Forfatter Emne: Er der mon plads til LT 6cyl td?  (Læst 3427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Dato: 15. September 2008 kl: 19:55:36 »
Spørger af ren og nysgerrighed!
1: Det kan på ingen måde være lovligt i regelramte DK!
2: Det er besværligt / umuligt pga længden af motoren.
2a: Vinklen / bundkaret... Men jeg kører jo doka = højt til loftet så ingen problemer der.
3: Det er knap besværet værd da man "kun" vinder en smule moment ift jx / aaz
4: Det er ikke muligt at udnytte JX pumpens agressivitet som man kan i ky / aaz (der mangler ligesom et par studser på pumpen!)
5: 6 cyl = perfekt balance og smoooooth gangkultur
6: Har ikke i nærheden af hverken tid / penge til sådan et projekt.
7: Gearing..... ingen kommentarer nødvendig, men klokken passer sikkert ikke uden adapter.
8: Lyden....
9: Synsmandens overbærende blik.

Alligevel er kommentarer velkomne, har ikke kunnet finde noget om emnet på nettet.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #1 Dato: 15. September 2008 kl: 20:06:16 »
Vild ide -google er din ven her er et startsted:
http://www.lt-4x4.de/

Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #2 Dato: 15. September 2008 kl: 20:06:50 »
Tjaaa, den motor passer jo glimragende i en gammel bedaget svensk traktor af mærket volvo - så hvorfor ikke ??
Argumentation?
1 LT' diesel passer i en volvo -ergo
2 Volvo's motor passer i en T3 - ergo
3 LT's motor passer i en T3  :lol:  :lol:  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #3 Dato: 15. September 2008 kl: 21:26:11 »
De Volvo konverteringer jeg har set er til benziner Volvoer.

Og som der skrives er en Volvo diesel det samme som en LT (blokken ihvertfald) mener jeg at have læst??

Jeg tror en 5 cyl 2.0 (audi) er tæt på det ideelle motorvalg i en T3.. som sauger. Godt moment, billige dele (når man har konverteringen overstået)

Skal man ha turbo er min farvede holdning at man skal kigge på direkte indsprøjtere..

Men jeg har da selv drømt 6 cyl drømmen.. Sidste gang den blev lagt på hylden igen var da jeg kravlede rundt i en LT for at hugge rat og bøjlespejle og der var åbent ned til maskinen.. HoldFAST det er en massiv størrelse i forhold til min lille pivert af en 4 cyl 1,6 blok :)  Der skal dælme skæres noget i motorbrønden.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #4 Dato: 15. September 2008 kl: 21:38:58 »
Jeg forstår godt dine motiver Wilson. Den lyder bare så dejligt den 6-benede, og i bund og grund deler den jo en masse komponenter med JX. Lad os derfor ikke spolere stemningen med en analyse af det realistiske i planerne - så længe drømmen lever er det jo en sjov tanke.

Men Jans pointe om lillebror-5-ben tror jeg på som en
 faktisk mulighed, og den er jo heller ikke at kimse af.

PS:: SA-klokke efterlyses :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #5 Dato: 15. September 2008 kl: 21:44:13 »
Når nu man ikke vil gå linen helt ud og placere en kort lille V8'er nu man er igang synes jeg også at lyden ( og motorgangen ) i en sekser er uovertruffen.

ps wilson, der står en 6 benet bmw i min hal

Eva

  • Gæst
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #6 Dato: 15. September 2008 kl: 22:59:41 »
Her i sommer talte jeg med en fyr oppe i Nordsverige, som havde været med til at montere den 5 cyl. Audimotor i et par T3ere....alle tiders løsning efter hans udsagn...men ret kompliceret.  Der skulle bl.a.  bruges sådan en specialfremstillet "Adapter-flange-ting"  mellem motor og gearkasse......og så mener jeg   den umiddelbart kun kunne ligge i pickuperne, da der er højere motorrum i dem,  medmindre man skal bygge om og hæve bunden i kassebilmodellen

PARKHAVE

  • Gæst
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #7 Dato: 15. September 2008 kl: 23:30:43 »
@eva - din flangetingest er den SA-klokke Jarl spøgefuldt hentyder til.
Et koblingshus fra Syd Afrika modellerne der passer til andre set-up så vidt jeg er orienteret

Eva

  • Gæst
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #8 Dato: 15. September 2008 kl: 23:52:33 »
Citat fra: "PARKHAVE"
@eva - din flangetingest er den SA-klokke Jarl spøgefuldt hentyder til.
Et koblingshus fra Syd Afrika modellerne der passer til andre set-up så vidt jeg er orienteret


Ved det ikke....jeg forstod egentlig   at manden her kendte en der fremstillede de mellemstykker, men det er måske noget jeg har misforstået.

Det kom  fatisk af, at vi var henne hos manden her, fordi vi kiggede på en Pickup m. hardtop i meget god stand, som han havde til at stå....men den var på benzin, og da vi så forklarede ham, at planen var at lægge diesel i den, så fortalte han det med Audimotoren.

Han prøvede også at ringe til manden med "flange/klokke-tingen", men han var ikke til at få fat på , så vi kunne høre nærmere, og hvad han evt. skulle ha' for at lave det hvis vi havde købt bilen.......den ville jo passe perfekt til sneglehuset, og var i bedre stand end den vi har.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #9 Dato: 16. September 2008 kl: 00:21:06 »
Flangen skulle man nok selv kunne lave, der er bare lige den der detalje med opmålingen.... Omdet så kan svare sig i sidste ende ift at købe en er noget helt andet!
(Hvis der findes en sponsor er jeg klar på at opmåle og cad tegne - så kan vi altid få lavet en stak ude i kina hvis det er... (man skal bare huske at være MEGET præcis i sine kravspecifikationer.))

5 cyl er fint (nok) men balancen i en 6 benet er ikke bare bedre den er bare god!. Faktisk så god at det ikke er nødvendigt med balance aksler. Der er altid to stempler der ophæver hinandens uønskede kinetiske energi pga delevinklen på 120°.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-6

LT D: 7 hovedlejer - 75 hk (4000 rpm) - 155 Nm (2800 rpm)

LT TD: 5 hovedlejer??? - 95 hk (4000 rpm) - 220 Nm (2000 rpm)!!!

Fælles: 2383 cm3 - Ø76,5x86,4 = underkvadratisk motor = godt bundtræk
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_diesel_engines#six_cylinders_diesels

Så mangler jeg bare en vinkelsliber til at rette lidt på nogle vanger og noget og en reanult / porsche gearkasse + MANGE timer så er den i vinkel

Nå ja og en synsmand der vil godkende den til Euro 3 normen - ah så skidt Euro 4 når han er igang med det blå stempel  :roll:

Ja drømmen er der sgu ingen der skal tage fra os.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #10 Dato: 16. September 2008 kl: 00:31:38 »
jeg er helt klart med på en klokke, hvis der bliver sat en produktion igang 8)
om ik andet er det en rar ting at have på hylden :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #11 Dato: 16. September 2008 kl: 07:17:28 »
Klokke lyder anderledes end en mellemplade.? er det samme ?

Det er ikke umuligt at Jeg kunne få mellemplader vandskåret, da vi har lidt kontakter ude i firmaet.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #12 Dato: 16. September 2008 kl: 15:18:09 »
Der skal ud over klokke også bruges motorophæng.

Er man for økonomisk bevidst til at lave det "originalt" med en vw klokke findes der fra bl.a. DS-tuning og sikkert også andre kreative virksomheder eller smede "adapterplader" der i den ene ende går på din eksisterende gearkasse og i den anden ende på 5 zyl boltmønsteret på blokken.

Hvis man vælger en benzingearkasse (og man er vel altid interesseret i højere gearing ved en dieselopgradering er man ikke)  skifter man klokken til en fra en diesel og har så længdeforskellen på akslerne tilgængelig til en adapterplade.

Så.. styklisten kunne se sådan her ud?

1 stk Audi 100 diesel motor komplet med kabler og ophæng.
1 stk. AAP (højeste gearing) gearkasse fra en benziner
1 stk. Klokke fra en diesel eller klokke fra en Sydafrikansk Benziner.
Hvis man ikke har råd til SA-klokken så
1 stk. Adapterplade.

Dertil tilpasset svinghjul og forstærket kobling med trykfod.. Det kan man få med fra DS-tuning hvis man bestiller og sender sit eksisternede svinghjul med... (tungt.. meget fragt) ELLER drejer det af selv eller får det gjort på mål. (eller man laver hele pisset selv.. men.. så skal ungerne vist være flyttet hjemmefra, konen sendt til Sydamerika og maskinværkstedet med det flotte nymalede hvide gulv stå klar)

Desuden kan man med fordel som Hermann med sit gale custom 2,0 DI projekt ( http://vanagonsyncroproject-herman.blogspot.com/ ) skifte vacuumsystemet til T4 pumpe så man slipper for remmen bag på motoren så man ikke skal have den rem og det hjul af når man skal time pumpe og så har man mere af den hårdt tiltrængte plads. Det kræver opboring og modificering og er ikke perlegrus-stuff.

Motorbrønden i busser skal desuden modificeres i længderetningn så der bliver plads til brændstofpumpen.

Hurdlen med adapterpladen er IKKE tilskæring/boring men som Wilson skriver opmålingen!

Det kunne være fint med en lille brain storm hvad man skal bruge...

Audi blok.. motorstativ.. gearkassestativ der kan justeres trinløst i højden gearkasse m. dieselklokke og benziner gearaksel der "stikker ud"..

Hvordan gør man så? Laser? Karbonpapir?? :roll:

Hvor stor/lille må måleunøjagtigheden være for at man ikke slider sine lejer i gearkassen ovale?

Dertil kommer hjemmelavede/modficerede motorophæng. Hvordan fanden laver man sådan en præcis opmåling i 3 dimensioner??

Ak ja..  :?

Alle de ovenstående overvejelser er en af grundende til at jeg har valgt 4 zyl direkte indsprøjter som mit fremtidige konverteringsprojekt..

Om 3 år når Jarl har en topdollar NC i sin Carat og jeg en AFN kan vi stå med en pils i hånden og sparke motor.. jeg ser det for mig: Jan: "ævle ævle ævle 16 km/l ævle ævle" Jarl: "sludre sludre uovertruffen gangkultur sludre sludre"
 :lol:

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #13 Dato: 16. September 2008 kl: 15:38:09 »
:lol:  Ja, det bliver storslået! Men den med vacuumpumpen tror jeg nu man med fordel kan løse elektrisk. T4 pumpens aktuatorarm har det med at rasle, og det skal ikke have lov at ødelægge min akustiske oplevelse af en 5'er. samtidig er jeg stadig på jagt efter både SA-klokke+5-benet 2,0-top, så hvis nogen hører noget...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Svar #14 Dato: 16. September 2008 kl: 21:05:30 »
Citér
men.. så skal ungerne vist være flyttet hjemmefra, konen sendt til Sydamerika


Hvis du nu i stedet sendte konen til Sydafrika så kunne hun jo tage et par SA klokker med hjem  :lol:

Ja bare lyden af den 6 cyl har flere gange været ved at få mig til igen at købe en LT'er. Vi havde benzineren i 85 og det var en pragtfuld bil med masser af plads, men med nutidens priser er det ca 3000 kr. mere i driftomk årligt med LT kontra T3
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg