Forfatter Emne: \"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet  (Læst 2920 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Dato: 12. April 2005 kl: 09:56:30 »
Hey,

Jeg har en værkstedshåndbog, der også dækker dieselmotoren. Jeg skal finde noget til dig i aften.

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #1 Dato: 12. April 2005 kl: 19:24:59 »
Hejsa,

Det er vist en af de såkaldte "fuel injectors" du har fået pillet ud. Der står i manualen at du skal være forsigtig med at blande delene (tag kun een ud ad gangen) Du kan se den på billedet nedenfor. Fjederen står ikke nærmere beskrevet - men hvis du vil checke længden kan du jo tage en af de andre ud... og så bare passe på ikke at blande delene.

Mvh Jesper

T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

gulf

  • Gæst
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #2 Dato: 12. April 2005 kl: 21:25:44 »
Hej,

Så vidt jeg kan forstå på Stannerens beskrivelse, så er det desværre ikke en "dyseholder" (som Jesper fint har scannet ind) han har fået skilt ad. Det er ellers et fint billede af dyseholderen med indmad! HVad hedder bogen?

HVis du skal vide noget om dieselpumper, og vil finde det på nettet, så må du nok få afpudset det tyske, for det er der det sker...

Jeg ved desværre ikke, hvad den bestemte del hedder (men mon ikke noget med fjeder=Feder eller?).

Hvis du skal søge på nettet, så hedder er din dieselpumpe på tysk en "Bosch VE" eller "Bosch Verteilereinspritzpumpe" (mit mechanische Regelung). Men det ved en Stud Ing. nok allerede  :wink:

Se evt. på denne side, hvor pumpen er gennemgået: http://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/diesel/pumpen/verteilerpumpe.htm

Jeg har en halv og gammel ødelagt pumpe liggende, som måske kan donere fjederen, hvis den kan befris.  Befinder sig i Kbh.


Håber det kan hjælpe lidt., Mvh. Ulf

Ps: hvis du skal købe helt nye dele til pumpen tror jeg du skal ind til et rigtigt Bosch service center (dem med de lyseblå skilte). Der ligger i hvert et i Hedehusende og på Amager

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #3 Dato: 12. April 2005 kl: 21:43:50 »
Hej

Jeg tror ikke det er dysen overfor du tænker på. I stedet er det vist trykventilen i enden af indsprøjtningspumpens højtryksdel. Den har til opgave at sikre, at trykket i dyserøret (røret mellem pumpen og dysen) ikke forsvinder, når motoren er standset. Hvis denne ventil er defekt, eller udstyren med forkert fjeder, skal pumpen opbygge trykket påny, hver gang motoren startes = langsommelig og træls start. Jeg fandt et billede til dig på en suveræn tysk side for diesel/planteoliefreaks: www.fsmo.de

Og her er selve billedet (jeg ved ikke, hvorfor linket ikke virker, men hvis du selv kopierer adressen til adresselinien, så kører det:

http://www.rapsinfo.de/tmp/mb1559.jpg

Bedste hilsner

Jarl

PS: Gad vide om nogen kunne give mig en ultrasimpel forklaring på, hvordan man indsætter billeder på dette forum?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #4 Dato: 12. April 2005 kl: 21:48:52 »
Nej - det tyske forum hedder selvfølgelig www.fmso.de (fahren mit salatöl)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #5 Dato: 13. April 2005 kl: 00:28:38 »
Hey,

Jamen så følger Bentley's billede af den rigtige ventil "Fuel delivery valve". Jeg troede det var injection valves der var tale om, men er jo også lidt ny i diesel verdenen  :)

Bogen hedder "Volkswagen Vanagon official repair manual"
ISBN: 0-8376-0336-6

T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #6 Dato: 13. April 2005 kl: 00:30:34 »
Til Jarl:

Mht at sætte billeder ind så aner jeg ikke hvordan man kan uploade dem til dette forum... jeg lægger dem på nettet på mit site og linker til dem med denne kode - skrevet i selve teksten.

T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

gulf

  • Gæst
\"Tingester\" på dieselpumpen som dyserør er skruet
« Svar #7 Dato: 14. April 2005 kl: 22:53:06 »
Citat fra: "stanneren"
....forresten, til gulf: Du har en gammel pumpe liggende siger du :-) Hvis jeg nu lige måler hvilke dimensioner fjederen skal have, kunne du så sammenligne med en fra din pumpe, og hvis den passer, kunne jeg jo måske få lov til at give den nyt liv i min fine, grønne (med masser af rust-pletter) transporter? :-)


Jeg skal nok prøve at finde den frem i weekenden, så må vi om jeg kan få den fra hinanden.

Mvh.