Forfatter Emne: Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin  (Læst 10409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Dato: 04. November 2007 kl: 10:13:11 »
Hej Alle.
Jeg har lige købt en 1980 VW transp Westfalia - benzin.  En ægte hippiecamper med "bevar kristiania" mærkat i bagruden.

Nå, men jeg kan ikke få varme i kabinen, der er ikke nogen blæserkontakt???????????? og uanset hvor meget jeg skruer op og ned på skyde"kontakten for varme/kulde, sker der ikke noget. Hvordan får jeg gang i noget blæs på forruden? Er det varmekassen i motoren? Hvis der er sådan en i en T3. - og hvorfor er der ikke blæser? Der er ikke indikation for at der har siddet en kontakt nogensinde. Havde en T3 dobbeltkabine fra ´88 - den havde da det hele. men det var en diesel med kølevand.

Iøvrigt er der et webasto benzinfyr installeret. Det tænder fint - jeg kan høre at der sker noget med en blæser - men der kommer ikke noget varme ud nogen steder. Så er der en ekstra kontakt der tænder en blæser nede midt i kabinen. Der kommer kun kold luft ud - også når fyret kører??? Vh Svend (Og Tina) (Og hunden) (Og Tilde - babyen)

OBS! Der kommer snart nogle flere billeder ind af hippielæsset. : :D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #1 Dato: 04. November 2007 kl: 10:19:00 »
Kan se på din avatar at det er en LBX, så er den luftkølet og altså uden blæser på forruden men derimod med varmekasser...
Om de er lige så svage på en T3 som på en boble ved jeg ikke, jeg har ingen erfaring med LBX T3'ere...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #2 Dato: 04. November 2007 kl: 10:34:23 »
Jeg er lidt nybegynder her. Avatatr - Bilen? og LBX Hvad taler vi om  :shock:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #3 Dato: 04. November 2007 kl: 10:40:47 »
Avatar er dit lille billede under dit navn...

LBX er en LuftBoXer altså en luftkølet boxer motor...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #4 Dato: 04. November 2007 kl: 10:49:46 »
Ahhh. JEeg tror det er en luftkølet - men vil da lige gå ud og se for at være helt sikker. Det ér en boxermotor. Udstødningen er også gået. Der sidder noget keramisk? på siden af afgangsrøret. Er det en varmekasse? jeg er helt blank når det gælder benzin med luftkøling.

PARKHAVE

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #5 Dato: 04. November 2007 kl: 10:52:40 »
Hej Svend og velkommen til.
Jeg har haft sådan en 80'er luftkølet camper.
Uden at forskrække dig, er det næsten pløkumuligt at få varme i sådan en vogn.

Den har varmekasser som de gamle luftkølede rundt om motoren, men så går det over i et tykt plastic rør der ligger under midten af bilen.
ALT skal være 200 % tæt rundt om motoren/ugstødningerne og røret skal isoleres, ellers sker der ikke en s...

Men du kan lige i første omgang se om dine spjæld åbner.
På hver side foran motoren ( jeg tror man kan komme til dem hvis man kigger ind ved baghjulene) sidder der et spjæld/klap som skal åbne og lukke for den varme luft.
Mine var rustet fast og det ene kabel knækket, så prøv der først.

Efter at have bakset med det i flere uger midt vinter, byggede jeg den om til vandkølet diesel :lol:  :lol:

Men jeg håber at du kan finde fejlen eller få optimeret dit varmeanlæg, for der er ved at være langt mellem de biler.

Mads-kaa

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #6 Dato: 04. November 2007 kl: 11:11:48 »
Din motor er en LBX=LuftkøletBoXer, det er enten en 2.0 motor eller en 1.6, ikke en 1.9 som du har skrevet i et andet indlæg. Når du søger nu udstødning, så vil jeg anbefale dig at skifte til noget nyt. Brugt er nok allerede nær enden på sit liv, og så er det sgu ikke besværet værd at skifte. En ny udstødning vil jeg tro du kan finde i Tyskland hos en af vores hof-leverandører: www.kaefer-co.de eller http://www.vwbusshop.de/ . Hvis du gerne vil handle dansk er der:http://www.bugservice.dk/index.php?id=19 .

Dit fyr har sandsynligvis "udtag" mellem førersæderne og blæser luften ud i "varerummet". Check på "trimmet" om til forsæderne om ikke der sidder en rist på det?

/Mads

Djursland

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #7 Dato: 04. November 2007 kl: 11:38:37 »
hej hej

jeg vil tro at det er dit tænderør i dit fyr der er gået til for så kan det ikke tænde ilden inden i fyret  

kør ud til en webasto mand og få det skiftet og set efter så du har varme i vinter

det er ikke så dyrt.. men rigtig godt at få lavet

Mvh Djurs  :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #8 Dato: 04. November 2007 kl: 11:46:06 »
Nu er det vel ikke motoren, men derimod udstødningen der leverer varmen. Derfra navnet varmekasser.

Det er defacto umuligt at få "ordentlig" varme i den, men med et benzinfyr i drift, så vil du da have den fedeste hippiegryde der, også om vinteren. Om sommeren er det jo idel lykke.

Henk 4711 påstod hårdnakket at hans kunne levere al den varme han skulle bruge, men han har også selv renoveret, ISOLERET og genopbygget hele systemet fra bunden af.

Varmekasser, slanger, spjæld vil alle blive utætte med tiden, derudover er det vist ikke særligt godt isoleret fra fabrikken.

Velkommen blandt os, peace, love and T3
Kurt
Kurt - 25115788

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #9 Dato: 04. November 2007 kl: 13:17:06 »
TAK til alle. Her er da i den grad noget at prøve at tage fat på. Jeg bliver helt forpustet.
Jeg prøver lige først med spjældene bagi, (man lunne jo være heldig..) Plastikrøret har jeg set - det er absolut ikke isoleret - men tyskerne må jo have været glade for kulde i deres bobler m.fl. med LBX..

Benzinfyret kigger jeg lige på, luftudtaget kommer op i kassen under sofaen i kabinen igennem et 90* rør og ud gennem en rist i denne kasse.
vil lige kigge efter en anden rist i vognen.

Udstødningen må kunne findes et sted for en rimelig penge fra ny. Jeg har endnu ikke været nede og mærke hvor der kommer varm luft ud - men det kommer - til sommer?

Tak for endnu flere links - det kommer til at tage noget tid at pløje dem alle igennem.. :)

Kommer der snart et træf på sjælland, lolland /falster egnen??

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #10 Dato: 04. November 2007 kl: 17:42:10 »
:lol:
Hej det er da rart at se der er en T3 ejer, der har valgt at bo et centralt sted i landet.

desv er luftkøling ikke min stærke side.  :lol:

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #11 Dato: 04. November 2007 kl: 17:48:44 »
Hej Poul.
Ja vi bor jo begge på den vestlige sydhavsø. her er både billigt, rart og dejligt. Vand i nærheden uanset hvor man er, skov og marker - uanset hvor man er...

Jeg bor ude ved nørreballe, så det er ikke langt fra, bagved,  Sakskøbing.

Hvis ikke det er for meget vil jeg da gerne kigge forbi og "sparke dæk". Desværre kom jeg for sent i gang til at kunne være med til det d. 20/10

Så det er en TD du har. Jeg havde en Doka 1.6 TD. Den kørte godt.

Vh Svend Knudsen

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #12 Dato: 04. November 2007 kl: 20:46:50 »
:lol: Du kikker da bare forbi en dag.
 adressen er Nørregårdsvej 38 4990 saks.

   Hvorfor skilte du dig af med din Doka.   :?:  det er jo en bund solid motor.  :lol:


Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Transpilsner

  • Gæst
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #13 Dato: 06. November 2007 kl: 16:36:49 »
Der skulle laves så meget på den op til syn. Jeg havde ikke tid eller interesse til at gøre noget ved det. Jeg brugte den til at hente skrot og metaller her på lolland. Folk ligger inde med så meget møj - Nu har jeg en stor trailer...
Iøvrigt står doka´en i sakskøbing - skovvej 54 - den er ikke blevet lavet endnu.
Jeg har gået og tænkt på at købe den tilbage

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Varme i kabinen. Ingen blæserkontakt - benzin
« Svar #14 Dato: 07. November 2007 kl: 00:06:00 »
Hej

Udstødning koster en krig og en formue.

Kalundborg autoophug har efter sigende en 2.0 motor og udstødning og varmekasser liggende.

Mit bedste bud - byg den om til en anden motor, vandkølet...

Sorry, been there - didnt get the t-shirt (min gule bus).

Jeg er stor tilhænger af kataloger fra Wagenteile - http://www.wagenteile.com/ger/katalog_t3.html - der er rigtig mange gode billeder i deres katalog af hvordan en LBX ser ud:
http://www.wagenteile.com/pdf/t3lbx20.zip (2.0 liter) hh
http://www.wagenteile.com/pdf/t3lbx16.zip (1.6 liter)

Velkommen til - du har mange spændende udfordringer foran dig - og er kommet til rette sted.

Send evt. en PM til Ronald, han har også en LBX camper.

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."