T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: Mary efter 13. Juli 2010 kl: 02:00:28
-
Jeg vil lige høre jeres mening om 16tommer versus 14 tommer. Mary er jo en 14 tommer på 15tommer fælge og med alle 3 knapper samt 1,9L AAZ turdo diesel.
Tanken og drømmen var at sælge hende herovre og så bygge en magen til derhjemme men bare i 16 tommer og evt. med en større motor som Subaru eller TDI.
Men er lige blevet lidt i tvivl om det er så smart med kommentaren om at en 16 tommer kræver mere vedligehold eller er dyere i drift.
Hvad er jeres mening?
(ja nu bliver det næsten lige så sjovt som benzin vs diesel :)
-
Jeg tror ikke at den kræver mere vedligehold end en 14", men stumperne er noget dyrere, og noget sværere at finde (der er ikke så mange der har brugte 16" stumper på hylden.
Mvh Peter
-
16" er den eneste rigtige Syncro for mig, tror ikke på at der er mere vedligeholdelse på en 14". Det skulle da være mærkeligt, netop èn 16" er jo forstærket rigtig mange steder i forhold til en 14". Busman beskriver det hele meget præcist i dette link http://www.busman.be/pagina24.html
Mvh Jonathan
-
Hvem ville vælge 14" hvis man havde valget mellem 14" og 16"? Ingen.
Det er ikke mere dyrt at have en 16", og de fleste stumper kan købes fra ny i Mekonomen. Det er måske også værd at huske på at SÅ stor er forkellien altså heller ikke...
F.eks. er bremserne bagi fra en ganske almindelig LT, og det er jo meter vare...
-
Jeg håber ikke at jeg har givet indtryk af at der er mere vedligehold på en 16" for det mener jeg bestemt ikke. Jeg minder bare om at der er nogle stumper som er ganske eksotiske på en 16", fx. en bagsvinger, som desværre ikke lever evigt. pris pr. stk. 800 euro. Brugte og ganske rustne blev udbudt til salg ved Mammuth for 800 euro for et sæt.
Er man indstillet på det, så er det bare at klø på.
Hilsen Mølle (som også godt kunne tænke sig at falde over et 16" ladefund.)
-
Tak for svarene.
Saa nu maa vi bare kloe paa og haabe paa et snarligt salg :)
-
skulle man have lysten til at give 800øv for bagsvingere kan man jo sætte dem på sin 14'' og save lidt i forskærmen
-
Men hvor stor er forskellen på 14" og 16" REELT i det terræn vognen kommer til at forcere?
-
@jankjerbye
Det hele kommer vel an på frihøjde, og det opnås langt nemmere på en 16"
-
Jeg sidder her og undrer mig lidt.
Der er produceret lidt over 2100 16" syncroer (mindre end 6 % af alle syncroer), som er solgt over hele Europa, nogle er også endt andre steder, en del må givetvis også være skrottet.
Når man ser på de syncroer, der er til salg på bl.a Mobile.de er de fleste af de 16", der er til salg ombyggede 14". Jeg tvivler på at ret mange af disse ombygninger er ret meget mere end større fælge og andre skærmkanter!
Det jeg tænker er følgende: hvor mange ægte 16" er der tilbage og hvor ofter er det muligt at finde en der er værd at eje?
Al denne snak om 14" versus 16" virker ret overdrevet, da der ikke kan være ret mange af os, som er så heldige at få fat fat i sådan et vidunder, endsige allerede eje en, Hvor mange af jer har en foruden Herr Jensen?
Tag nu ikke fejl jeg ville jættegerne have en, men det tillader hverken fruen eller indtægten, desværre.
-
jeg syntes at 16" er mindre vindfølsom og mere retningsbestemt i storm en 14" selv med et par cm ekstra frihøjde.. Har samlignet med 2 helt ens karosser med højt tag..så den anderledes undervogn må ha noget at sige..! tror nu heller ik man i sin tid ville ha valgt en 14" til Paris Darkar, tror at de alle var 16" med lidt ekstra godav i..! Jeg vil da mene, at vis man holder sig til det lave gear på ekstrem ujævn underlag kan en 14" holde til det samme, men alt kan jo komme til at hænge på maven uanset hk undervogn og frihøjde vis man ik ser sig godt for og langt frem..
-
Hej John
Der er utvivlsomt nogle, som har ombygget en 14" til 16" hvor de har haft en donorbil og derfor har kunne pille alle de unikke dele. Det de mangler er den ekstra forstærkede karrosse. Disse ombygninger er meget tæt på de rigtige, og kan kun gennemskues hvis man finder produktionspladen, hvoraf det fremgår hvilken hjulstørrelse den er født med. (der er vist også et ciffer i stelnummeret, som indikerer dette) Disse ombygninger finder jeg ok. Bremser, svingarme og transmission samt skærmkanter... Jeg ville ikke føle mig snydt ved at få fingrer i en sådan.
Finder du en 14" med skærmkanter fra en 16" samt med 16" hjul er det let at se, at der er ugler i mosen. Jeg tror ikke at der er så mange af den slags wannabes... Mange alm. syncroer kører med 16" fælge...men det gør dem ikke til 16". og folk prøver ikke at foregive at de er det... Sådan opfatter jeg det...
Hilsen Mølle
-
http://www.tristar-connection.de/carsforsale/syncro16inch.php
http://www.busman.be/pagina57a.html
Bremserna och drivaxlarna är större på en 16 syncro vilket behövs med större hjul.
-
Jeg mødte en flink man for et par uger siden, da jeg var i klitmøller og surfe... han havde selv en 16" og kiggede på min. Her kom han frem til at min var en speciel årgang, pga den havde alle 16" forstærkningerne. Han viste mig steder på karossen og rammen hvor der var extra forstærkninger. Han sagde min var forstærket som en 16" dog med 14 opsætning. Han påstod ikke det var en 16" men sagde alt hvad jeg manglede var de bagerste ophæng og større skærme!
Kan dette passe? det er min første syncro og har intet at sammenligne med...
det skal siges at min er fra 1990....
-
Jeg ved ikke, hvilken Syncro du har, men de sene 14" doka'er har samme forstærkninger som 16"
-
det er en varevogn med lukket kasse....
er det en sjælden vogn eller er det bare fordi det er en fra den sidste produktioner...?
-
Jeg mener kun at det er bussen der har karosseri forstærkning i 16"( altså ikke doka og sika). Ret mig hvis jeg ta´r fejl.
Mvh. Holger.
-
Produktionen af Syncro ophørte i 93.
Hvornår skiller de forstærkninger på karosserne Jarl?
Mig bekendt er der heller ikke andre forskelle end dem med skærstørrelser og baghjulophæng.
-
der var en "dårlige veje" pakke (M 469), som bl.a. indeholdt: drivakselmanchetbeskyttelse foran udvendig og karosseriforstærkning som ved 16"
http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html#mcodes
...viser en del af det extra udstyr, som man kunne få til nogen extra deutsche Mark ;)
I servicebogen eller under sikringsboksen, kan man finde et klistermærke, der oplyser m-koder, farve-, motor-, og gearkassekode.
-
Schlechtwegspaket ;-)
-
M469 betød også cyklon-præ støv filter påsats på luftfilteret (ihvertfald på TD), Overraskende effektivt.