Forfatter Emne: Svensk bilskatt  (Læst 1358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Svensk bilskatt
« Dato: 16. April 2009 kl: 08:52:58 »
Jag fick inbetalningskortet för bilskatten idag. Det verkar billigt när man jämför med er. 2600 kr för ett år. Bussen är en besnindriven Westfalia som väger strax över 2500 kg. I Sverige registreras campingfordon som lätt lastbil och antalet sittplatser bestämms av hur många som kan ligga i bilen. mitt fall fyra stycken.  Om fordonet väger mer än 3500 kan det registreras som personbil 2 vilken fär köras med vanligt b-kort. Jag vet inte vad de kostar med det är dyrare.
Per

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Svensk bilskatt
« Svar #1 Dato: 16. April 2009 kl: 16:28:49 »
Hej Per,

Den personbil 2 der kan veje over 3500 kilo hvor meget er så maximum på lille kørekort... ? kan man i praksis køre en 5000 kilos bil på B kort  :lol:  nu er jeg ved at få kaffen galt i halsen....

Mvh  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Svensk bilskatt
« Svar #2 Dato: 16. April 2009 kl: 17:56:03 »
Personbil 2 måste gå att klassa som husbil sen råder jag det vara osagt om man stjälv kan klassa en husbil över 3500kg, eller om det måste vara en ny eu godkänd husbil som importören godkänner.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Svensk bilskatt
« Svar #3 Dato: 16. April 2009 kl: 22:38:20 »
jag har inte sett något om att det måste vara en ny eu-besiktigad vagn för att bli godkänd som pb2. Vad jag förstått är att det går att bygga om vilken buss/skåpbil som helst. Däremot måste man ha körkort som är utfärdat före ett viss datum, som jag inte kommer ihåg. Mitt är mycket äldre. Sedan kan jag hålla med om att det verkar vansinnigt att man inte får köra en lastbil eller dra ett tomt släp som får lov att lasta mer än en viss vikt, men kan bygga om en gammal volvo eller scaniabuss och köra den. Men vem förstår sig på byråkrater!
Per