Forfatter Emne: Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...  (Læst 3150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Dato: 17. April 2005 kl: 08:55:40 »
du tager de 2 ledninger på føleren og sætter dem sammen. viseren skal nu gå op på fuld og lys dioden begynde at blinke. hvis der kun er en ledning på føleren sætter du bare den på stel. hvis viseren gør som beskrevet skal du have en ny føler. gør den det ikke er det enten ledningen det er galt med eller viseren. så kan du måle på ledningen op til viseren. der skal selvfølgelig være en forskel på varm og kold motor, og det er modstand som du selv skriver. kig evt. i en rep. bog for værdierne

Hilsen Lennart

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Svar #1 Dato: 17. April 2005 kl: 19:11:16 »
de 3 af dem er olie tryk kontakter og har der for intet med temperaturen at gøre. hvis din olielampe blinker når du sætter tænding på fejler de intet. du skal derfor have købt en ny temp. føler. det er den eneste der er noget galt med.

Hilsen Lennart

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Svar #2 Dato: 17. April 2005 kl: 19:13:16 »
kan se i et andet indlæg at du har skiftet motor. så er det da bare tage den fra den gamle

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Svar #3 Dato: 17. April 2005 kl: 21:53:52 »
jeg må desværre bede dig om at enten at kigge i en rep. bog eller håbe på der er en anden der kan hjælpe dig. jeg sidder kun og bruger min hukommelse og den er åbentbart ikke hvad den har været  8) og den rep bog jeg har dækker kun benzin modellerne

Hilsen Lennart

PS. mener dog stadig at mindst 2 af de 4 er til olietrykket

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Svar #4 Dato: 17. April 2005 kl: 22:00:16 »
Du har ret! Der ER 3 vandtemp.-følere på en TD. De to på studsen i topstykkets endegavl er identiske og derfor er der underordnet, hvilken, der sidder hvor. Den ene giver signal til termometeret i instrumenthuset og den anden giver signal til gløderelæet, der afhængig af dette signal kan gløde kortere eller længere tid. Tager du det sidstnævnte kabel fra gløder den MEGET længe. Den tredie føler sidder på den anden studs mellem 3. og 4. dyse. Denne er en on/off kontakt, der giver signal til den lille ekstra vandpumpe om at starte. Dette sker ved meget høje motortemperaturer - 115 grader og derover og sker uafhængigt af om der er tænding på bilen. Man kan derfor opleve efter langvarig motorvejskørsel at der er en sær summen i motorrummet selv om man har slukket alt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min temperaturmåler virker ikke, hjælp til fejlsøgning...
« Svar #5 Dato: 17. April 2005 kl: 23:15:26 »
Nej, det er forbundet sådan at pumpem har permanent plus og når så føleren har den nødvendige temp oprettes der stelforbindelse gennem føleren
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!