Forfatter Emne: JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000  (Læst 7197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Dato: 21. Juli 2006 kl: 17:53:19 »
Så fik jeg sat et andet renset (men ikke nyt endnu) luftfilter i og renset luftfilterkassen. Det virkede somom at der var ret fedtet i kassen og filteret var nok også fedtet ind i olie.

Jeg har haft den startet her til eftermiddag og udover at glødelampen først slukker efter et minut eller lign starter den gerne specielt hvis man giver den lidt gas på pedalen. (med koldstarter forstiller fætteren hevet ud)

Når den så kører i tomgang lyder den som den plejer for mit helt utrænede diesel øre. Giver man gas kommer der over 2000 omdrejninger en smule grå røg og hvis man kører en lille tur i den kommer der sort røg ved 3000 og over ca. (kold motor)

Tog en lille grynet film med mobilen, måske det kan hjælpe lidt:
http://martinelund.dk/jan/jx.mp4 (højreklik og gem hvis det ikke funker i din browser)

Jeg kan se at oliepinden og dens omgivelser er smurt ind i sort olie,
Jeg ville prøve at skifte olie og oliefilter men jeg kan ikke få den skide bundprop ud (og der sidder sært nok ikke nogen prop i den anden ende af bundkarret så vidt jeg kan se), så jeg skal have hele undervognsbeskyttelsen af og bruge en rørtang og så skifte olieproppen først.

Der forsvinder en liter olie eller mere hver gang jeg kører i den.

Jeg kan lige prøve at  holde hånden for  ved ventildækslet for at tjekke underkompression, men hvis dommen er at den er ved at afgå ved døden vil jeg langt hellere bruge tid og penge på en stærkere motor.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #1 Dato: 22. Juli 2006 kl: 12:32:53 »
Hvad siger dieselfolket?

First steps?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #2 Dato: 22. Juli 2006 kl: 15:26:25 »
Jeg kan ikke se din video... Hvad gør jeg galt? Den åbner er nyt vindue, og så sker der ikke mere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #3 Dato: 22. Juli 2006 kl: 17:12:12 »
Hmm prøv at højreklikke på den og vælg "gem som" så skulle den gemme en mp4 fil som vistnok kan åbnes ihverfald af quicktime, hvis du har den installeret?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2006 kl: 22:41:45 »
hmm - jeg har QuickTime, men den vil ikke åbne filen selvom jeg smider den på harddisken først???
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #5 Dato: 22. Juli 2006 kl: 23:39:01 »
Men det er en MP4 fil -dvs. at du skal have en mpeg4 codec.

Og jeg kan ikke huske hvor jeg fandt min mpeg4 codec - tror vist at jeg fik den da jeg downloadede winamp, eller da jeg opgraderede quicktime.

Du kan finde mpeg4 codecs her til Windows:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/forpros/format/codecdownload.aspx

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #6 Dato: 23. Juli 2006 kl: 00:20:16 »
Hmm.. altid bøvl med windows.. troede ikke der skulle codecs til quicktime.. oh well.. Jeg er jo forkælet med en Mac.. "it just works"  :wink:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #7 Dato: 24. Juli 2006 kl: 08:46:55 »
Mange tak for alle de gode indlæg rapidspeed!

Hmm ok.. nu er jeg jo helt nybagt JX forælder og har ikke  haft så mange retningslinier for kørsel, så måske HAR jeg selv pint den til døde?

Hvad er max omdrejninger før den kommer over det hvide felt på temperaturmåleren? 2500? 2000? Min kommer så sjældent over lige under midten på måleren, er det godt eller skidt?

Er det konsekvent efter alle ture hvor den har været varm at man skal lade den stå et par minutter og køle turboen (eller fordele varmen er det vel).

Hvad er maxomdrejninger når den er varm? 4200 i 3. næsten ikke nok hvis jeg skal kunne skifte til 4. uden at jeg skal skifte ned igen, specielt i modvind.

Alle disse forsigtighedsregler, i hvor høj grad gælder de også "storebror" AAZ?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #8 Dato: 24. Juli 2006 kl: 08:59:06 »
Hov, jeg glemte at tilføje m.h.t. motorfejlfinding:

Den sorte røg kom også da den var varm og den kom ligesom stødvist i "pust" med mellemrum hvor der var noget grå røg i mellem. Røgen kom kun ved stor speederbelastning (altså når den var i bund, den ville ikke flytte sig uden at den var i bund til sidst)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #9 Dato: 24. Juli 2006 kl: 09:38:27 »
Hej Jan,

Prøv evt at få en til at måle dine dyser... det er hurtigt og billigt og mon ikke de sprøjter mere end de forstøver... (slidte)

Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #10 Dato: 24. Juli 2006 kl: 11:38:11 »
Hm.. ok        
 
Hvem kan anbefale en god, billig vw-diesel ekspert der kan måle dyser i Århus/Randers området?

Eller hvordan gør man det selv?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #11 Dato: 24. Juli 2006 kl: 11:43:55 »
Jeg kørte ned til det lokale Bosch service værksted - de målte dem igennem gratis, men ellers kan du sikkert få det gjort billigt... Du kan ikke måle dem selv uden et specielt apparat til ca 2000 kroner
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #12 Dato: 24. Juli 2006 kl: 12:35:15 »
Ok.. det må man kunne finde ud af.

Når så jeg har fået dem testet, så får jeg nogle værdier som kan være gode eller dårlige, hvis de er dårlige skal hele dysen så skiftes eller kan der gøres noget andet som justering eller renovering?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #13 Dato: 24. Juli 2006 kl: 21:26:28 »
Citér
Hvad er max omdrejninger før den kommer over det hvide felt på temperaturmåleren? 2500? 2000? Min kommer så sjældent over lige under midten på måleren, er det godt eller skidt?


2500 går fint - man skal jo også kunne bruge bilen. Jeg er ikke enig i, at den skal stå og gå tomgang først. Det giver en lang og sej opvarmningsperiode - desuden er det ikke just miljøvenligt.
Din temperaturmåling er helt ok.



Citér
Er det konsekvent efter alle ture hvor den har været varm at man skal lade den stå et par minutter og køle turboen (eller fordele varmen er det vel).


Nej. Efter min mening giver det kun mening at gøre det, når motoren har været ude at lave topydelse og er meget varm. Da de færreste har indkørsel ud til motorvejen ved Kassel-bakker, får man som regel lige lidt kørsel før man slukker.
Tomgangssnakken handler om 1) at fordele varmen, som du skriver, så topstykket ikke bliver for varmt (der er jo faktisk en el-pumpe til at klare det problem, hvis den virker?) 2) at sende lidt kølig og frisk olie gennem turboen for at undgå at den kokser til.

Citér
Hvad er maxomdrejninger når den er varm? 4200 i 3. næsten ikke nok hvis jeg skal kunne skifte til 4. uden at jeg skal skifte ned igen, specielt i modvind.


Så er der noget, der ikke går helt som det skal. Allerede fra 2300 omdr. er momentet højt takket være turboladningen og der er sjældent grund til at gå over 3000 - 3500 omdr. før man skifter gear. Jeg tror, at vi skal have kigget på din motor.

Citér
Alle disse forsigtighedsregler, i hvor høj grad gælder de også "storebror" AAZ?


AAZ er lige så meget/lidt sårbar som JX, da dens opbygning er næsten identisk.
Jeg må dog sige, at jeg synes at JX'erens sårbarhed er noget overbetonet i denne tråd. Selvfølgelig er det en lille motor til en stor bil - det er AAZ altså også. Der er ingen grund til at tro, at 300 ccm udvirker mirakler. Tværtimod er AAZ'eren med større slaglængde og tungere stempler principielt mere sårbar overfor høje omdr. Men det er teoretiske størrelser. Både AAZ og JX tilbyder masser af gode uproblematiske km, hvis man får den "fra barns ben". Mange af de problemer vi slås med skyldes, at bilernes fortid ofte er erhvervsmæssig, og de har derfor tit ikke fået fornøden vedligeholdelse og fornuftig kørsel.

Hvis du kan vente til torsdag/fredag-stykker, kan jeg godt lave en dysetest. Jeg bor 25 km nord for Viborg. Hvordan er det? Er dyserne ude? Inden du siger ja/nej vil jeg lige nævne, at der er en lille risiko for at gevindstykket i topstykket revner, når man skruer dyserne ud, hvis de ikke har været ude i lang tid.

Citér
skal hele dysen så skiftes eller kan der gøres noget andet som justering eller renovering?


Normalt skifter man bare dysespidsen og justerer dysen op igen. Dysespidsen er f.eks her.:

http://www.dieselsend.de/duesen.shtml
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
JX - Sort røg ved omdrejninger over 3000
« Svar #14 Dato: 24. Juli 2006 kl: 22:28:13 »
Peter har også en dysetester oppe i hallen.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it