Forfatter Emne: Kølesystem igen igen  (Læst 72144 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #30 Dato: 11. September 2007 kl: 13:17:47 »
Jeg har fundet samlestykker hos Roskilde Reservedelslager. Han har dem hjemme onsdag.

Remskiven er bestilt hos VW-Roskilde (141 + moms). Den er hjemme torsdag. Howdiaudi havde den i "transit", som gjorde at de ikke kunne levere den i et par uger.

Til gengæld sender Howdiaudi remmen og tre bolte.

OG..  så vil jeg lige høre jer...
Er det de her temperaturkontakter, som er forbundet til gløderør og kølesystem fra bag på motoren?

"Temperaturkontakt
Varenr:  175919501"
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=198236
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #31 Dato: 11. September 2007 kl: 13:22:04 »
Hej Lagoni.

Det ser rigtigt ud.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #32 Dato: 11. September 2007 kl: 13:49:23 »
Citat fra: "FarT3"
Hej Lagoni.

Det ser rigtigt ud.


Cool! Tak for det - har bestilt 2 stk!

OG....
apropos at Bo opfordrede mig til at gemme varmeapperatet, så tænkte jeg at det har jeg ikke plads til, så jeg vil istedet skille det ad.

Og nu tænker jeg "Godt Så"!
Så tror jeg vi siger "Godt så"!
 :shock:  :lol:

Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #33 Dato: 11. September 2007 kl: 14:44:44 »
Okæ.... så smid det ud  :?  :D

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #34 Dato: 11. September 2007 kl: 14:47:45 »
Nix! Du får det med posten i morgen sammen med to gamle fisk og en pose sokker (brugte)!
 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #35 Dato: 11. September 2007 kl: 14:53:45 »
Inden du nu skrotter hele dit kølesystem på baggrund af mistanke om utætheder allesteds, så vær lige opmærksom på følgende logik:

Hvis der er utætheder i the T-word, så kommer hele kølesystemet under stort tryk. Erfaringsmæssigt vil der så lække kølervæske fra vandpumpe, køler, varmeapparater, pakninger og samlinger. Hvis man erkender og udbedrer fejlen (the T-word again) så ophører udsivningerne de pågældende steder, fordi trykket nu er det naturlige. Med andre ord - komponenterne er ikke nødvendigvis defekte - de kan bare ikke holde vandet inde, hvis trykket er unaturligt stort.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #36 Dato: 11. September 2007 kl: 14:53:47 »
Citat fra: "lagoni"
Nix! Du får det med posten i morgen sammen med to gamle fisk og en pose sokker (brugte)!
 :lol:


hmmm....hvilken slags fisk?  :lol:  :lol:

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #37 Dato: 11. September 2007 kl: 15:04:29 »
Citat fra: "Bo"

hmmm....hvilken slags fisk?  :lol:  :lol:


Brugt!



 :lol:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #38 Dato: 11. September 2007 kl: 20:54:33 »
Citat fra: "lagoni"

Her kl. 3 ringede de så og sagde at jeg har fået jobbet! :D Det er i Vej & Park i Hvalsø. Slå græs om sommeren og skovle sne om vinteren. Lønnen er lav, men der er masser af gratis frisk luft, og det bliver en kærkommen forandring fra at hænge på motorvejen til og fra hovedstaden.

OG....   der er et stort værksted med lift som man frit kan bruge!!!

?


Et stort tillykke, her fra sydhavsøerne  :lol:  :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #39 Dato: 12. September 2007 kl: 08:52:13 »
Citat fra: "Jarl"
Inden du nu skrotter hele dit kølesystem på baggrund af mistanke om utætheder allesteds, så vær lige opmærksom på følgende logik:

Hvis der er utætheder i the T-word, så kommer hele kølesystemet under stort tryk. Erfaringsmæssigt vil der så lække kølervæske fra vandpumpe, køler, varmeapparater, pakninger og samlinger. Hvis man erkender og udbedrer fejlen (the T-word again) så ophører udsivningerne de pågældende steder, fordi trykket nu er det naturlige. Med andre ord - komponenterne er ikke nødvendigvis defekte - de kan bare ikke holde vandet inde, hvis trykket er unaturligt stort.


Okay, lad os lukke katten ud af sækken.

Topstykke

Min manglende lyst til at erkende, kommer af min manglende evne til at udbedre. Jeg kan hverken økonomisk eller praktisk overskue den operation. Det er selvfølgelig derfor jeg gør alt hvad jeg kan for at udelukke det. Jeg regner med at i er med på at jeg er på det yderste af min mekaniske formåen når jeg fumler rundt med kølesystemet. Det er ikke manglende vilje, men manglende erfaring / evner, og det er selvfølgelig også derfor at jeg spørger så meget, og spørger igen, her i forum.

Jeg oplever også at det går fremad. Det er ikke spildte kræfter. Jeg får langsomt men sikkert en fornemmelse af hvordan kølesystemet er bygget og virker. Det er en stor sejr og en stor glæde.

Jeg har haft Solvognen lidt over et år. Det meste af tiden har den stået stille. Som sådan, er Solvognen blevet mere en hobby end et transportmiddel. Problemet er, at jeg har brug for et transportmiddel.

Idag får jeg forhåbentlig fingre i samlestykkerne og kan så skylle det sidste igennem og sætte pumpe og generator på. Derudover skulle posten gerne levere to nye følere, samt kilerem og nye bolte til remhjul. Imorgen kommer forhåbentlig remhjulet, og så skulle jeg teoretisk kunne starte motoren. Så følger diverse test. Bobler det i beholderen? Er der andre utætheder?

Viser det sig så, at jeg skal skifte topstykke, så skal jeg finde min. 3K til det, og jeg er alvorligt bange for at det er ud over min formåen.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #40 Dato: 12. September 2007 kl: 09:20:47 »
Jamen du har da helt ret i din tilgang. Alle andre muligheder skal være udtømte før man napper toppen af. Derfor er det både fornuftigt og relevant, at du tester her og der.

Når jeg peger på, at du måske ikke ved første mistanke skal kaste alle kølekomponenter på genbrugspladsen, så er det fordi jeg kender historien alt for godt:

Manden kommer kørende og vræler over at køleren er utæt. Godt den skifter vi. To dage senere er en slange sprunget. - Nå det kommer i stimer - vi skifter den. Efter endnu to dage kommer manden og fortæller at bilen nu er utæt ved ekspansionsbeholderen. Den skifter vi også... Efter endnu en dag så er det det forbandede varmeapparat, og ved du hvad - den fuc.... køler vi skiftede i sidste uge - den er fandme utæt - ja, jeg vidste det! Hovwdiaudi snyder og bedrager! Satans jyder, bøsserøve!

Og i virkeligheden fejlede ingen af komponenterne noget som helst - de var bare ikke dimensionerede til at tåle et tryk på mange gange mere end den ene bar, der højest hersker i et normalt og sundt kølesystem.

Det er bare den historie, jeg synes, du skal skånes for. Og jeg har IKKE sagt, at der faktisk er defekter i din top - det kan jeg af gode grunde ikke vide en bønne om, men det er en rigtig god ide at være opmærksom på sammenhængen.

Skulle du komme til den konklusion, der hedder topstykke, så ser regnestykket sådan ud:

Topstykke: 1000-4000 afh. af stand
Toppakning+bolte: 400
Div. småbolte/pakninger: 200
Kølervæske 5 l: 100

Hertil kommer, at det måske var værd at luske en ny tandrem + strammerhjul på, når du alligevel er der - 300
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #41 Dato: 12. September 2007 kl: 10:42:59 »
Citat fra: "Jarl"
Manden kommer kørende og vræler...  ..."Hovwdiaudi snyder og bedrager! Satans jyder, bøsserøve"!

:lol:
Aj, ikke et ondt ord om Hovwdiaudi (eller de andre du nævner)! :lol:  De fejl der bliver gjort står jeg helt og holdent selv for!


Citat fra: "Jarl"
Og i virkeligheden fejlede ingen af komponenterne noget som helst - de var bare ikke dimensionerede til at tåle et tryk på mange gange mere end den ene bar, der højest hersker i et normalt og sundt kølesystem.


Er det rigtig forstået, at ved normalt tryk er det muligt at klemme slangerne sammen med hånden uden de store anstrengelser?


Citat fra: "Jarl"
Hertil kommer, at det måske var værd at luske en ny tandrem + strammerhjul på, når du alligevel er der - 300
 

Tandrem og strammerhjul har ligget på lager længe, og venter bare på at Poot og jeg får mulighed for at gøre noget ved det.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #42 Dato: 12. September 2007 kl: 13:11:10 »
Min er en 1.6 TurboDiesel. Ved ikke om de er kompatible...?

Vi må se. Det er jo rent teoretisk.
Det bliver jo ikke nødvendigt.
Mit topstykke fejler jo ikke noget.
Mit topstykke er jo ligesom da det kom fra fabrikken.
[/drømme]


 :wink:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Bo

  • Gæst
Kølesystem igen igen
« Svar #43 Dato: 12. September 2007 kl: 13:19:26 »
Citat fra: "lagoni"
Min er en 1.6 TurboDiesel. Ved ikke om de er kompatible...?

Vi må se. Det er jo rent teoretisk.
Det bliver jo ikke nødvendigt.
Mit topstykke fejler jo ikke noget.
Mit topstykke er jo ligesom da det kom fra fabrikken.
[/drømme]


 :wink:


Hva fa.... :!:  Lukkede du nu katten i sækken igen :wink:  
Nej Lagoni, vi håber vist alle at det med T-"ordet" forbliver en rent teoretisk tanke. Solbussen skal jo ikke hænge på en lift, eller stå stille ved kantstenen. Den skal da ud og kigge på stjerner. :D

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Kølesystem igen igen
« Svar #44 Dato: 12. September 2007 kl: 14:22:38 »
alu godset er ens mellem turbo og sugediesel. Ventilerne er ikke, men får du en sugediesel top, er det bare at flytte udstødningsventilerne over, så er du klar med et nyt T-stykke.

(husk lige at det "nye" T-stykke skal være med mekaniske ventilløftere)
Mvh. Casper