Forfatter Emne: Defekt toppakning eller....?????  (Læst 3935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Dato: 06. August 2008 kl: 12:06:39 »
Hej

Jeg er helt ny her,  faldt tilfældigvis over  siden her, som ser ud til at være lige noget jeg kan få glæde af.

Jeg har kørt T3er i mange år, og elsker simpelthen den bilmodel....og efter en pause på et par år, er der så for  nyligt anskaffet en årg. 88 pickup TDer påmonteret en (sikkert lige så gammel   :wink:  ) campingsættekasse....sådan en ægte "Snegl med hus på ryggen"   :lol:

Vi har lige kørt en tur  på omkring 4000 km i Sverige....hvilket ikke forløb helt problemfrit.....så her kommer et længere indlæg:

Motoren havde ikke kørt mere end et par tusinde kilometer efter reparation med nyt topstykke m.m.,  da jeg fik den.
 :P

Bilen blev prøvekørt på nogen længere ture her i landet inden ferien, som skulle gå til Nordsverige....ikke nogen problemer.

Den bruger en smule olie....måske knapt ½ liter på 1000km...jeg synes ikke det er alarmerende......jeg ville døbe den "dræbersneglen"  fordi den er lidt dø' i det....men det ville manden alligevel ikke være med til   :lol:  :lol:

Uanset hvordan den bliver kørt, så går den 10 km på literen, hvilket jeg synes er flot når tages i betragtning, at det er 500 ekstra kilo den slæber rundt på (campingkassen)


Så et lille stykke oppe i Sverige steg temperaturmåleren pludseligt en smule og da jeg holdt stille for at tjekke ,  løb vandet ud under bilen.   :(

Det viste sig, at et spændebånd på en slange der sidder på et af rørene der kommer henne fra køleren  (altså slangestykket mellem motor og røret),  var monteret forkert og strammet , så slangen var skåret i stykker af det.   :(

Nå, men slangen kunne nå selv om det beskadigede stykke blev skåret af,  nyt væske blev påfyldt og anlægget udluftet efter forskrifterne.
 :D

Så forløb et par tusinde kilometer uden problemer......men så på hjemturen,  i forbindelse med at moteren var kold lige da jeg var begyndt at køre....så stoppede temperaturmåleren ikke som vanligt da motoren var driftvarm, men steg højere op  (sådan ca 3/4 på skalaen).
Den faldt dog med det samme og holdt sig stabil.

Så på et tidspunkt begyndte den røde advarselslampe at blinke  (viseren befandt sig lige under den røde lampe)......om og tjekke vandstand....intet vand manglede, slangerne var varme, køleren var varm,  alt var  tilsyneladende ok.... og lampen blinkede ikke mere da motoren blev startet igen.
Det gentog sig 3-4 gange  og så holdt den op.

Resten af turen  (ca 500 kilometer) forløb uden problemer...måleren holdt sig stabilt  lige under den røde lampe..indtil varmemåleren pludselig igen steg op   til ca 3/4.......og da lugtede den varm......manglede vand....men kogte ikke.  


Nyt vand på, udluftning  og derefter køre de sidste par hundrede kilometer hjem uden problemer.

Så er der kørt småture efterfølgende, uden problemer, men nu begynder den igen med at vise kortvarigt for varm  og rød lampe blinker periodevis.

I går  stoppede jeg selvfølgeligt igen da lampen blinkede  (viste ikke for høj temperatur)  og der viste det sig så, at væskebeholderen  (den øverste oppe  bag batteriet)   og det øverste af slangerne var tomme....beholderen bag nummerpladedækslet var meget overfuld.......da jeg så løsnede dækslet  på den øverste beholder, bloppede det kraftigt nede fra motoren og væsken steg op i beholderen og faldt så et stykke.....og jeg tænkte: Shit, der er gået en toppakning   :(  :(  :(

Jeg fyldte så så meget vand på som jeg kunne uden at lufte ud og kørte de sidste få kilometer hjem...


Og så er spørgsmålene:

Hvad  er der galt med den..... :?
Hvor  forsvinder vandet hen.........vi har gransket systemet for utætheder men kan ikke finde nogen. :?
Synes dog at kunne fornemme en svag lugt af kølervæske omkring bilen.

Er der bare gået en toppakning.........bilen ryger ikke unormalt, temperaturmåleren holder sig for det meste stabilt og det er jævn varme der kommer hvis man åbner varmeapparatet.   :?

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #1 Dato: 06. August 2008 kl: 12:40:10 »
eller er topstykket revnet........


Her på sitet vil du finde mange tråde omkring dette!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #2 Dato: 06. August 2008 kl: 12:58:03 »
Det lyder jo interessant, om det nye topstykke skulle være revnet.

For der er nemlig yderligere opstået et sjovt problem med den.

Nå motoren er varm, er der nogen gange den bare ikke vil starte.

Når den er kold starter den perfekt.

Men ved varm motor så  er det ofte sådan, at lige når den er standset, så vil den starte.....men efter få minutter og indtil en time efter, så vil den bare ikke......før motoren igen er kølet lidt af.

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #3 Dato: 06. August 2008 kl: 13:11:29 »
Det faktum, at ekspantionsbeholderen er tom når  akumolationsbeholderener fuld kunne måske også være en 2-3-4 andre ting.

    1.   ekspantionsbeholderen kan være revnet

    2.   Det blå dæksel kan være istykker

    3.   Slangen fra ekspantionsbeholderen til akumolationsbeholderener kan være utæt, spændebånd eller slidt over ved kontakt med ventilatorrem.

Alle tre fejl vil betyde, at motoren ikke kan suge vand tilbage i systemet når den bliver kold og efterhånden vil den derfor mangle vand med ophedning til følge.
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Mads-kaa

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #4 Dato: 06. August 2008 kl: 13:16:47 »
Nu taler jeg jo som totalt uvidende, men...

Kunne man forstille sig at topstykke ikke er blevet efterspændt efter forskrifterne, og derfor bliver lidt "løst" når motoren bliver varm? Det kunne vel medføre at vandet sivede ind under pakningen?
Er det ikke en halv omgang efter 5000km?

Igen jeg ved ingenting...

/Mads

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #5 Dato: 06. August 2008 kl: 13:24:01 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Nu taler jeg jo som totalt uvidende, men...

Kunne man forstille sig at topstykke ikke er blevet efterspændt efter forskrifterne, og derfor bliver lidt "løst" når motoren bliver varm? Det kunne vel medføre at vandet sivede ind under pakningen?
Er det ikke en halv omgang efter 5000km?

Igen jeg ved ingenting...

/Mads


en 1/4 omgang efter 1000km
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #6 Dato: 06. August 2008 kl: 13:44:47 »
M.h.t. efterspænding af topstykket.

Altså nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad det er for en mekaniker der har  udført reparationen (altså kompetencen   :wink:   )  Kun at tidligere ejer kostede 15000 af de store på det, efter at der var gået en kølerslange så motoren havde været for varm og ødelagt topstykket.

Men  der stod bag på "smøresedlen" at topstykket var efterspændt ca 600 kilometers kørsel før jeg fik bilen, så umiddelbart må jeg gå ud fra, at det skulle være i orden.



Borres kommer med nogen forslag,  det eneste af dem som ikke er tjekket er det blå dæksel....så der får  jeg fat i et andet og forsøger med.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #7 Dato: 06. August 2008 kl: 16:08:00 »
Jeg er efter din beskrivelse ikke et sekund i tvivl: Topstykket skal af.

Formentlig er det revnet kritisk. Der foreligger en mikroskopisk mulighed for at det kun er pakningen, men regn ikke med det.

Om topstykket bliver efterspændt eller ej er en religiøs ting. Jeg ved godt, hvad rep.leitfaden siger, men toppakninger springer ikke som følge af manglende efterspænding.

Og når nu du letter hatten af, så mål lige cylindersliddet - det kan nemlig forklare, at den ikke kan starte uden glødedrørshjælp (varm motor).

Søg lidt rundt her på siden med termerne topstykke og ekspansionsbeholder. Så finder du masse af viden om emnet.

BTW.: Et splinternyt komplet samlet topstykke kan købes for 3 K.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #8 Dato: 06. August 2008 kl: 17:02:43 »
Hej Jarl

Det lyder kedeligt, men  det er nok også i den retning mine tanker har kørt lige fra den begyndte at drille, selv om jeg alligevel undrer mig over, at den nogen gange kan køre så langt  imellem  problemerne viser sig.

men okay....bilen var rimelig billig synes jeg,  fra 88 ,  kun totalt har kørt 185000 km, synet for 4 måneder siden, 4 nye dæk og en rimelig ok  campingkasse )  så den kan nok bære en anden motor.....og vil så nok eksperimentere med noget større....1,6 td-eren  og en 4-trins gearkasse  er lovlig lidt.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #9 Dato: 06. August 2008 kl: 17:06:43 »
Mvh. Casper

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #10 Dato: 08. August 2008 kl: 01:16:50 »
hej eva og velkommen til  :)

18k for sådan en vogn, lyder skam okay, og den ser da også fin ud på billedet :)

af ren nysgerighed ku det være sjovt at høre om den er den på hvide eller gule plader og hvad er egenvægten er på den?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #11 Dato: 28. August 2008 kl: 23:45:13 »
Her kommer så en lille update på problenerne med  Camperen".

Kassen blev jo pillet af, for nu skulle der rigtig tjekkes, hvad der var galt med motoren.

Og vi kan ikke umiddelbart finde nogen fejl.   :?  :?

Har haft sådan en måleting på (kan ikke huske hvad den hedder), der monteres ved ekspansionsbeholderen, så gives gas og hvis viseren på apparatet stiger, er det fordi der kommer tryk ud i anlægget....den viste sådan set ikke noget foruroligende.

Så fandt vi ud af, at en slangestuds bag på toppen var lidt utæt...så den er skiftet....sikkert derfor den spildte lidt vand og lugtede af kølervæske.

Nu har vi så kørt ca 700 kilometer uden kassen på......ingen problemer der, selv om jeg også har kørt den lidt hårdt for evt. at fremprovokere nogen symptomer hvis noget er galt.

Så i dag er kassen blevet monteret igen...jeg kørte en tur, ca 80 kilometer hvor  jeg pressede den og hvor der var indlagt et par hårde bakker, hvor den måtte ned i 3. gear og rigtig slæbe  (Funder bakke og Hørbylunde bakker for de der er lokalkendt   :wink: )    ......ingenting tydede på fejl.......termostatmåleren opførte sig helt normalt, rørte sig faktisk talt ikke.....før jeg var næsten hjemme...så synes jeg den steg en lille smule i forbindlse med, at jeg lukkede helt op for varmeapparatet   :?  :?

Har dog ikke tjekket endnu om den har brugt vand...vil vente til i morgen når den er kold.

Så indtil videre regner jeg bare med at køre så længe det går, tjekke olie og vand...og hvis den holder er det ok, og hvis den står af, så er det bare ærgerligt,  for jeg synes godt nok det er den mest skøre motor jeg nogensinde har været udsat for
  :lol:  :lol:  :lol:

Og så fandt jeg ud af, at det nok ikke er så underligt at den ikke er  så kvik når kassen er på......den kasse vejer ikke knap 500 kilo som jeg fik at vide.....den vejer sgu 760 kilo ...har  haft bilen på vægten med og uden kasse   :o  :o




Og så til allersidst  et enkelt spørgsmål:

4- eller 5- trinsgearkasse.

Vi har en voldsom diskussion om det spørgsmål.

Altså jeg er jo en af dem der får  "røde knopper" over 4trins gearkaser....for det første omdrejningerne på motoren, der lyder som om den er på eksplosionspunktet hvis man kører  over 80, og man tænker hele tiden "for F***** hvor der mangler et gear mere".

Og dernæst, at  i sådan en bil der slæber på den tunge kasse....+ mand og mig og diverse .....der kan det ikke undgås, at man nogen gange skal ned i 3 gear op af de stejle bakker.......men ak og ve.... så er det  jo, at  3. gear er for lidt  (maks 60 km/t og maaaaange omdrejninger og meget larm)  og 4. gear for meget = gearingen passer ad H* til   :(

Og nu jeg har kørt den uden kassen på, så kan jeg jo tydeligt mærke forskel på hvor elendig gearingen er i en 4 trinsmodel.

Så altså:

Ville det være en fordel at få en 5trins gearkasse i den??

Udnytter man motorens moment bedre med en 5 trins gearkasse...det har jeg  en ide om??


Forresten, Verner...bilen er på hvide plader, der er betalt personbilsafgift på den.

Eva

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #12 Dato: 28. August 2008 kl: 23:47:16 »
Øv, indlægget kom på to gange, så jeg sletter lige det sidste her

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #13 Dato: 29. August 2008 kl: 07:25:40 »
Temperaturnålen i en T3 (særligt uden oliekøler) er en dynamisk ting, den må godt bevæge sig lidt op og ned, Backmobilens svinger en 2-3 mm alt efter vejr, vind, bakker, voll gas O-S.V.

Gear kan du søge efter her på sitet, det har været oppe en del gange, også noget med hjulstørrelse kontra gearkasse, ombygning af 4/5 gearet. Søg Søg Søg.

Kurt
Kurt - 25115788

Mølle

  • Gæst
Defekt toppakning eller....?????
« Svar #14 Dato: 29. August 2008 kl: 08:10:27 »
Hej Eva.

Dit problem ligger formentlig ikke i 4/5 gears problematikken, idet det 5. gear er et endnu lavere gear.

Problemet er nok bare, at du kører med en gearkasse med et set up, som ikke passer til din bil og dit temerament.

Umiddelbart synes jeg ikke at du skal pine din t3er op på meget mere end de 80-90, når du kører med kassen på. Omvendt bør det ikke lyde som om motoren er ved at falde ud, når du gør det.

Så måske er en lidt højere gearing i 4. og et lidt mindre gearinterval imellem 3. og 4. gear løsningen.

Der er mange, som er blevet rigtigt skuffede, fordi de har skiftet fra 4 til 5 gear, fordi de ikke fik hvad de ønskede.

Så ned i geartabellen og kig på udvekslingsforhold, både for gearkassen og for diffen.

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Med hilsen fra en der kører med højeste gear-setup.