Forfatter Emne: afmontering af gearkasse  (Læst 7172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Dato: 09. Juni 2006 kl: 17:30:26 »
Hej

Nu er jeg jo pænt meget asfalt-mekaniker, så jeg ville høre om nogen kan fortælle mig hvor højt vognen skal hæves bagtil for at man kan afmontere og fjerne gearkassen? Jeg har læst i haynes at der skal en donkraft under motoren, er det nødvendigt, eller kan man binde motoren op på en eller anden måde?

PFT.

/Mads

Mølle

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #1 Dato: 09. Juni 2006 kl: 17:42:56 »
Hej Mads

gearkassen ryger lige af, når du har bundet motoren op på bagsiden. Brug en stang på tværs, og et reb hele vejen neden under.

Husk at skrue slave-cylinderen til koblingen af, i stedet for at afmontere slangen. Er slangen af, og udluftningsskruen defekt er det nyt på.

Plejer at gøre det på lift, men ser ikke noget problem i at gøre det på (sikre) bukke.  Hvis du gider at ligge i perlestenene så skulle der ikke være de store problemer.

Mølle

PS: tjek lige at bøjlen med motorbeslag ikke er defekt i gummiet og rustet igennem, så motoren pludselig falder ned.

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #2 Dato: 09. Juni 2006 kl: 18:34:12 »
tak for svaret mølle! Jeg kom også til at tænke på noget med reb og en 2x4 til at bære motoren, lige efter jeg havde skrevet indlægget. Umiddelbart ser det hele meget tilforladeligt ud under vognen, det er bare møgbeskidt :lol:
Nu mangler jeg bare en der kan fortælle mig hvor meget jeg skal hejse den stakkels bus i vejret???

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #3 Dato: 09. Juni 2006 kl: 18:38:04 »
Citat fra: "Mads-kaa"
tak for svaret mølle! Jeg kom også til at tænke på noget med reb og en 2x4 til at bære motoren, lige efter jeg havde skrevet indlægget. Umiddelbart ser det hele meget tilforladeligt ud under vognen, det er bare møgbeskidt :lol:
Nu mangler jeg bare en der kan fortælle mig hvor meget jeg skal hejse den stakkels bus i vejret???

/Mads


Jeg har gjort det en gang i perlegruset, det er fa'me ikke nemt !

... især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #4 Dato: 09. Juni 2006 kl: 19:08:59 »
Citér
især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads


Ditto her! Jeg var engang præcis i den situation, og så kom min elskede kone og spurgte: "Vil du have rødbeder eller asier til bøffen?" Det var lige ved at koste mit ægteskab, da jeg sagde:"Det gider jeg fandme ikke svare på lige nu!" Nøjjj hun blev gal :x
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #5 Dato: 09. Juni 2006 kl: 19:25:21 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
især den passage hvor man skal ligge med gearkassen på maven og løften den op på plads


Ditto her! Jeg var engang præcis i den situation, og så kom min elskede kone og spurgte: "Vil du have rødbeder eller asier til bøffen?" Det var lige ved at koste mit ægteskab, da jeg sagde:"Det gider jeg fandme ikke svare på lige nu!" Nøjjj hun blev gal :x


hæhæ, jeg tror også jeg ville ha revet hoved af en eller anden, hvis der havde været nogen i nærheden.
Specielt når man ikke har nogen koblingscentrerings dorn og har rodet rundt med gearkassen på maven i flere timer og løsnet koblingen 180 gange for centrere den på øjemål  :lol:  :lol:  :lol:
..også var det mørk og jeg havde kun en 25 w's pære  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #6 Dato: 09. Juni 2006 kl: 20:38:05 »
I har det godt nok hårdt :lol:  men I har ikke rigtig fået svaret på mit spørgsmål, hvor højt skal bilen op? Jeg er også ved at overveje muligheden for at slæbe bilen over til gør det selv værkstedet, men jeg vil jo helst overveje alle muligheder! Der er ikke så meget stress på hvis jeg bare gør det ude på vejen!!

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #7 Dato: 09. Juni 2006 kl: 20:53:02 »
Kan huske det... tror det var i nærheden af 8-10 mursten i hver side  :lol:

Gør dig selv den tjeneste at kør på "GSV"  8)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #8 Dato: 09. Juni 2006 kl: 23:34:15 »
hej hej med jer...

ha ha ha ha  ja vi har vel alle været unge og naive en gang og ligget ude i sten og alt muligt andet der ikke er til at ligge i..

men mads

hvor højt du skal hæve den op er der kun en ting at sige til det... nok  
til din mave kan komme ind under.  ti hi hi hi

men som wbx siger kør ud på et GSV det er 1000 gange nemmere..

hvis du bare ske ha skiftet gear box og ikke kobling tager det et par timer.. måske 3 hvis der er nogle kloge åger der blander sig hele tiden

hvis du også skal ha skiftet kobling så gør dig selv en tjenste at pille den aksel der går ind i din motor ud af den gamle gear box og brug den som centrings dorn hvis den bare skal smides ud den gamle kasse

Mvh Flemming  :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #9 Dato: 10. Juni 2006 kl: 10:10:27 »
Det jeg tror det ender med er at jeg piller den gamle box af ude på vejen, så kan jeg finde ud af om kobling har det godt eller ej! Og nå jeg så har fået skrabt alle stumper sammen kan jeg få den slæbt hen om hjørnet til gsv, det må vidst være den bedste løsning!!!

Tak for hjælpen og rådene!!!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #10 Dato: 16. Juni 2006 kl: 13:56:40 »
Allrighty then...
Nu har jeg så ligget på ryggen det meste af formiddagen og bakset alle kabler og trækaksler af, og så var det jeg lige kom til at læse i haynes!!! Motoren skal vippes siger de :?: Gør I det med donkraften under gearkassen, og så løsner alle bolte bagefter, eller sænker I den med "motor-ophænget" efter I har taget de to øverste bolte på gearkassen?
Der står også noget om at akselen som går ind i motoren skal have noget snask af en art (et alt for vanskeligt ord til at jeg kan gentage det :? ) Er det vigtigt? og hvad er det for noget? Kan jeg eventuelt ikke nøjes med det som sikkert allerede sidder på den nye/gamle gearkasse?

PFT

/Mads

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #11 Dato: 16. Juni 2006 kl: 21:22:21 »
jeg plejer at tage de øverste bolte af først og så sænke det hele med en donkraft og så derefter skrue det sidste af  

det der snask på akslen ved jeg ikke rigtigt hvad er for noget  men jeg kommer nogen gange lidt fedt på akslen så glider det hele lidt nemmere på plads


det er med at ligge uden for at rode med biler har jeg nu altid gjort
jeg fik mit første værksted for 2 år siden (og jeg er 31 nu) mistede det igen har i mellem tiden lavet den bus jeg har nu i en indkørsel og har nu fået værksted igen  :lol:

når en mand skal så skal han ( lave bil altså) :lol:
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #12 Dato: 17. Juni 2006 kl: 23:10:46 »
Tak for svaret, det lykkedes mig trods alt uden hjælp :lol:  Jeg sænkede motor+gearkasse og så løsnede jeg boltene! Da jeg så fik gearkassen ned kunne jeg konstatere at mine bukke knap var høje nok, men det lykkedes da at få den ud! Efter mange overvejelser tror jeg sgu også jeg smider den på plads igen på den måde! Hvis jeg ikke piller koblingen af skal den vel heller ikke centreres???

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
afmontering af gearkasse
« Svar #13 Dato: 18. Juni 2006 kl: 21:44:27 »
Hej

Jeg har nu ligget og bokset med lortet i 3 timer, og jeg kan ikke få gearkassen de sidste 2 cm ind!?! Er det fordi koblingen ikke er centreret? Jeg har lyst ind med en lygte, og det ser meget centreret ud! Det er måske bare fordi akselen ikke er drejet ordenligt?

/Mads

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
afmontering af gearkasse
« Svar #14 Dato: 19. Juni 2006 kl: 07:46:12 »
for at centrere koblingen 100% har jeg skåret højgearsakslen ud af en gammel gearkasse så passer den hver gang med det samme :P
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966