Forfatter Emne: (Om faa dage har jeg) Startproblemer.  (Læst 5248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Dato: 12. December 2007 kl: 23:18:20 »
Hey Alle

 Jeg har de sidste 5-7 dage oplevet at selv om min bus starter saa hoster selve starteren mere og mere. Mentalt plotter jeg en kurve hvor jeg rammer bunden om ganske faa dage og jeg ikke vil vaere i stand til at starte vidunderet.

 Symptomerne er f0lgende:
 Jeg saetter n0glen i og drejer om til et hak f0r motoren aktiveres. Mine instrumenter blinker fint og det hele ligner sig selv. Naar jeg saa drejer n0glen det sidste hak hoster starteren 2-4 gange hvorefter motoren gaar igang. Jo flere dage der gaar, jo flere 'host' f0r motoren starter. Naar startet lyder motor fin. Den staar i tomgang fint (selv en kold, fugtig  morgen). Naar startet k0rer den perfekt og der er ingen mislyde at spore. Ingen r0g eller lugt. Batteri spaending er f0lgende:

Slukket Motor: 12.58v
Startet Motor (tomgang): 13.89v
Motor ca. 2000rpm.:13.90v

 Jeg kan h0re radio, have lys og blaeser paa naar motoren er slukket. Mit batteri er ca. 2-3 uger gammel (70a Bosch).

 Forebyggende indsats:
 Er selvf0lgelig at lave en Search her paa forumet efter 'Startproblemer' og 'Start Problemer'. Temmelig mange hits. Desvaerre er de fleste Diesel : (...

 Jeg fik dog laest en del og kom frem til bla.a f0lgelnde kunne have indflydelse:

Taendspole eller kablet mellem taendspole og str0mfordeler.
Daekslet til str0mfordeleren.
Batteripoler er rene og polsko fastspaendt.
Rust paa kontakt flader til startrelaeet.
stelforbindelser til batteri og starter skal reng0res.
reng0r starteren for støv og skidt.

Det var jo en del... Hvis symptomerne er tiltagende som mine og ikke spontant opstaaet hvad ville en garvet hund saa unders0ge som nummer 1? Jeg skal til Sverige og bes0ge svigerfar paa L0rdag saa det g0r SLET ikke noget hvis jeg kunne rette op paa denne negative sliske...

 Jeg haelder til min starter er beskidt/ved at staa af (men hva' ved jeg?).

 Haaber der er nogen som har taalmodighed til at laese denne kaempe sm0rre og komme med et bud eller to.

 : )

 - Jensen

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #1 Dato: 12. December 2007 kl: 23:39:52 »
Hej Sune

Nu er jeg jo ikke benziner. :wink:
Men hvis det er starteren,: så lyder den meget mærkeligt, skurrrrende, hvis den er ved at stå af.

Prøv at lægge mærke til luftfugtigheden, hvis det er tåget, kan der godt dannes et fugtigt lag inde på motoren, og er der lidt med tændkablerne, kan gnisten godt løbe på siden af kablerne.

Er det fugt, løser du problemet ved at spraye alle de elektriske ledninger med noget fugtafvisende, Pronto, eller sådan noget.  

Nu har der jo været meget fugtigt de sidste dage. og solen står ikke så højt, at den tørrer noget ud.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #2 Dato: 13. December 2007 kl: 00:18:55 »
Starteren ligefrem hoster ?
Betyder det, at den falder ud fra startkransen, eller kører den bare sløvt ?
Som du allerede er inde på, er en af synderne stelforbindelsen. Men også solenoiden (startrelæet) slides med tiden, og kontakterne indvendigt taber forbindelse. Kablet fra solenoiden og ind i starteren kan korrodere, - og så læner det sig op ad en renovering.
Men inden du kommer så vidt, kan du prøve at kigge nærmere på kabelforbindelserne på starteren.
De skal være fri for ir og rust, sidde ordentligt fastgjort - ligesom på batteriet.
Ellers har du et mindre svejseværk mht. gnister der hopper rundt / tabt forbindelse.
Håber du får løst problemet.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #3 Dato: 13. December 2007 kl: 08:13:51 »
Det lyder meget som om det lille fletkabel der går fra startrelæet og ind i starteren er tærret. det er et problem som jeg har haft før.
Det er relativt billigt at få lavet hvis du selv skiller starteren af. evt. kan du selv lodde en ny stump kabel på, men det kræver en stor loddekolbe, alternativt en lille gasbrænder.

mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #4 Dato: 13. December 2007 kl: 11:08:14 »
Jeg fortolker dit indlæg som at starteren ganske enkelt kører flere omgange end normalt.. ikke at den kører mere trægt? Når mine gamle Lada benzinere fik de symptomer så rensede jeg tændrørene, tjekkede afstand mellem de to "poler på enden af røret eller skiftede dem til nye (ultrabilligt til Lada). Rengjorde og tørrede kablerne grundigt.. Tjekkede  og rensede forbindelser i strømfordeleren. Tørrede forbindelser og kabler med en hårtørrer og til slut silikonrede jeg dem. Men det skal siges at jeg altid lige inden vinteren gav stelforbindelser o.s.v. en tur med stålbørste og rens og fedtede dem ind i kobberfedt. Plus at en Lada selvfølgelig er en legendarisk vinterstarter.. den er bygget til det.. Men jeg er enig med Poot.. fugt.. det er fjende nr. 1. Sku du ikke bare  ha monteret det benzinfyr så motoren var varm og tør om morgenen ?? :D

Mit råd.. tjeck dine tændrør og kabler og brug en times tid på at rense og isolere dem mod fugt.. og se så hvad den siger..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #5 Dato: 13. December 2007 kl: 17:25:25 »
"hoster selve starteren mere og mere." ? Kan det beskrives nøjere

Og hvordan kan du høre det "er selve" starteren.

Uanset hvad er den med kluden og pronto et hit til Benz biler.

Kurt
Kurt - 25115788

Herr_Jensen

  • Gæst
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #6 Dato: 13. December 2007 kl: 19:59:12 »
Hey alle og tak for svarene.

 Jeg har attached en mp3 (eller rettere: man maa vist ikke attache mp3'ere saa jeg har pakket den ind som zip) saa man kan h0re hvordan det lyder. Det er Kaizer som holder min mobil og selvf0lgelig springer den igang i f0rste hug. Man kan dog ane at den lyder lidt traeg i det. Vil lige understrege at den altsaa IKKE plejer at hoppe igang saa hurtigt i disse dage... Her til aften da jeg skulle hjem fra job l0d den virkelig traet.

@Poot
 Jeg synes nu ikke her er specielt mere fugtigt men bussen er jo importeret saa det er f0rste vinter i vores klima. Dette kan maaske have noget at sige... Jeg vil klart pr0ve at gaa den igennem og skrubbe/t0rre den.

@Aran
Starteren k0rer sl0vt. Mere og mere faktisk. Det er ligesom det forvaerres dag for dag. Jeg vil checke alle kabler rundt om starteren imorgen. Tak.

@4x4
 Er det nemmere at faa en ny starter? Jeg er i forvejen presset ved at af og paamontere starteren... Saa hvis jeg ogsaa skal til al rode rundt i maven paa starteren saa tror jeg at det er for meget for mig. Ville jeg adressere det problem du beskriver ved at skifte hele starteren?

@jankjerbye
 Desvaerre k0rer starteren mere og mere langsomt. Som om den mister pusten. Den lyder slet ikke som sit gamle jeg - mere i stil med et barn med kighoste. Gode fif du kommer med - det hele bliver pr0vet af imorgen : ).

@KHSalvesen
 Hvis du pr0ver at lytte paa min mp3'er saa kan det vaere det giver lidt mere mening. Er godt klar over det ikke er den bedste kvalitet men maaske det giver et peg i en retning.
 Som jeg saa ofte skilter med er jeg total novice (stadig) saa jeg ved ikke om det er starteren. Det er noget jeg formoder... Har checket batteriet og kan som sagt hverken h0re eller maerke forskel naar bilen ellers er igang. Det er kun lige de dramatiske sekunder jeg drejer n0glen det sidste hak og starteren hopper igang til motoren k0rer at jeg kan h0re en forskel.

Har lige h0rt mp3'en igen og det er godt nok aergeligt at den vaelger at hoppe igang saa hurtigt for det er svaert at h0re dens host.

 En anden tanke jeg har er at det maaske kunne vaere selve b0sningen som starteren hopper ind i som skal sm0rres/udskiftes... Nogen der ved hvordan det lyder naar saadan en skaber sig?

 Igen tak for jeres tid.

 : )

 - Jensen

Mølle

  • Gæst
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #7 Dato: 13. December 2007 kl: 21:00:59 »
Hej Sune

jeg kender en flink pensioneret autoelektriker i køge, som kan renovere starter. Jeg har også en liggende, som du må prøve. Det er ikke svært at skifte.

bare sig til, hvad du ønsker.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #8 Dato: 13. December 2007 kl: 21:03:23 »
:) Ja nu har jeg lyttet.  Du har ret det er lidt svært.

Tror nu jeg ville prøve at sprøjte med fugtafvisende på tændkabler osv. Først. Det er nemlig den lette løsning 8)

Hilsen Poul Held og lykke med det.
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #9 Dato: 13. December 2007 kl: 21:58:34 »
prøv li med et voltmeter og tjekke spændingen på batteri når du laver start forsøg? der ska den gerne gi lidt mer en 6-7 volt ik kkrogsgård :0) hvis den ikk ryger under 12 sååå ville jeg tjekke om starter opfører sig mærkeligt. ellers en amperetang på det tykke kabel på generator og så lave en masse forbrug mens bilen kører i tomgang, tænde alt lys og elrude og blæser så sku ampererne meget gerne stige. hvis den ikk lader optimalt kan et nyt batteri godt få åndenød, hvis generator kun gir det halve ampere af hva den ska sååå happy hunting :D
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #10 Dato: 14. December 2007 kl: 01:07:57 »
Eller et par fede startkabler fra en hjælpebil.
Hvis den dykker i omdrejninger, har du givetvis et halvfladt batteri. Så vil fem minutters "hjælpeladning" sikkert få starteren op i normale omdrejninger - og så hedder det et kig på generatoren og dens forbindelser istedet.
Held med det.....

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #11 Dato: 14. December 2007 kl: 13:19:06 »
Citat fra: "Aran"
Eller et par fede startkabler fra en hjælpebil.
Hvis den dykker i omdrejninger, har du givetvis et halvfladt batteri. Så vil fem minutters "hjælpeladning" sikkert få starteren op i normale omdrejninger - og så hedder det et kig på generatoren og dens forbindelser istedet.
Held med det.....

Ja hvordan er kørselsmønsteret.

Hvormange Km kører bilen på hver tur/dag.  :idea:

Kurt
Kurt - 25115788

Herr_Jensen

  • Gæst
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #12 Dato: 14. December 2007 kl: 15:44:56 »
Jeg k0rer ca. 7-8 km. i et straek. Maaske lidt mindre. Det er ikke meget det ved jeg men som sagt er dette lige opstaaet for nogle dage siden. Jeg har en bedre lyd af start fasen her.

Som sagt er batteriet 2 uger gammelt og jeg har postet maalingerne i min f0rste post. Kan ikke selv vurdere om de er kriminelle men mener de skulle vaere i den flove ende af 'OK'.

Jeg skrubber paa livet l0s paa alle stel forb. jeg kan finde...

 - Jensen

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #13 Dato: 14. December 2007 kl: 17:09:45 »
Du bruger mere strøm, end du kan nå at lade. 7-8 Km er slet ikke nok.

Kan du ikke komme til at få en lader på batteriet, natten over.

Eventuelt tage batteriet ind i varmen, og lade det op.
(når så du sætter det lune nyopladede batteri i igen, har du den energi den mangler (i et stykke tid))

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
(Om faa dage har jeg) Startproblemer.
« Svar #14 Dato: 14. December 2007 kl: 19:45:53 »
Du har ret i, at dine spændingsmålinger ligger i den flove ende. Men det afhænger lidt af, hvor du har målt. Jeg formoder, at du har startbatteriet under passagersædet? Hvis målingerne er direkte på batteriet, så er ladespændingen næsten OK. Ude på generatoren skal der gerne være noget over 14 V - også med tændt lys - når motoren snurrer 2000 rpm. Sådan en 14,2-14,6 er optimalt.
Hvilespændingen på dit batteri er ikke noget at prale af. Hvilespændingen måles efter mindst 2 timers stilstand, og den skal gerne være ca. 12,8. Er den bare lidt mindre, så kan det tages som udtryk for at batteriet mangler mange % i at være fuldt opladet. Hvis mine gamle grå celler ellers husker rigtigt her i julefrokosttiden, så er batteriet ved 12,6 V kun 70% opladet. - Check lige tallene, men pointen er at et meget lille fald i hvilespænding udtrykker meget stort fald i ladetilstand.
Jeg er helt enig med KHS, når han foreslår at oplade batteriet eksternt, for derved endeligt at afgøre om fejlen er defekt starter eller fladt batteri.

Måske er det "in natura" let at høre, at der faktisk er en fejl på starteren, men lydfilerne er lidt uklare, så derfor kredser vi nok lidt om batteriet. En anden årsag til at alle gerne vil tale om batteriet er, at processen med at skifte starter på en benz.-Syncro er absolut "no-fun". Jo - man kan gøre det uden at løsne motoren, men alle 10 knoer er aldeles forrevne og blodige efterfølgende...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!