T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Palm efter 15. Oktober 2006 kl: 19:50:37

Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Palm efter 15. Oktober 2006 kl: 19:50:37
Hej ude i den store dieselverden...
Øhh... Hvad er forskellen på en 1Y og aaz blok (1.9TD) ? Antal HK ved fødsel ?
Er de lige "nemme" at putte i bagdelen af vores kære T3'er ?

MVH

Jesper
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 15. Oktober 2006 kl: 20:39:02
Er 1y ikke en tdi?
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: casper efter 15. Oktober 2006 kl: 21:00:38
1Y er aaz uden turbo, 1z derimod er en 90hk tdi
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: dokajønne efter 15. Oktober 2006 kl: 21:59:06
Hej Palm
Blokkene er stort set ens 1y har dog ikke olieretur hul (dvs du skal ikke proppe det til når den skal i en t3). I den ene 1y jeg har set passer oliefilterflangen fra en JX, hvilket den ikke gør på aaz. Ifølge Jarl er eneste forskel (mekanisk set) at krydspindende i stenplerne er større på en aaz end på 1y.
=motorene er ens, kan du vælge så tag en 1y med plejlstænger/stempler fra en aaz.
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: gulf efter 15. Oktober 2006 kl: 22:00:20
Så vidt jeg er orienteret er AAZ og 1y ens - bortset fra:

1y har ikke turbo og den har 10mm krydspind i stemplet. 64 HK vistnok.

AAZ har turbo og 12 mm krydspind i stemplet. 75 HK vistnok.

Begge motorer har underkøling (oliesprøjt) af stemplerne. Jeg ved ikke om der er forskel på pumperne (ESP)?

Det har vist været diskuteret et par gange før her på forummet ellers.

Mvh. gUlf
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Jarl efter 16. Oktober 2006 kl: 00:33:36
AAZ= 26 mm krydspind ligesom TDI'erne
1Y = 24 mm krydspind ligesom CS, KY, JX
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: gulf efter 16. Oktober 2006 kl: 17:52:21
Citat fra: "Jarl"
AAZ= 26 mm krydspind ligesom TDI'erne
1Y = 24 mm krydspind ligesom CS, KY, JX


Tak spids -  ja jeg må jo have været fuld! Det var nok en benzinbil eller en puch maxi jeg tænkte på  :wink: .
Nå, men forskellen på 2 mm havde jeg da rigtig.

Mvh. gUlf
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Palm efter 16. Oktober 2006 kl: 19:29:47
Tak for jeres svar  :D

1Z passer den lige så "godt" i en T3 som aaz og 1Y ? Eller er den fx så moderne at pumpen/gassen styres elektronisk ?
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: jankjerbye efter 16. Oktober 2006 kl: 19:55:19
Med 1z skal du igennem en større elektrisk ombygnig, men har man forstand på den slags og tid til at lave arbejdet kan det bestemt lade sig gøre.

Det er dog en del mere omfattende både økonomisk og arbejdsmæssigt end en "analog" 1y eller aaz.

Der kører en del tdi ombygninger i Tyskland.
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 16. Oktober 2006 kl: 20:59:11
Burde det ikke være "simpelt" hvis man henter en hel donorbil?
Så har man jo styrebox og ledningsnet...
Citat fra: "jankjerbye"
Med 1z skal du igennem en større elektrisk ombygnig, men har man forstand på den slags og tid til at lave arbejdet kan det bestemt lade sig gøre.

Det er dog en del mere omfattende både økonomisk og arbejdsmæssigt end en "analog" 1y eller aaz.

Der kører en del tdi ombygninger i Tyskland.
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Palm efter 16. Oktober 2006 kl: 23:15:32
Hej Jan...

Har sendt et par mails til dig men ikke hørt fra dig ?
Kunne du ikke lige ringe engang ved lejlighed på 20840606 ? Det vil være super...
Tilbage til 1Z - så kunne man  faktisk lige så "nemt"/godt fx lægge en skoda motor i ? Altså en af de nyere slags  :wink: (TDI)
Har set på en tysk hjemmeside at man kan købe en mekanisk pumpe til de "moderne" TDI'ere - men så vil det vist være billigere at købe en sprit ny T5...  :?
Titel: 1Y - aaz
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. Oktober 2006 kl: 23:42:11
Så vidt jeg kan forstå på "dem" konvertere de kun til mekanisk pumpe fordi de ikke har tillid til elektronikken når de kører i ørkenen :roll:
Jeg tror ikke der er nogen grund til at tænke i de baner hvis man bare skal kører gennem europa eller ned til bageren efter rundstykker!!!

/Mads