Forfatter Emne: Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.  (Læst 14215 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Dato: 10. Juli 2008 kl: 13:29:39 »
Dether bliver vist en af de længere.. snup en kop kaffe inden i læser videre.

Som den opmærksomme læser her på forum ved, har jeg i nogle måneder haft lidt bøvl med luft i koblings og så senere bremsesystemet. Jeg var begyndt at få flere og flere sære lyde og underlige bremseoplevelser så det var på høje tid at få gjort noget. Det er en lang historie der bundede i min uvidenhed om koblings-systemets og bremse-systemets forbindelser og mangel på samme.. Hvordan udluftning af de to systemer ikke påvirker hinanden o.s.v. Well..

Det kulminerede med... Efter at have opdaget slid og defekter på koblingssystemet og have udbedret disse: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2964 ; http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=3853 og have renset og tjekket de forreste kalipre. At utætheden der sugede luft ind i bremsesystemet og lod bremsevæske forsvinde på magisk vis uden pletter på jorden, måtte være det sidste sted det kunne være, nemlig bagbremserne :idea:

Jeg fik, med lidt hjælp fra en t3net-kammerat og en stor hammer, den bageste bremsetromle af i venstre side og det var ikke et rart syn der mødte mig. En sive-utæt bremsecylinder havde sølet hele bremsen til i bremsevæske og kombineret med bremsestøv og flager af revne bremsebakker var hele bremsen indsmurt i en sortgrå tyk ildelugtende bremsestøvs/bremsevæske-pasta. What a mess, men nu havde jeg fundet synderen. De få steder der havde undgået dette mix eller hvor det var tørret ud var så til gengæld tærede og rustne. Selve tromlerne og bakkerne var sådanset ikke slidte, men der var ingen vej uden om at skifte hele dynen.

Jeg havde længe gået og forberedt mig på at skifte ankerplader bagpå da de ikke holdt et syn mere. Jeg havde skaffet et par brugte meget pæne ankerplader til en god pris (ikke helt så nemt som det lyder) og det var begyndt at gå op for mig at jeg når jeg nu VAR i gang med at splitte lortet ad ligesågodt kunne skifte/renovere både lejer og komplette bremser i bag. Nu SKULLE bagbremserne skiftes og jeg havde et par dages ferie hvor bilen ikke absolut skulle køre hver dag.. nu skulle slaget stå.

En anden rigtig tålmodig og god t3net-kammerat lagde faciliteter og opbakning til og så var jeg i gang.

Ankerpladerne nærmest dryssede af sammen med det grus og de småsten der havde fundet vej ind i bremsen gennem de tærede huller i pladen og med det rette værktøj og det rette store tav kom lejehuset og resten af bagnavet og bremsen også forholdsvis nemt af. Bremserørene var ikke af kobber og omløberen kunne ikke dreje omkring røret længere så røret blev helt snoet da jeg forsøgte.. En skævbider udskød problemet til senere og tilføjede opgaven med at lave nye bremserør til spisesedlen. :x  





Afrensningen af lejehus og bremsetromler, som jeg kunne genbruge tog lidt længere tid end beregnet, resten af delene var lige til at losse ud (med undtagelse af et par gamle lejedele der kunne bruges som mellemstykker når der skulle presses nye lejer i).





De indkøbte ankerplader skulle jeg have haft klar inden jeg skilte lortet ad og her fik jeg den første store forsinkelse og lærte en lektie. Efter afrensningen af dem (de havde været konserveret/behandlet med et lag olie mens de lå på hylden og ventede) skulle de sandblæses og males.




Der var uheldigvis lidt bøvl med begge de sandblæsere jeg prøvede, men til sidst, et par timer forsinket, kunne jeg kigge på et par rene, sandblæste ankerplader og så var det allerede tid til aftensmad.





De gamle lejer skulle presses ud af lejehusene og nye skulle presses i. Jeg prøvede først uden at fjerne låseringen :oops: det kan man så overhovedet ikke, heller ikke med 20 tons  :roll: Nå.. jeg nærstuderede den desværre ret udetaljerede eksploderede tegning (der iøvrigt ser ud somom det er et Type2-T2 bagtøj) i "So Wirds Gemacht" endnu en gang :idea:  og ud kom låseringen og pløf ud kom lejerne. Afrensning, delvis opfedtning, ipresning af nye lejer, opfedtning igen og montering af lejehus.. det gik der også lidt tid med. Og nu var klokken over midnat.. argh..





Til slut blev de nymalede ankerplader, der lige akkurat var blevet støvtørre, monteret og så var det pludselig midt om natten.





STOR tak til wilson for tålmodighed på trods af at han skulle op og til udlandet på arbejde få timer efter.  :oops:  Det er vist en gevaldig fadbamse på sækkevogn jeg skylder der :!:

Bilen blev trillet ud og stå i skammekrog og opmonteringen af bremser, nye bremserør, udskiftning af bremsevæske og udluftning/justering blev skudt til efter wilson var kommet hjem fra udlandet og der igen var lidt tid til at mekke.

Fortsættelse følger...

I mellemtiden kan man se et samlet galleri med de billeder jeg fik tid til at tage med mobiltelefon her:

http://martinelund.dk/MiniGal/index.php?list=16
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2008 kl: 16:05:49 »
Det ser sgu fint og ikke mindst fremtidsperspektivt ud.

Hvorfor ikke galvanisere dem.?

Hvad er det for noget kampvognsmaling.?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #2 Dato: 10. Juli 2008 kl: 16:33:31 »
ØHHH ska vi forstå det sårn at daily driver Krone1 er i PIT???
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #3 Dato: 10. Juli 2008 kl: 17:10:33 »
Man kan ligesågodt se lidt fremad og lave sin bil ordentligt. Jeg er ikke "den skal bare køres ned" typen, derfor lavede jeg det så godt jeg kunne.. Tak for rosen.

Jeg galvaniserede ikke da jeg ikke havde forberedt mig ordentligt, var i tidsnød og ikke kunne tillade mig at lade bilen holde stille og vente på det.
Men jeg syntes sådan på ide planet at det ville være kanon hvis der var en herindefra der samlede en hel bane afrensede stumper sammen i sit lokalområde så vi ku få en ordentlig pris og sendte det til galvanisering.. Det er der vist flere fra Sjælland der har gjort inde på vwnettet. God ide..

Maling var hammerlak 3 lag. 2 med pensel og 1 med spray.

Bare rolig.. Ingegerd er på vejen igen det tog bare lige et par overnatninger på værkstedet.

En mere fyldig update med billeder af part 2 "bremsemontering" og kommentarer kommer når jeg har en halv time uden gæster i huset og en spisekammertempereret half&half.. Det skal helst være lidt hyggeligt at poste  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #4 Dato: 10. Juli 2008 kl: 19:32:54 »
Respekt! Det ser sgu godt ud, det der.
Så må jeg med skam melde, at jeg "snød" og skiftede godt nok hjulcylindre og bakker + fint afrensede og smurte selvjusteringer, men maling og sandblæsning fik den ski` ikke noget af.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #5 Dato: 10. Juli 2008 kl: 23:27:30 »
Part 2:

I går lykkedes det så at finde tid og monteringen kunne blive gjort færdig. Jeg fandt meget hurtigt ud af at tegning og beskrivelse i "So Wirds" var noget mangelfuld og da HowdiAudis "QUICK" monteringssæt indeholdt op til flere dimser der ikke passede på bremserne (og iøvrigt nogle for kraftige fjedre til at holde bakkerne på plads)



gik det hen og blev lidt gætten sig frem hvordan fjedre skulle vende og hvor de skulle sidde..

MEN jeg fik det da monteret altsammen efter at have ødelagt biltemas fjederværtøj og være gået over til gode gammeldags hudafskrabninger på fingrene og en papegøjetang. 8)



Det så sku så fedt ud at jeg fik en masse gåpåmod til at lave to nye kobberbremserør i hånden. Efter et par forsøg lykkedes det mig at få lavet en pæn dobbeltkrave og så er det jo snydenemt når man kan låne det rigtige værktøj.



Resten af aftenen gik med at samle resten og stå og se åndsvag ud på enden af 1 meter jernrør som forlænger på T-nøglen i forsøg på at ramme de 500 nm kronemøtrikken skal samles med. Nye splitter, udluftning, lidt nus.. efterspænding, kaffe og sludder. Det blev sku helt godt og på vejen hjem kunne jeg konstatere at alle sære mislyde var forsvundet.. nu summede den som en glad lille arbejderbi hele vejen hjem.

Endnu en gang tusind tak til wilson for tålmodigheden med min naive tidsopfattelse og for at være en rigtig god makker når man står og roder med noget man aldrig har prøvet før.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #6 Dato: 11. Juli 2008 kl: 00:29:39 »
Hej Jan

Respekt til dig - det er ikke så længe siden du i en tråd om en mørnet foraksel med sammensmeltet leje snakkede om "VW Hobro" og "Gå tilbage til Lada" - du er virkelig i den grad vokset med udfordringen - RESPEKT!

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #7 Dato: 14. Juli 2008 kl: 12:53:43 »
Har du ikke glemt at nævne plankebøf fra wong + Bent Betjent og hans håndlanger på nattur i Bronx  :lol:

Ja det var en hyggelig omgang - på trods af min udprægede dovne indstilling til at mekke bil lige PT.  :roll:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #8 Dato: 14. Juli 2008 kl: 13:32:48 »
Hæhæ.. hvis man vil have alle krydderierne på historien må man komme forbi Sibirien til en gang stegt flæsk og en snaps  8)

Det var ihvertfald lærerrigt.. Jeg har snart haft skilt, renoveret og samlet over halvdelen af bilen siden min ilddåb som T3 ejer i en gammel sminket Syncro-balje.. Det er hårdt arbejde at være T3 ejer.. men hvad sku man ellers køre?? Caddy - 1.9 SDi??  8)

Og jeg skal hele turen igennem med TriStaren når den er svejst og malet .. (endnu en lang historie)

Jeg ender sku med at blive uddannet T3 svend i løbet af et par år :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #9 Dato: 14. Juli 2008 kl: 13:40:10 »
Hej jan.

Det er knag´me guf det der, men jeg lagde mærke til den samlede bremse. Bremsens justerstang kan jeg ikke se om den vender rigtigt. Det er den gaffel med gevind i enden der går ind i justerskruerne. Den har en lang og en kort tand. Den lange tand skal vende indad altså sidde på bagsiden af bremsearmen. (Der er rettet fejl i dette indlæg)

Hvis du nu også giver bremserørsgevindet og røret  inde i bremserørsnippelenen anelse kobberfedt inden samlingen (og selvfølgelig passer på at det ikke kommer ind i røret) så bliver du så glad næste gang du skal skille det ad.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Mads2600

  • Gæst
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #10 Dato: 14. Juli 2008 kl: 14:13:39 »
Flot arbajde..

Men som jeg ser det han du brugt bakken fra den anden side?. Den arm håndbremsekablet hiver i skal da vende indad?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #11 Dato: 14. Juli 2008 kl: 14:39:58 »
Citat fra: "Mads2600"
Flot arbajde..

Men som jeg ser det han du brugt bakken fra den anden side?. Den arm håndbremsekablet hiver i skal da vende indad?


Nææh.. den vender nu rigtig nok, på alle de T3-ere jeg har skilt ad, har sagerne siddet som på billedet og jeg samler det også ligesådan.
Jeg tror iøvrigt at Jan snart har oparbejdet evnerne til at blive omrejsende T3-service- og reparatør-mand når han bliver træt af sit nuværende job.  :wink:
Vi mangler snart kun at han´s bedrifter inden for motorteknik og svejsearbejde...  :wink:
Iøvrigt pænt og grundigt arbejde, Jan.  8)

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #12 Dato: 14. Juli 2008 kl: 14:47:17 »
Næ næ. bremsebakken og arm sidder rigtigt. Jeg er mere bekymrt over om jeg har sagt noget sludder. Jeg må hjem og kigge. Der dukker noget op i errindringen om et hak i bremsebakken der hvor gaflen griber ind. Så lad være med at skille noget ad på grund af mig endnu.  :D
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #13 Dato: 14. Juli 2008 kl: 15:27:28 »
Ahhh.. leitfaden.. * slubre *



Tak for rosen drenge.. jeg trøster mig med at jeg snart har været hele bilen igennem og skiftet dimser.. og motoren er jo en OJ. Jeg glæder mig til 50.000 km jubilæet der er lige om hjørnet... så kan det være jeg inviterer på en øl i Sibirien..
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #14 Dato: 14. Juli 2008 kl: 19:13:09 »
I forbindelse med mit tidligere indlæg havde jeg grund til at være bekymret, for jeg har lige netop byttet rundt på det. Den skrå flade på røret og den længste tap på justerstangen skal vende mod ankerpladen.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg