Forfatter Emne: Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??  (Læst 2650 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Dato: 29. April 2005 kl: 11:29:49 »
Her må nogle af dieseldrengene på banen.. :lol:

Er du helt sikker, at der er nok vand på  :?:

Tag låget af ekspansionsbeholderen mens den er kold og fyld op.
Start motoren og fyld på mens den står i tomgang.

Udluft køleren som beskrevet i manuellen (vigtigt det gøres efter forskrifterne, ellers hjælper det ikke en sk....d)

Held og lykke !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #1 Dato: 29. April 2005 kl: 16:11:55 »
Hmm, hmm. Her kan være flere muligheder

For det første: I termometeret er der en viser og en lampe. viseren reagerer på den lille sensor, der sidder i studsen på endegavlen af topstykket (der sidder to, men de er identiske). Den røde diode midt i termometeret er styret af den svømmer, der sidder i ekspansionsbeholderen i højre side af motorrummet. Altså, blinker lampen er det ikke temperaturen, der får den til det, men kølervaskeniveauet, der er for lavt. Når du samtidig skriver at temperaturen er meget høj, så får jeg lidt bange anelser. Dem fremsætter jeg lige her, og så kan du forhåbentlig skyde dem ned.

Hvis toppakningen er defekt, eller hvis topstykket er revnet, så kommer der forbrændingstryk ind i kølevandskredsen. Det fortrænger kølervæsken - i første omgang fra den første ekspensionsbeholder til den anden (ved nummerpladen) og herfra fortrænges væsken ud af de tre lufthuller i toppen af denne beholder. Motorens reaktion vil være at temperaturen stiger over det normale (der mangler jo vand) og samtidig vil den røde diode blinke (indtil man hælder vand i igen). Hvis du kan se, at der konstant kommer bobler i kølevandet fra motoren til ekspansionsbeholderen, så har du balladen!

Nå men det var bare anelser! Forhåbentlig er det bare sensoren der er i stykker. Skift den på studsen - den koster småpenge - og check så om temperaturen er ok. Udluftning af en TD foregår sådan: Parker på et stigende underlag - fronten op. Af med grillen og åben låger til den første ekspansionsbeh. (den i højre side.). Hav masser af væske klar og start motoren. Sørg for at beholderen er fuld hele tiden. Lad motoren blive driftvarm og lad en hjælper åbne luftskruen i køleren. Giv lidt gas - 1500 -2000 rpm og bed hjælperen lukke luftskruen, når der ikke kommer mere luft. Fyld eks. beh. og skru låget på (mens der stadig er lidt gas på motoren. Slutteligt sættes slangen på til den lille beh. ved nr. pladen.

PS.: Middelfart Autodele er billige med nye topstykker :wink:  :wink:  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #2 Dato: 02. Maj 2005 kl: 23:15:23 »
Jeg tror, at vi skal have nogle flere iagttagelser på banen. Er der olie i vandet? Er der bobler i vandet i ekspansionsbeholderen? Smider den vandet ud? Går den jævnt på alle 4? Er kølesystemet skyllet igennem? Opbygges der højt tryk i kølesystemet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #3 Dato: 06. Maj 2005 kl: 20:10:21 »
hej med jer

jeg har en 1,6 suge diesel og så har jeg lige et spørgsmål til jarl omkring rød lysdiode i instrument bordet,, min bil hade det med at smide vandet pga at ex beholderen var flæket og når den så blev varm altså over drift temp så blinkede den røde lysdiode og jeg fyldte vand holdt den op igen.. men der er altså ingen flyder i min beholder men ledningen lå der men der er ingen hul til flyder.. hvordan kan den så blinke  :roll:

Mvh Flemming

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #4 Dato: 06. Maj 2005 kl: 23:21:39 »
Hvis vandet bliver så varm at temp. viseren kommer helt over til højre så begynder den at blinke

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #5 Dato: 06. Maj 2005 kl: 23:23:53 »
Jeg tror, at din bil må være en af de tidlige dieselmodeller. Der var der nemlig en serie uden føleren i eks.beholderen. Hvordan ledningsdiagrammet var i de biler, ved jeg ikke, men baseret på dine informationer, ser det ud som om den blinkende diode var temp.afhængig.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Temperaturproblemer.... Hvad pokker gør jeg....??
« Svar #6 Dato: 07. Maj 2005 kl: 13:42:27 »
hej igen ja det er en 82èr jeg har aldrig rigtig vist hvorfor den gjorde det for jeg har fået det at vide nogle gange at når den blinker så er der også en føler.. men nej.. tak for svaret
Mvh Flemming