at skulle punge ud for nye dæk så ville jeg helt klart finde nogen 16" eller 15" fælge med nogle dæk der passer til dit terræn / onroad behov.
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Jarl efter 30. August 2007 kl: 12:53:30
Er der trækaksler på foran? Er der kardanaksel på?
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Bo efter 30. August 2007 kl: 14:08:09
Citat fra: "Jarl"
Er der trækaksler på foran? Er der kardanaksel på?


He he... nå ja, her går vi jo så alle ud fra at en syncro er en syncro, men glemmer helt at høre om der måske er pillet ved den :oops:  :oops:

Fejlsøgning starter selvfølgelig med det mest åbentlyse :?
[size=9](Blev nok bare lidt ivrig over at der endelig var noget jeg kunne svare på) :?  :oops: [/size]
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: jankjerbye efter 30. August 2007 kl: 14:31:47
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!: (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif)

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 30. August 2007 kl: 14:51:47
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!: (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif)

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: WBX Manden efter 30. August 2007 kl: 14:59:22
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!: (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif)

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 30. August 2007 kl: 16:50:10
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!: (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif)

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:


Sidst tog han helt tilKøbenhavn for at få skiftet gearkasse - om vi besøg af ham herover igen ved jeg ikke - men det er ihvertfald hyggeligt!  :D
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 30. August 2007 kl: 20:01:28
tak for alle de gode råd! jeg har bestilt 5 stk 215 - håber sku at hyle/skære/skure lyden forsvinder med dette.

sidder den der visco i forbindelse med gearkassen i omrtådet hvor bagtrækakslerne er monteret?
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Bo efter 30. August 2007 kl: 20:14:40
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "jankjerbye"
Orv.. kan man stadig får dedersens Syncroer med fungrende fortøj?  :lol:  :lol:  :x  :x  :P  :twisted:  :roll:  :!: (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif) (http://martinelund.dk/jan/coftea.gif)

Sorry.. for meget kaffe.. tilbage til min AAS (med tæt dæksel ved ophænget!! Juhu)



Er den AAS ikke kommet på endnu.........


Nej, ham Jan køre ikke samme dag som han skifter dæk  :!:  :lol:


Sidst tog han helt tilKøbenhavn for at få skiftet gearkasse - om vi besøg af ham herover igen ved jeg ikke - men det er ihvertfald hyggeligt!  :D


Hvor mange gange skal den gerakasse egentlig skiftes  :twisted:  - eller er det bare som en slags mærkelig tidsfordriv :lol:  :lol:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: PARKHAVE efter 31. August 2007 kl: 18:19:15
hov hov, kan i nu lære carsten lidt om finurlighederne istedet for kaffeklubben. :lol:  :lol:
Jeg ville gerne svare carsten, men jeg har kun haft en kørende syncro i 2 X 10 min.
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Bo efter 31. August 2007 kl: 18:23:41
Citat fra: "PARKHAVE"
hov hov, kan i nu lære carsten lidt om finurlighederne istedet for kaffeklubben. :lol:  :lol:
Jeg ville gerne svare carsten, men jeg har kun haft en kørende syncro i 2 X 10 min.


Sådan kan det gå, når man har forskellig størrelse for og bag :lol:  :lol:
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Mølle efter 01. September 2007 kl: 00:05:13
Hej Carsten

viscoen sidder baagerst i fortøjet, lige der, hvor kardanen går ind. Den er på størrelse med en malerbøtte med 1 l maling i. Den består af nogle koblingsplader, som når de er slået til, driver fortøjet med rundt. Pladerne presses mod hinanden, når forskellige hjulomdrejninger på for- og bagaksel får pladerne til at gnide imod hinanden med varmeudvikling til følge. Da pladerne ligger i en speciel olie, som er helt vild med at udvide sig og ændre tykkelse når den opvarmes, bliver de nu presset yderligere sammen af det "overtryk" der opstår, når olien udvider sig, og forhjulene tvinges til at trække med. Med denne viden giver det mening at dåsen hedder en visco, eller retteligt en viscosekobling.

der skal ikke så stor forskel i hastigheden imellem akslerne til, før viscoen låser. Hvis du forestiller dig, at du laver en kraftig u-vending, vil du, hvis viscoen fungerer, kunne mærke, at bilen begynder at hoppe lidt, som følge af forskellig radius på forhjulenes og baghjulenes bane med forskellig omdrejningshastighed til følge.

Med denne viden bliver det nu lysende klart, at bilen ikke kan tåle, at køre med forskellig diameter på hjulene, hvorfor de for at forlænge viscoens levetid, skal byttes rundt regelmæssigt. En punktering med efterfølgende udskiftning til reservehjulet, som er nyt, og en glad tur hjem på motorvejen med fuld skrue skulle også kunne sætte viscoen ud af spillet for alvor.

Viscoen har det bedst med at være ubelastet grundet ens omdrejningstal, eller være koblet tæt på 100 % til grundet varm visco-olie. Den dør af at slå til og fra hele tiden, grundet små, men vedvarende omdrejningsforskelle mellem for og bag.

go fornøjelse med din syncro. Syncrofolkene har det sjovere.

PS: er der spær på, og evt. 3 tilkoblingsknapper (den 3. er decupler)
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Bo efter 01. September 2007 kl: 07:48:40
God forklaring  :!:  :)
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Mølle efter 02. September 2007 kl: 21:16:17
glemte jeg at nævne vigtigheden af 100 % ens dæktryk i samtlige dæk.

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3470&highlight=
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Carsten efter 02. September 2007 kl: 21:39:16
Hej Mølle,

Tak for en super forklaring!!!

Syncroen "hopper" som du kalder det ved U-turns - så den må vel virke?!

Kan en visco være stået ½ af  :oops:  - tænker på den "skurende" lyd

Der er spær på for og bag - har aldrig brugt det - og tror måske kun at de virker bagpå - i hvertfald er det kun lys i denne (knap) når jeg hiver i knapperne.

Jeg hiver den op på hejsen og ser efter malerbøtten - hvis den skal skiftes - er det så svært? Kan det feks sammenlignes med at skifte drivaksler, generator mm som er mit niveau

Carsten
Titel: 195 X 14 bag - 185 X 14 for - går det?
Indlæg af: Mølle efter 02. September 2007 kl: 22:56:35
mnjaarh... rolig nu. Hvis den trækker på forhjulene, så er det ok. Det burde ikke være viscoen, som siger lyde. men sørg for at få lige store hjul hele vejen rundt, og se om ikke det løser problemet.

Viscoen er en DYR reservedel og skal ikke skiftes unødigt. Skal den skiftes foregår det jo inde i fortøjet. Ikke en uhyre kompliceret opgave, men sværere end "generator og starter".

så slå lige koldt vand i blodet, og tjek de udvendige dele som trækaksler og kardan først.