Forfatter Emne: ændring af træk på reg.-attesten  (Læst 9093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #15 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 16:34:45 »
Røde Børge i Gatten kan også klare det til en lav pris.

Bo

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #16 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 17:23:38 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Røde Børge i Gatten kan også klare det til en lav pris.


Hvor er det ærgeligt at blive kaldt "RØDE BØRGE"  og så komme fra Gatten. Det lyder sq som titlen på en ulækker XXX-film:

"RØD BØRGE I GATTEN - Se yrsa tage sig kærligt af kunderne på Café Fodkold"

 :lol:  :lol:  :lol:

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #17 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 19:51:00 »
for he***** Bo.........! :o

Mere seriøst, fra sikkertrafik.dk:

Citér
VW Golf 1,6 med hestetrailer og behov for at transportere mindre hest

VW GOLF
Egenvægt:    1.100 kg
Totalvægt:    1.650 kg
Max påhæng med bremser:  1.200 kg  Trailer
Egenvægt:      600 kg
Totalvægt:    1.300 kg


Når du bruger reglerne om egenvægt + 50 kg* i eksemplet overnfor, ser du at egenvægt +50* kg er 1.150 kg.

Påhængskøretøjets totalvægt i bilens registreringsattest er 1.200 kg og på påhængskøretøjet 1.300 kg. Begge værdier er højere end egenvægten + 50 kg* og et almindeligt kørekort kategori B er ikke nok. Heller ikke selvom påhængskøretøjet ikke er læsset. Kører du alligevel og bliver stoppet af politiet, falder der en klækkelig bøde.

Køretøj og trailers samlede totalvægt overstiger ikke 3.500 kg. Men det er uden betydning, når reglen om egenvægt + 50 kg* ikke er opfyldt.

Løsninger
Principielt er der to løsninger:

Du erhverver et trailerkørekort, kategori B/E
Du får bilens registreringsattest nedjusteret, så vægten for påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes ned fra 1.200 kg til 1.150 kg.
Du har kun behov for at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på traileren på 600 kg er der plads til i alt 550 kg hest og tilbehør og det er tilstrækkeligt. Derfor er den bedste løsning, at køre til det nærmeste motorkontor og få bilens registreringsattest ændret. [size=18]Du opnår samtidig den fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en totalvægt, som større en 1.150 kg. Bare du ikke læsser traileren så totalvægten overstiger 1.150 kg. [/size]
Når vægten for påhængskøretøjets største vægt med bremser på bilens registreringsattest ikke er større end bilens egenvægt + 50 kg*, er et almindeligt kørekort kategori B tilstrækkeligt. Dermed opfylder bilens registrering i sig selv kravet om egenvægten + 50 kg*.


Det harmonerer ikke helt med hvad I siger.........?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #18 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 20:07:07 »
Røde Børge ville have sagt det er noget lavpris, der kommer direkte fra gatten. (på røde lavpris Lone)

Altså bilens Reg attest, rubrikken med tilladt størrelse med bremser. Rettes ned til bilens vægt +50kg. Så må bilen køre med alle trailere, dog faktisk vægt max det nye tal.

Traileren bliver irrelevant. Hvis faktiske vægt er under. UANSET hvad der står på trailerens reg att.  :?:

Fuk it, jeg har mit C/E og ingen hest.
Kurt
Kurt - 25115788

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #19 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 20:14:06 »
Du opnår samtidig den fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en totalvægt, som større en 1.150 kg. Bare du ikke læsser traileren så totalvægten overstiger 1.150 kg.

Nope. Der skal B/E kort til.
Vi har fået terpet det ind med skovl:
NÅR du har kortet er det trailerens faktiske totalvægt
d.v.s. egenvægt + læs.

Har du ikke kortet, hedder det totalvægt + totalvægt.
(Som regel = bøde + omg. frakobling )

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #20 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 20:33:16 »
Hvad skal man snart tro?

Rådet for større trafiksikkerhed; en køreskoleelev fra Køge; en fritidsbager fra Suldrup?  :roll:  :lol:  :roll:  :lol:

Kkrogsgaard

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #21 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 21:16:44 »
Jeg har B/E kortet, så jeg må knalde en 2 tons trailer efter en Mascot, så længe jeg ikke overstiger 7000 kg ik? LOL

Ej så er det da bilens tilladte anhænger vægt ikke?

Ja ja jeg fik kortet billigt, hos Røde Børge ;-)

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #22 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 21:17:01 »
Her er så den gældende lovbekendtgørelse:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49832

Til dem der ikke gider læse det hele (min fremhævning):

Citér
§ 5. Køretøjer må kun sammenkobles synsfrit, såfremt

1) begge køretøjer er registreret til synsfri sammenkobling,
2) påhængskøretøjets [size=18]faktiske totalvægt [/size]ikke overstiger den værdi for største totalvægt, der er anført i bilens registreringsattest, og
3) påhængskøretøjets bredde ikke overstiger bilens bredde i hver side med mere end
a) 0,1 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,3 m, eller
b) 0,3 m, hvis påhængskøretøjets bredde overstiger 2,1 m, men ikke 2,3 m.
Stk. 2. Bilens og påhængskøretøjets registreringsattest eller kopi heraf skal medbringes under kørslen og på forlangende vises til politiet.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #23 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 21:58:27 »
Du skal også have kørekort til det  :lol:

»§ 8. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre: ......

Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg. Ved beregningen anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag.«

Kontrollen af, om § 8, 4. pkt., er opfyldt, kan herefter ske ved:

at finde påhængskøretøjets tilladte (registrerede) totalvægt,

at finde angivelsen af største totalvægt for påhængskøretøjet i det trækkende køretøjs registreringsattest/koblingsattest (ved synsfri sammenkobling),

og tage den mindste af de to og lægge den til bilens tilladte (registrerede) totalvægt. Registreringsattestens/koblingsattestens angivelse af største totalvægt for påhængskøretøjet kan dog kun anvendes, hvis den er lig med eller større end påhængskøretøjets egenvægt.

Overstiger denne sum ikke 3.500 kg, er kørekort til kategori B tilstrækkeligt.

Såfremt et påhængskøretøj er belæsset udover den i registreringsattesten/koblingsattesten anførte største totalvægt, men inden for påhængskøretøjets tilladte (registrerede) totalvægt i andre kombinationer foreligger der alene en overtrædelse af reglerne om synsfri sammenkobling, jf. Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 63 af 24. januar 1989.
Kurt - 25115788

Mølle

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #24 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 22:15:31 »
Ja ja. Alle har ret.

Man kan ikke få problemer med registreringsbekendtgørelsen med sammenkoblede køretøjer, med mindre bilen trækker mere end maks tilladt, dvs. den faktiske totalvægt af påhængskøretøjet. -altså skal man på vægten her.

Man kan også komme ud for overlæs på påhængskøretøjet i sig selv, uden at bilen trækker for meget, hvis bilen må trække mere end hvad den faktiske totalvægt af påhængskøretøjet incl. overlæs udgører.

Og så er det det med kørekortet. Det er kun papirtal, og det er derfor ikke nødvendigt at køre på vægten for at tjekke.

Kørekortbekendtgørelsen giver mulighed for på kat. B at køre med en stor trailer, med lille læs, fx. halm, hvis koblingsvægt og  bilens totalvægt ikke overstiger 3500.  Derfor skal man når man er til syn overveje, om bilen skal kunne trække maks, eller om maks kobl. vægt skal sættes lavere, så man kan køre på kat. B.

Dem som vælger at en syncro med en totalvægt på 2500  skal kunne trække 2 t på krogen må kun køre med en trailer på ca. 1000 kg. total på kat. B. Til gengæld må man så køre med en 2t autotrailer på kat. BE.

Sættes kobl. derimod til 1000 kg. må man på kat. B køre med en 2t trailer
når blot den faktiske totalvægt ikke overstiger 1000 kg.

Pasusen vedr. kat. B med at påhængskøretøjets totalvægt ikke må overstige egenvægten med mere end 50 kg håndhæves af en eller anden underlig grund ikke pt.. Der skal graves dybt i arkiverne for at finde svaret i en skrivelse fra justitsministeriet til en politimester i sønderjylland et eller andet sted. Er det et vigtigt punkt for nogen, vil jeg gerne grave lidt i det...

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #25 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 10:07:11 »
Tak for udredningen.

Det virker som om at reglerne engang i tidernes morgen sikkert har været nogenlunde enkle og logiske, og så med tiden er der bygget på og bygget på, indtil det misk-mask er opstået som vi har idag. Og for så at lappe på det, har man lavet den kattelem der hedder "tag et B/E-kort og slip for forvirringen". Selv politimestrene har indset det og dømt våbenhvile for nogle af reglerne!!?

Når man tænker over det så er det sgu ikke så meget forskelligt fra resten af vores lovkomplekser........ registreringsafgifterne fx.:lol:

Kunne være praktisk med to reg. attester, så man havde en der passede til den givne lejlighed, må man det?  :)

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #26 Dato: 31. Oktober 2007 kl: 12:05:44 »
for "#¤"#%# da.... :evil:  :twisted:  :roll:  :wink:  :D

reglerne er da enkle:

1) trailer faktisk totalvægt > forvogn egenvægt +50 kg = BE kort
2) trailer totalvægt + forvogn totalvægt > 3500 kg = BE kort

der er to regler, det er det.

Da alle træk til en T3 er godkendt til mere end 1000 kg, og bilerne vejer 2500 kg i totalvægt, så kan man(som T3 kører) være fuldstændig ligeglad med regel 1, det er regel 2 så er årsagen til at der kræves BE hvis man vil køre med noget seriøst
Mvh. Casper

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #27 Dato: 01. November 2007 kl: 09:26:18 »
Ok, Casper. Jeg er måske lidt tungnem så....

Men Jeg synes sgu' næsten at det virkede nemmere da jeg i sin tid i biokemi skulle lære citronsyrecyklussen i cellestofskiftet udenad baglæns, end alle de juridisk forvrøvlede formuleringer, som tilsyneladende fuldstændigt unødigt komplicerer forståelsen.

Har du forresten overvejet et konsulentjob for de juridiske embedsmænd i færdselsstyrelsen? Så kunne du formulere den næste omskrivning af loven.......... :)  :lol:  :wink:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #28 Dato: 01. November 2007 kl: 21:53:13 »
Det kan jeg sgi` godt forstå.
Selv når jeg sidder med en teoribog virker det som en gang volapyk.
Var til teori sammen med en, der var taget to gange med en 1000 kg trailer på slæb. Sidste gang tom. At betale til Statskassen p.gr.a. manglende trailerkort / 750 kg på "pappet".
(Han må trække 1600 kg efter bilen )
Selv vores udmærkede kørelærer erkender, at etaten har problemer med reglerne - så hvordan f...... skal vi andre dødelige så kunne hitte rede i dem ?

Hvis jeg slæber rundt på en tom trailer med to aksler og bremser er det ok hvis der står 750 kg tv.
Men hvis scenariet er det samme, og der står 1000 kg tv er fanden løs. Hvem sagde fluekn..... ????
Men ok. Når kortet er i hus ka` jeg grine ad dem.
 :D  :D