T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 18:35:03

Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 18:35:03
Oven i hatten på alle de problemer jeg har med min "nye" motor, overvejer jeg en renovering af den gamle. Har prøvet at lave mig en indkøbsliste:

Stempelringe
Komplet pakningssæt
Oliepumpe
Lejer

Tænker samtidig på at skifte kobling, udrykkerleje og nåleleje.

Er noget, som skal tilføjes listen? Andre ting jeg skal skifte når jeg har det hele fra hinanden?


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: POLLE955 efter 07. Februar 2011 kl: 19:41:28
Hej , kig alle de små vandrør efter , det er nemt at skifte når den er ude , og fladen på topstykkerne , hvis den har kørt med blå kølervædske , der kan være små huller over alt , topdækslerne kan være næsten rustet igennem , hold dem op mod lyset og kig efter huller . Det var lige de ting en tømrer kan komme på , god arbejdslyst .
hilsen poul
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 07. Februar 2011 kl: 20:40:57
Sæt ny knast i med lidt mere kapow i se evt. på thesamba.com under "Vanagon" eller shoptalkforums.com under "oxi & wasser boxers" der findes masser af renoverings tråde. Især en der hedder "tencentlife" har rigtig meget erfaring i renovering og opgradering af WBX'er
Han har en profil på begge de omtalte sider.
 

Husk udmåling af krumtap, stempler, plejlstænger og aksialslup.
Tjek også ventilløftere og vippetøj for slid
Billige pakningssæt kan findes på ebay.de udskift dog pakdåsen til svinghjulet med en af ordenlig kvalitet.
Planslibning af svinghjul er altid en rar fornemmelse med ny kobling :-)
Fræsning og slibning af ventiler og ventilsæder
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 07. Februar 2011 kl: 23:39:10
Uha... Det lyder dyrt.
Jeg er egentlig mest ude efter en motor, som jeg kender historien på, og ikke går i stykker et par uger efter jeg har købt den. Samtidig har jeg en ret begrænset økonomi. Derfor overvejer jeg renovering - selvom jeg ikke har nogen erfaring.
Det er måske helt hul i hovedet at kaste sig ud i et sådant projekt?

Havde tænkt mig at følge min Haynes slavisk og bytte alt ovenstående, men det er måske ikke nok?
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: Aran efter 08. Februar 2011 kl: 00:15:52
Du skal lige være opmærksom på, at du IKKE skal følge Haynes, når du monterer strømfordeleren. Shimmerringen skal lempes ned først. Ellers kvaser du messing-gearhjulet på krumtappen. Den kan skiftes, men er en kedelig udgift, og du slipper ikke for, at skille hele molevitten ad een gang mere.
Ellers er der vel ikke så meget, at bemærke. Polle og Rasmus har vist anført, hvad du ellers bør gøre, men kontroller også lige vandpumpen mens du er i gang.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 14. Februar 2011 kl: 15:57:28
Som nævnt tidligere har jeg besluttet mig for at renovere min gamle DJ motor. Har tidligere købt ved Käfer & Co, men har nu siddet og surfet lidt på Ebay.de, hvor man kan finde f.eks komplet kobling for 100 Euro (http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-Kupplung-Satz-1-9-2-1-MV-SS-DJ-Neu-228mm-/350428185757?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item519725c49d) mod 180 hos Käfer. Er der nogen, der har erfaringer med disse billige koblinger? Eller er det eneste rigtige måske at holde sig til Sachs, som Käfer forhandler?
Kan i øvrigt se, at der findes to forskellige til 2,1 benzin - hvad er forskellen?


Er også lidt usikker på lejer? Hvad skal jeg købe og hvad er forskellen på Standard, -0,25 og -0,50?
http://www.kaefer-co.de/index.php?view=warengruppe&path=0.191.257.262.&size=large

Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Februar 2011 kl: 16:27:14
Jeg ville holde mig til kendte kvalitetskoblinger.
Efter min mening er der ingen steder omkring mekanik, hvor det kan betale sig at spare. (lige bortset fra pakningssæt på Ebay, hvis pakdåsen til svinghjulet udskiftes med en af god kvalitet).
Jeg kan ikke huske om 2,1 'ern kom med 210 mm svinghjul, men tror det ikke.
Så vidt jeg husker er den ene 225mm kobling en forstærket kobling til Syncro og den anden en "alm." til 2WD

Lejerne du henviser til er overstørrelse lejer, hvis komponenterne er blevet bearbejdet pga. slid.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Februar 2011 kl: 16:29:54
PS. det er EKSTREMT vigtigt at plejlstængerne bliver tjekket for ovalitet !
Det har kostet mig 1 nyrenoveret motor.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 28. Februar 2011 kl: 20:11:15
Så er der sket lidt siden sidst. Har fået splittet næsten det hele ad. Mangler at få trukket drevet til fordeleren af, samt at få skruen til olietrykregulering (eller hvad den nu hedder) af.

Stødte ind i nogle mindre problemer hen ad vejen - Haynes forslag om at trække bolten til stemplet ud med et stykke stift ståltråd var noget optimistisk. Fik bikset et hjemmelavet "værktøj" sammen og trukket dem ud - samme historie med oliepumpen.

Da motoren sad i bilen manglede den meget kraft og havde lavt olietryk - forventede mig at finde et sandt inferno af ødelagte dele, men er ikke stødt på så meget som ventet.

Det ene leje har ihvertfald godt at en udskiftning. Anden ting jeg studsede lidt over er farven på den ene ventil - hvad kan dette skyldes?


De sidste par dage har jeg brugt mest tid på at rengøre, hvilket ikke er nogen spøg med 22 års olie, sand, skidt og møg. Fik højtryksspulet blokken i dag, derefter gav jeg hver del en tur i opvaskemaskinen. Det har taget det meste, men der sidder stadig en masse olie, som må tages manuelt...


Skal til DK i denne uge, hvor mine bestilte dele forhåbentlig når at komme . Næste skridt er at få målt og kontrolleret plejlstænger og diverse.


Smid gerne tips og tricks, eller kommentarer til arbejdet.

Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 11. Marts 2011 kl: 12:56:38
Er der nogen, der kan give et bud på, hvorfor ventilen på det fjerde billede ser ud som den gør?
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 11. Marts 2011 kl: 13:22:01
Det kunne godt ligne, at der havde været en utæthed på toppakningen og at der har været vand i forbrændingen.
Det kunne også være en dårlig indsprøjtningsdyse og dermed mager og dårlig forbrænding, men det giver som regel mere hvide ventiler.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 11. Marts 2011 kl: 13:42:57
Mange tak for svar! Dvs. at jeg ikke skal være nervøs for at det er et problem med selve ventilen?
Ang. det med indsprøjtningen... Har tænkt meget på at få testet den, men hvordan bærer man sig ad med det? Det er lidt meningsløst at have en gennemrenoveret motor, hvor indsprøjtningen halter.

Har i øvrigt knipset et billede af dækslet til oliepumpen - pumoen skal som sagt skiftes, men glemte selvfølgelig at bestille dæksel. Det gamle har mærker efter hjulene. Har dette noget at sige - altså kan det genbruges eller skal jeg have et nyt?

Der sidder jo en masse sod og skidt på stemplerne - hvordan får man fjernet dette?


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 11. Marts 2011 kl: 14:06:26
Det ser ikke ud til ventilen fejler noget. Jeg vil dog anbefale dig at få "lappet" og tjekket alle ventiler. Både for slid og tæthed.
Dyser kan man tjekke selv først, ser det fornuftigt ud, kan du sende dem til flow test. Hvis sprøjtebilledet er dårligt eller dysen dypper kan du enten få dem renset og flow testet, eller købe nogle nye.

Oliepumpedækset kan planes og genbruges eller du kan købe et nyt. Hold dig fra de nye af slagsen i alu.

Stemplerne kan lægges i blød i lampeolie (aka. diesel) og rillerne renses med en gammel halveret (halvmåne) stempelring.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 13. Marts 2011 kl: 21:21:46
Så har stemplerne ligget i blød i et par dage - synes dog stadig at der sidder en masse fastbrændt snask på dem. Giver dem nogle dage mere...

Har også brugt en masse tid på at gøre blokken ren, nu nærmer jeg mig slutten og tænker mig at smide hele møget i opvaskemaskinen som finale. Det kan der vel ikke ske noget ved, eller kan der? Tænker mig at give den et min. 2 ture...


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: poot efter 13. Marts 2011 kl: 21:26:50
Uden at have forstand på wbx renovering..    så vil jeg da fraråde at bruge opvasketabs sammen med aluminium..   det tærer, eller aluen bliver sort.  

Hilsen Poul
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 14. Marts 2011 kl: 20:17:33
Ja, undskyld at jeg nu plager jer igen, men er sgu snart ved at være træt af at sidde med tandbørster og vatpinde uden at der sker en hujende fis. Jeg er ved at være nogenlunde tilfreds med det invendige af blokken, men udenpå vil jeg gerne se nogle flere resultater. Der sidder en masse fastgroet skidt, olie og alu'en har irret (eller hvordan sådan noget nu korroderer) - er det muligt at få dette af med nogle sliberondeller el. uden at ridse aluminiumet? Samme gælder med alle flader, hvorpå der skal ligge pakninger. Har både højtryksrenset det og haft det en tur i opvaskeren. Nogen, der har nogle tips?

Både stempler og toppe har også et flere mm tykt lag af fastbrændt sod. Har prøvet at lægge det i blød i lampeolie uden noget specielt vellykket resultat - andre metoder? Eller er det bare et spørgsmål om at tørre det så godt som muligt af, og derefter leve med resten at skidtet?


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: jantancred efter 15. Marts 2011 kl: 22:05:18
Hej Matias. jeg har med succes brugt ovnrens , der noget der sprayes på og derefter varmes det op i en ovn i 20 min. og afkøles langsomt der står på spray dåsen hvorvarmt det skal være. man skal være forsigtig når det er alu man bruger det på, spray KUN på det der er aflejringer på, derefter er det tid til lidt knofedt.

jan
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: Bo efter 16. Marts 2011 kl: 05:50:55
Diesel og så en god opvaskebørste, det fjerner det meste.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 16. Marts 2011 kl: 14:49:29
Alt hvad jeg har prøvet af opløsningsmidler fjerner skidtet fint, men korrosion og koks/sod bliver siddende. Har besluttet mig for at prøve en nylonrondel eller en "grovrengører" på selve blokken.

Fik i øvrigt læst lidt omkring plejlsstangsbolte i går, hvilket jeg fuldstændig har glemt at tage højde for. Det er jo åbenbart strækbolte. Skal man absolut bruge nye bolte eller er der nogen, der har andre erfaringer.
Tips til, hvor man kan købe. Har fundet på Günzl, men der koster de en formue..


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: Aran efter 16. Marts 2011 kl: 18:55:42
Strækbolte skal man helst ikke genbruge. De ændrer karakter og brudstyrke når de har været i brug, og du vil ærgre dig grusomt over, at have sparet, hvis motoren totalhavarerer i løbet af NO time.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 16. Marts 2011 kl: 19:57:14
Du har selvfølgelig ret. Så må jeg ha' bestilt en flok af dem.. Det eneste sted jeg har fundet dem er ved Günzl - kan det passe?
Hvordan ville det være at bruge boltene fra en 1,9'er? De er ikke strækbolte så vidt jeg har forstået.

Fik fisket stemplerne op efter de har ligget i blød i 4 dage nu. Det er stadig stor set umuligt at skrabe sod'et af. Kan man bruge opvaskesvampe uden at ridse noget. Ellers er jeg ved at løbe tør for ideer...
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: rasmus137a efter 16. Marts 2011 kl: 20:04:52
til stemplerne kan du roligt bruge korn 800 sandpapir eller ståluld. og til at rense stempelrings renderne kan du med fordel bruge en nedstyrgerklinge og måske en lille fatningsskruetrækker til at slutte af.

Med venlig hilsen Rasmus Andersen
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: casper efter 16. Marts 2011 kl: 20:28:53
brug ultralydsrengøring, det er meget imponerende hvor godt det virker
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: brian efter 17. Marts 2011 kl: 14:34:44
Citat fra: "casper"
brug ultralydsrengøring, det er meget imponerende hvor godt det virker


Har du et link til noget apparatur til ultralydsrengøring, det egner sig for en T3 mekaniker?
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: casper efter 17. Marts 2011 kl: 20:32:14
jeg har ikke lige et link. De er ikke billige hvis de skal være noget værd. Men har man et reelt behov så bør man kaste sig ud i det, står man derimod kun med et par emner, så er det nemmere og væsenligt billigere at få emnerne renset ude i byen et sted hvor de renoverer motorer, der er et par eksempler på rengøringer på rmc motor i Rødovres webside.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 21. Marts 2011 kl: 20:52:43
Der sker sørme noget hele tiden - selvom det går langsomt...
Er stort set færdig med rengøring af blokken. Den blev ikke så bling bling som jeg havde troet, men nogenlunde ren invendig. Derefter gik jeg i krig med stemplerne. Koster mig ca. en eftermiddag pr. stempel - havde ikke i min vildeste fantasi troet at det skulle være så svært at få rent. Jeg har rengjort 3 stempler og det ene topstykke så langt. Har brugt opvaskesvampe til at gnubbe med, hvilket har resulteret i meget små ridser... Nogen bemærkninger?

Hvordan med ventiler, hvordan er fremgangsmåden med dem? Skal de være pinligt rene?

Hvilket middel skal jeg bruge på fladerne når jeg skal samle blokken samt til boltene?

I går fik jeg bestilt bolte til plejlstænger, dæksel til oliepumpe og fjeder til olietryks"kolben"... Så mangler der forhåbentlig heller ikke mere.


Mattias


P.S - Hvis en venlig sjæl skal fra Danmark til Norge i nærmeste fremtid behøver jeg hjælp til transport af alle mine dele til motoren, som ligger i Danmark :(
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 23. Marts 2011 kl: 22:13:34
Citér
Hvordan med ventiler, hvordan er fremgangsmåden med dem? Skal de være pinligt rene?

Hvilket middel skal jeg bruge på fladerne når jeg skal samle blokken samt til boltene?

Nogen, der kan hjælpe?


I øvrigt er jeg jo blevet advaret mod Haynes metode til isætning af strømfordeler, hvorfor jeg derfor tænker at sætte "shaften" i før samling af blokken. Hvordan monterer jeg den så i korrekt stilling?


Mht. opstart og kørsel det første stykke tid har jeg fundet sådan en lille fætter : http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_110&products_id=10927
Hvad er jeres mening om dette?


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 27. Marts 2011 kl: 21:12:56
Så fik jeg renset ventilerne...

Og søger stadig svar på, hvilket pakningsmiddel, der er bedst når blokken skal samles?


Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 28. Marts 2011 kl: 22:12:05
Da jeg var ved at rengøre indsugningsmanifolden opdagede jeg en form for et afstandsstykke mellem manifold og top, omgivet af en pakning på hver side. Materialet minder om bakelit eller plastik. Nogen, der kan svare mig på, hvilken funktion de har og om de sidder der standard? Kunne ikke finde noget i Haynes...
Er der noget, der skal sidde der, eller smider jeg bare en pakning mellem top og manifold.

Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: Mølle efter 28. Marts 2011 kl: 22:24:28
Hej Mattias

Når du køber et kompl pakningssæt til en wbx motor, så er det hele med. Alle pakninger, o-ringe, simmerringe, pasta til top-møtrikkerne og speciel flydende pakning til gummipakning ved topstykke/vandkammer. Med sådan et sæt i hånden forsvinder mange af dine bekymringer.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Marts 2011 kl: 22:24:29
Er ventilerne tætte og trædefladen ok ?
Du kan bruge alm. flydende pakning til blokken, men brug kun MEGET lidt !!! det sidste du vil ha' er kager af pakning som falder af indvendigt i blokken og stopper oliesien.
Mht. afstandstykket så ved jeg ikke hvad det gør godt for og selv har aldrig selv brugt det.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 28. Marts 2011 kl: 22:31:00
Mange tak for svar.
Så kaster jeg afstandsbanditterne over højre skulder..

Mht. ventiler ser trædefladerne fine ud - både på ventil og sæde. Men hvordan tester jeg om de er tætte?
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Marts 2011 kl: 22:31:01
Citat fra: "Mølle"
Hej Mattias

Når du køber et kompl pakningssæt til en wbx motor, så er det hele med. Alle pakninger, o-ringe, simmerringe, pasta til top-møtrikkerne og speciel flydende pakning til gummipakning ved topstykke/vandkammer. Med sådan et sæt i hånden forsvinder mange af dine bekymringer.


Det kompl. sæt kan købes til 50 euro på ebay.
I dette sæt skal svinghjulspakdåsen dog udskiftes til en kvalitetspakdåse.
Mener den hedder noget lign. 80 * 60 * 12 (yder diam * inven diam * bredde) f.eks. fra SKF, viton eller lign.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Marts 2011 kl: 22:32:23
Citat fra: "chewie"
hvordan tester jeg om de er tætte?


Hæld f.eks. benzin i kanalerne
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 28. Marts 2011 kl: 23:02:38
Super! Så prøver jeg at hælde benzin i kanalerne.

Mht. pakningssæt er det allerede i posten.

Skal der ikke bruges noget middel på bolte når de spændes, Locktite e.l.? Tænker mest på samling af blokken.

Og bruger man flydende pakning andre steder end ved samling af blokken. Kan se motoren har været sovset godt og grundigt ind tidligere ved bl.a. indsugning og vandpumpe, men jeg havde indtrykket af, at de "faste" pakninger var nok.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: WBX Manden efter 28. Marts 2011 kl: 23:07:01
flydende pakning til blok
Speciel flydende pakning til bagsiden af gummitoppakningerne
En anden (gul) speciel flydende pakning til de møtrikker du spænder toppene fast med.
Ellers burde der vist være til resten i sættet.
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 29. Marts 2011 kl: 22:42:43
Der er næsten ikke svaret på det ene spørgsmål, inden jeg slynger det næste ud...

Da jeg rengjorde cylinderforingerne opdagede jeg det mærke man ser på billedet. Man kan knap mærke det når man kører en finger over det.
Er cylinderforingen kaput? Hvis ja - kan man nøjes med at skifte èn foring, eller skal man skifte alle fire?

Tak for de mange svar

Hilsen SpørgeJørgen aka. Mattias
Titel: Motorrenovering
Indlæg af: chewie efter 03. April 2011 kl: 01:13:50
Så er jeg begyndt at samle igen. Dejligt at se fremskridt!

Men er gået lidt i stå ved fordeleren. Besluttede at sætte den i før jeg samler blokken, men har lidt svært ved at få den til at sidde helt rigtigt.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med en forklaring??

Mattias