Forfatter Emne: Koldstart  (Læst 1736 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Koldstart
« Dato: 13. April 2005 kl: 10:58:37 »
Hey,

I min bus sidder der et håndtag til koldstart, som vist nok gør, at motoren bliver hurtigere varm. Hvordan virker det rent mekanisk?

I øvrigt er mit gearskift lidt trægt ved koldstart og bliver helt fint efter ca 5 km - er det et oliskift, der skal til eller?

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstart
« Svar #1 Dato: 13. April 2005 kl: 14:28:22 »
Hej Jesper.

Koldstarteren er via et meget langt kabel forbundet til indsprøjtningspumpen. Når håndtaget trækkes ud ændres indsprøjtningstidspunktet i tidligere retning. Derved får dieselen længere tid i cylinderen og kan derfor nå at antændes selv i en kold motor. Denne forstilling er kun aktiv indtil motoren overstiger 2000 rpm. Herefter overtager pumpens egen forstillingsmekanisme - lidt på samme måde som centrifugalforstillingen i en gammeldags strømfordeler. Det er meget almindeligt at glemme at skubbe håndtaget på plads, og det er altså ingen katastrofe, da hovedparten af almindelig kørsel foregår med et omdrejningstal over 2000.
Selvfølgelig er det meget vigtigt at koldstarteren er trykket helt ind, når pumpen justeres, da man ellers får et falsk resultat af målingen.

Giv gearskiftet lidt fedt under gearstangen og i ledforbindelserne under vognen, så går alt glat igen :D  At den er træg ved koldstart vidner bare om at der faktisk er olie i kassen - det er jo skønt at vide :!:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!