Hmm, hmm. Her kan være flere muligheder
For det første: I termometeret er der en viser og en lampe. viseren reagerer på den lille sensor, der sidder i studsen på endegavlen af topstykket (der sidder to, men de er identiske). Den røde diode midt i termometeret er styret af den svømmer, der sidder i ekspansionsbeholderen i højre side af motorrummet. Altså, blinker lampen er det ikke temperaturen, der får den til det, men kølervaskeniveauet, der er for lavt. Når du samtidig skriver at temperaturen er meget høj, så får jeg lidt bange anelser. Dem fremsætter jeg lige her, og så kan du forhåbentlig skyde dem ned.
Hvis toppakningen er defekt, eller hvis topstykket er revnet, så kommer der forbrændingstryk ind i kølevandskredsen. Det fortrænger kølervæsken - i første omgang fra den første ekspensionsbeholder til den anden (ved nummerpladen) og herfra fortrænges væsken ud af de tre lufthuller i toppen af denne beholder. Motorens reaktion vil være at temperaturen stiger over det normale (der mangler jo vand) og samtidig vil den røde diode blinke (indtil man hælder vand i igen). Hvis du kan se, at der konstant kommer bobler i kølevandet fra motoren til ekspansionsbeholderen, så har du balladen!
Nå men det var bare anelser! Forhåbentlig er det bare sensoren der er i stykker. Skift den på studsen - den koster småpenge - og check så om temperaturen er ok. Udluftning af en TD foregår sådan: Parker på et stigende underlag - fronten op. Af med grillen og åben låger til den første ekspansionsbeh. (den i højre side.). Hav masser af væske klar og start motoren. Sørg for at beholderen er fuld hele tiden. Lad motoren blive driftvarm og lad en hjælper åbne luftskruen i køleren. Giv lidt gas - 1500 -2000 rpm og bed hjælperen lukke luftskruen, når der ikke kommer mere luft. Fyld eks. beh. og skru låget på (mens der stadig er lidt gas på motoren. Slutteligt sættes slangen på til den lille beh. ved nr. pladen.
PS.: Middelfart Autodele er billige med nye topstykker :wink: :wink: :wink: