T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 11:33:20
-
Hvad er den størst mulige størrelse dæk man (jeg) kan kaste på min syncro med std. affjedring (højde) og 15" fælge, uden at skulle ud i at save, have spacers eller hæve den??
(Ja, skal have fundet et par grove balloner at sætte på den :D)
-
show og go????? der blir nok noget når den fjedrer helt ud og ind hvis du drejer samtidig
-
Tommelfingerregel med umodificerede bærearme: Maks 75cm højt dæk/fælg.
D.v.s med hurtig hovedregning R15-225/82. (74,9 cm).
Det er ikke hjulkasserne (det kan fikses med underlagsskiver eller fjedre/støddæmpere) men bærearmene bag der sætter grænsen.
-
ja det er det forreste der hvor de er gjort fast på karossen :D men mon ikk oz et par nylon skiver under æ fjedre ku hjælpe lidt på frihøjden hvis man tog lidt mindre dæk
-
Formel?? :D
Kan ikke lige finde 225/82 af den type jeg havde i tankerne, så skal lige se hvad der så kommer tættest på...
Kan finde dem i 235/75 f.eks...
-
Kommer nok an på hvor du søger... /82 hedder også "Commercial" eller "Fuldprofil"
Hvor brede er dine fælge? Det har noget at sige om hvor svært det er at montere...
Desuden er det ikke overvældende smart med MEGET brede sutter hvis du vil køre terræn.
/Jan
-
mener at mølle sagde at han har de største mulige dæk på sin brandbil - spørg ham - han ved vist lidt om det hele!
-
D.v.s med hurtig hovedregning R15-225/82. (74,9 cm).
82?
Mener du ikke 80 eller 85?
Jeg k0rer 235/75 saa vidt jeg husker. Mener Kaizer k0rer det samme - bare 15". Hans er vist nok saa store som praktisk muligt paa en 14".
: )
-
Nej.. jeg mener 82... også kaldet "fuld profil"
Har ikke nogen forklaring på at fuldprofil er 82.. det er der garanteret andre der har???
-
Nej.. jeg mener 82... også kaldet "fuld profil"
Har ikke nogen forklaring på at fuldprofil er 82.. det er der garanteret andre der har???
Er '82' ikke load index (ca. 500 saa vidt jeg husker)?
Jeg har s0gt lidt de steder jeg kunne overveje at k0be daek og der er ingen som har en dimension paa 82. Selv google giver fortabt.
Ja altsaa jeg sp0rger jo bare fordi jeg ikke er st0dt paa dit tal f0r : ).
-
82 er i dette tilfælde rigtigt nok højden i % af profil.
Dette er tilfældet når der ikke står andet på dæksiden
Standard er 82% - forklaringen følger måske senere, skal alligevel snakke med min dækpusher senere idag.
Måske kender han forklaringen!
-
82 bliver aldrig skrevet.. hvilket jeg heller ikke ved hvorfor.. men det er præcis den profil Casper og Jarl kører med.. (som du kan læse lidt om i Caspers dæk/gasundervognsindlæg)
De hedder bare ***R14 uden nogen profil angivelse bagefter.. det er måske noget med at det kun er Commercial eller Light Truck dæk der har den profil.. no idea som sagt... :D
Loadindex på gulplader skal vel svare til akseltrykket og dermed ligge omkring de 100.. (på hvidpladebiler er det ikke relevant i forb. med syn :roll: )
ANYWHICHWAY... fuck profiler og loadindex... bare dækkenes diameter ikke overskrider 75cm så kan de komme på uden bærearmen bagved skraber imod. Men vognen skal nok hæves lidt hvis man skal kunne køre og dreje med 75cm dæk.. og jeg ved ikke om en standard godt "udglødet" JX syntes det er særligt hyggeligt at trække sådan er par hjul... Alt det tager jeg ikke stilling til, ej heller fælge eller ET :wink: Spørgsmålet gik på hvor STORE dæk der kunne komme på .. og svaret er 74,9 cm i diameter, så kan de være der for den bageste bærearm. Folk med 16" bærearme i bag kan gå endnu højere op.. men jeg kan ikke huske det tal i hovedet.. har aldrig været rig nok til at eje en 16" :P
-
Jeg k0rer 235/75 saa vidt jeg husker. Mener Kaizer k0rer det samme - bare 15". Hans er vist nok saa store som praktisk muligt paa en 14".
Faktisk kører jeg kun med 215/75 R15, men der er altså massere plads endnu. Kunne helt sikkert godt fitte 235/75. Problemet som jeg har oplevet det, hvis diameteren bliver for stor, er ikke kun bageste bærearm, men også bageste stykke af forskærmene, som kan finde på at skure imod når man feks drejer og bremser eller køre lidt terræn.
-
Alm. dæk i standard profil hedder eks.vis 185/80-14, hvor 80 hvis det skal være 118 % nørde nøjagtigt vel er 82, men det betyder ikke en hujende fis.
Når man angiver en størrelse som 185/70-14 (lavere profil end standard) er dækket mindre end 185/80-14, derfor kan man med en lavere profil vælge et større dæk uden at det samlede mål bliver større end standarden, i dette tilfælde 195/70-14.
Det er husmandsudregning og hvis man er meget krakilk slår man op i dertil indrettede tabeller og finder ud af hvilke størrelser der passer til standardstørrelsen eks.vis 205/60-14 .
Gummimand, kom på banen :lol:
-
forklaringen står i stro håndbogen scandinavian tire and rim organisation kigger li imorgen på job
-
Ja tak, det var det vi ville høre :lol:
-
kan faktisk ikke længere finde ud af hvad spørgsmålet er! Her er en dækomregner, så kan i jo selv prøve at justere på det...
http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp
(ved godt det er en toyota side, men det var den jeg lige kunne finde)
dækprofilen... er det ikke procent af bredden?
Og når profilen er 80 undlader man at skrive det på dækket.
hvis det var nogen hjælp
:?
-
)
Loadindex på gulplader skal vel svare til akseltrykket og dermed ligge omkring de 100.. (på hvidpladebiler er det ikke relevant i forb. med syn :roll: )
ANYWHICHWAY... fuck profiler og loadindex... bare dækkenes diameter ikke overskrider 75cm så kan de komme på uden bærearmen bagved skraber imod. Men vognen skal nok hæves lidt hvis man skal kunne køre og dreje med 75cm dæk.. og jeg ved ikke om en standard godt "udglødet" JX syntes det er særligt hyggeligt at trække sådan er par hjul... Alt det tager jeg ikke stilling til, ej heller fælge eller ET :wink: Spørgsmålet gik på hvor STORE dæk der kunne komme på .. og svaret er 74,9 cm i diameter, så kan de være der for den bageste bærearm. Folk med 16" bærearme i bag kan gå endnu højere op.. men jeg kan ikke huske det tal i hovedet.. har aldrig været rig nok til at eje en 16" :P
sikke noget fis, LOADINDEX er lige så relevant på en hvidplade bil!
hvis en bil er feks. er typegodkendt med varevognsdæk skal den også have det på som minimum!
vi havde tit problemet ved citroen, hvor nogle udgaver af berlingoen var blevet typegodkendt med forstærkede varevognsdæk og nogle modeller med alm dæk, så vi måtte altid kigge efter i papirene :shock:
man omtaler normalt ikke dæk i diameter men i omkreds i milimeter, der efter slår man op i en dæk tabel og ser hvad der passer indenfor +/- 5% af omkredsen. (sådan er loven)
hvis man har abs-bremser er der nogle mindre grænser, men det er jo ik et luksus problem som ret mange T3ere har :wink: