Forfatter Emne: starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!  (Læst 4801 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Dato: 15. November 2007 kl: 23:40:50 »
... Efter en håndfuld timer på gds, hvor Mads-Kaa og FRTZ var behjælpelige med gode råd og kræfter, (Tusind tak for det!:-)) måtte jeg ty til hjælp fra et par fætre med en værktøjsvogn. Jeg magtede ikke egenhændigt at rode med det, med Niels Eriks velmenende råd om gearkasse-sænkning i baghovedet!!
Men de fik gelejdet en ny starter på plads (uden at sænke gearkassen!) vi fik sat nye tændrør i og skiftet et led i strømfordeleren. Plus boostet batteriet endnu engang. Og SÅ startede den!!  :D

Men, men, men jeg skulle ikke glæde mig for tidligt! på vej hjem satte bagerste differentiale lås sig (den havde være af under operationen) Var ikke opmærksom nok, da fætrene monterede den igen, og så ikke at beskyttelses gummiet havde været knækket og nu genindsat med blottet studs som følge... :x  :evil:  :x
Lampen fortæller mig nu at bagerste differentiale spær er aktivt, men jeg har IKKE trukket knappen.!!
Kørte forsigtigt hjem resten af vejen (havde det nu bare været en grusvej!) Med så store sving som muligt, for ikke at belaste spærret kom jeg det sidste stykke hjem. Nu holder vogene dernede og jeg ved ikke hvor jeg skal starte imorgen tidlig???
Kan vel ikke køre videre med at låst bagspær!
Hvad kan jeg gøre får at "låse" det op?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Thor

  • Gæst
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #1 Dato: 16. November 2007 kl: 07:19:26 »
Der er vist kun en vej fremad her. Ned under bilen, afmonter diffspæren, dvs aktuator og få lirket den mekaniske spær ud igen. Vær opmærksom på at gummibøssningen der beskytter spærren orginal er delt i 2 gummirør. Dette for at man skal kunne drive den lille split der låser aktuator til mekanisk arm ud og ind. Når du har fået det fra hindanden, tjek for slidmærker, hvis tilfældet slib med fint sandpapir. Den mekaniske arm skal let kunne skubbes ind og hives ud af indgreb. Husk at hejs bagenden af bilen så at begge baghjul er fri, med gear i kan du nu dreje baghjulene lidt samtidigt med at du masserer armen ind og ud. Ikke så svært men som alltid besværligt. Der er ikke så meget plads at gøre med.
Held og lykke
Hilsen Thor.

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #2 Dato: 16. November 2007 kl: 08:43:43 »
Ok, Altså ned og afmontere og få lirket spærret ud. Derfra er det vel ikke et problem at køre videre med spærret afmonteret? Indtil jeg bla. får fat i nyt gummirør?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #3 Dato: 16. November 2007 kl: 08:49:07 »
... og er det mon muligt at få lirket spærret ud, uden at løfte baghjulende fri?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Thor

  • Gæst
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #4 Dato: 16. November 2007 kl: 11:30:05 »
Prøv!!!

Kkrogsgaard

  • Gæst
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #5 Dato: 16. November 2007 kl: 15:46:08 »
Spærrediffernetialet sidder jo inde i gearkassen...

Det er låsen til differentialet som Thor snakker om, det er en lille pal der blokker i differentialet. Den skal holdes vedlige ved at aktivere spæret en gang imellem.

Jeg vil mene det er en god ide at give den rigeligt med fedt, hvis du får den ud.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #6 Dato: 18. November 2007 kl: 19:52:24 »
Det kunne vel ikke tænkes at de har fået sat de 2 vacuum slanger omvendt på?? :) Det ville bevirke at den låser diffen med knappen inde og åbner den igen med knappen ude...

Prøvede du at hive knappen ud??

Jeg lavede samme "bummert" da jeg skiftede gearkasse :D Glemte hvilken slange til hvilken studs :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #7 Dato: 18. November 2007 kl: 21:18:30 »
Jo, jeg havde også haft samme tanke ang. slangerne og hvis det er en "almindelig" kendt fejl er jeg mere rolig :)

Desværre har jeg ligget lidt sygdomsramt i weekenden og har ikke rigtig fået gået i dybden med fejlfindingen - min kæreste mener at det er noget psykosomatisk og at det hele handler om bilen! Måske har hun ret!!

Anyway - mine spæde forsøg med bilen har dog drejet sig om, at den er gået tilbage til udgangspunktet for men forrige tråd; Den vil ikke starte igen!!! :(
Jesus!!! Jeg kom hjem med en fungerende bil fredag (pånær det med diff spæringen) Den startede i alfald! Jeg blærede mig med det over for mine drenge, lørdag, ca tre gange startede og slukkede jeg. Fjerde gang ville den ikke! Alt kørte undtagen motoren! Lige som sidst!
Diagnose: sortsværtede og benzinlugtende, våde tændrør! Efter blot et til to startforsøg. (jeg rørte ikke speederen) Har måske fået fyldt lidt vel rigeligt olie på i sidste uge, lige op over max! Men tænker ikke at dette er problemet?! Ny starter og strømfordeler snurrer. Motoren bliver drejet rundt!
Begyndte at spekulere på om jeg/vi har fået drejet motoren ud af sync... Så den ikke laver kompression ud for det rigtige tændrør?! Der blev jo drejet manuelt på svinghjulet for at mærke efter om den evt. var brændt sammen... Men den HAR jo været igang i mellemtiden... Så...

Hvad gør man med våde tændrør?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #8 Dato: 18. November 2007 kl: 21:54:44 »
Har du prøvet at skifte tændrørene?? Kan jo være de er ved at have levet deres tid...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #9 Dato: 18. November 2007 kl: 21:58:51 »
.. ja, det glemte jeg at skrive. Nye tændrør er isat!

Jeg lufter dem (tørre dem) og sætter dem i igen, men de er våde igen efter næste forsøg!

Jeg er mere forundret over hvorfor de bliver våde?!
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #10 Dato: 18. November 2007 kl: 22:00:23 »
De bliver våde fordi benzinen ikke antænder, dvs. den gnister ikke, enten fordi tændrørene ikke virker eller der ikke er nogen impulser fra tændspolen til tændrørene (og så hørte min viden om benzin motorer op :D)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mads-kaa

  • Gæst
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #11 Dato: 18. November 2007 kl: 22:05:51 »
Citat fra: "BlackChart"
De bliver våde fordi benzinen ikke antænder, dvs. den gnister ikke, enten fordi tændrørene ikke virker eller der ikke er nogen impulser fra tændspolen til tændrørene (og så hørte min viden om benzin motorer op :D)


Det er ikke nogen helt dårlig diagnose Morten! Jeg ville nok også undersøge tændkabler, fordeler og tændspole.
Tag et tændrør ud, og find et godt stelpunkt, og se om der kommer gnist eller ej.

/Mads

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #12 Dato: 18. November 2007 kl: 22:16:02 »
Ja... det lyder rimeligt. Haynes forklarer endvidere at tændrør nr. 1 skal ha strøm når tændspolen står udfor kablet til tændrør nr.1. (også meget rimeligt) Og at svinghjulet samtidig skal stå i en bestemt position hvor et mærke står lodret op (kl 12) Så der kommer kompression til kammer nr. 1.

Jeg er imidlertid i tvivl om jeg kan have fået drejet svinghjulet (motoren)ud af sync med ovenstående setup! Kan ikke finde omtalte mærke i svinghjulet! Og kan dette evt være årsag til det griseri mine tændrør oplever, når jeg forsøger at starte?! :?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Offline kaizer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
    • Vis profil
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #13 Dato: 18. November 2007 kl: 22:19:21 »
Citér
Tag et tændrør ud, og find et godt stelpunkt, og se om der kommer gnist eller ej.


Lige et forståelses spørgsmål: kommer gnisten/strømmen i tændrørene ikke kun når jeg starter? eller er tændning nok?
Mads - Ejer af VW Bus T3 Syncro 2.1 Krankenwagen :-)

Mads-kaa

  • Gæst
starter problem løst - men differentiale låsen har låst sig!
« Svar #14 Dato: 18. November 2007 kl: 22:27:55 »
Citat fra: "kaizer"
Citér
Tag et tændrør ud, og find et godt stelpunkt, og se om der kommer gnist eller ej.


Lige et forståelses spørgsmål: kommer gnisten/strømmen i tændrørene ikke kun når jeg starter? eller er tændning nok?


man kan ikke ved at dreje på remskiven dreje motoren ud af sync.! Der kan kun være kompression når stemplet er i top. Det eneste du kan justere i den forbindelse er tændingen, det sker ved at dreje fordeleren, sidder den løst??
Motoren/fordeleren skal stå ud for tændingstidspunktet for cylinder 1 hvis du skal måle om der er spænding på tændrøret. Det kan godt være svært at vide når man ikke er sikker på hvordan motoren er justeret. Derfor er det nemmere at får en hjælper til at prøve at starte, mens du kigger på tændrøret om der kommer gnist. Hvis der kommer en gnist, skal man så finde ud af om den kommer på det rigtige tidspunkt...

/Mads